Chci vrátit kohoutovi pohyb. S Petrem Skálou o Staroměstském orloji ****************************************************************************************** * Chci vrátit kohoutovi pohyb. S Petrem Skálou o Staroměstském orloji ****************************************************************************************** K posledním vteřinám končícího roku a k prvním roku nastupujícího neodmyslitelně patří sle vteřinové ručičky hodin. V České republice to bývá zcela určitě ručička nejslavnějších hod všemi – Staroměstského orloje, skvostu všech skvostů. Počítání času, pohyb nebeských těles a astrologické souvislosti vepsané do astrolábu a kouzelné divadlo s otevřením oken nad ci průvodem apoštolů, klinkáním smrti, která nakonec bere vše, až po závěrečné vysvobození z zakokrháním, jako příslibem rána a snad lepších časů, okouzluje Pražany a návštěvníky metr let. Pohled na orloj z druhé strany nabízí následující rozhovor s ak. soch. Petrem Skálou, orlojníkem. Co znamená funkce pražského orlojnhlavní pražský orlojník ak. soch. konkrétně představuje v praxi? Petr Skála, restaurátor věžních hodin Znamená odpovědnost za to, že orlos licencí Ministerstva kultury ČR, a že funguje bez problémů. A to sasoudní znalec v oboru věžních hodin a znamená povinnost provádět údržbu správce Staroměstského orloje Je to tedy především mechanická údržba orloje? Jedná se především o hodinový stroj, údržba se tedy týká stroje astrolábu a celé mechaniky, která tam v současné době je, včetně mechanizmu, který otáčí apoštoly, a také pohonu elektrického; ten tam je od roku 1947-48, kdy byl orloj po válečném požáru osazen zpátky. Jste akademický sochař. Člověk by si myslel, že údržba tak obtížného mechanizmu je spíš pr nebo uměleckého řemeslníka, nikoliv pro uměleckou profesi, když si tedy odmyslím, že se tř restaurování sošek apoštolů nebo Mánesova ciferníku. To vůbec ne, mám za sebou kromě sochařské historie také kariéru restaurátora starých věžní mechanizmy věžních hodin znám, rekonstruovali jsme mnoho desítek strojů skutečně starých n renesančních, barokních, takže vím, jak to všechno funguje. Z tohoto hlediska orloj jako m vlastně nic tak složitého není, dá se pochopit snadno. Spíš jde o to, že člověk musí mít k patřičnou úctu a respekt, protože je to přece jen naprosto neuvěřitelně starý mechanizmus autenticitě člověk v sobě samozřejmě má. Co vás na stroji, jako je pražský orloj, fascinuje nejvíc? Je to jeho matematicko-astronom nebo mechanická část? Víte, orloj jako celek má v sobě úžasnou magii. Jeho magie je daná tím, že to je úžasný st umělecko-řemeslně nesmírně cenný. Je to skutečná rarita, protože to je jediný orloj, který takto starý, všechny ostatní orloje, které ve světě jsou, mají moderní mechanizmy. A když té magie, úžasné je i to, že ani dnes nemůžeme říct přesnou historii orloje, protože i ta zvláštním tajemstvím. Ví se samozřejmě, kdo orloj sestrojil, patrně na podkladě výpočtů Ši ale jsou to všechno dohady, které sice jsou podloženy jistými nálezy a zápisky, ale jejich samozřejmě není stoprocentní. Pak se třeba ani neví, jak dlouho na něm jsou umístěni apošt taky zajímavá věc. Všechno je to dáno tím, že orloj údajně - už od doby Táborského a všich pocházel z roku 1590 a že ho postavil známý Mistr Hanuš, vlastním jménem Jan Růže. A teprv 1962 se ukázalo, že ani tohle není pravda, že orloj je daleko starší. Takže záhad kolem or mnoho. Magický je i samotný princip orloje, nejenom astrolábu jako takového, celá jeho kon z magie doby, ve které vznikl. Byl to konec oné slavné doby po Karlu IV., kdy lidé, my to vidíme jinak, ale oni tehdy věřili v apokalypsu, ve zjevení sv. Jana, a připravovali se na bylo to období chiliasmu. A orloj má ve své sochařské výzdobě spoustu prvků, jejichž význa dnes záhadou - jsou tam různí ptáci a figury a my nevíme, co přesně znamenali. Jako celek dílo. Opravdu geniální. Jak vypadá pracovní den orlojníka? Jste jím na celý úvazek? Ne, kdepak, nepotřebuje denní péči. Jak často ho tedy prohlížíte? Pravidelná prohlídka je každý pátek ráno, ale jinak ho vidím denně na internetu na webové zvukem. Orloj je monitorován, jednak ho monitoruje policie, ale existuje i na veřejně přís K péči o orloj potřebujete podporu mnoha dalších odborníků, matematiků, astronomů, histori Jste umělecký sochař a přesto na konferenci věnované pražskému orloji [ URL "http://iforum IFORUM-8901.html"] pochvalně zaznělo, že vy sám jste matematiky a astronomy inspiroval k n úvahám a dalším propočtům. Co může umělecký pohled nabídnout navíc? Nemám na starost úplně všechno, třeba restaurování soch mají na starosti jiní, na mě spočí o stroj a to úplně stačí, i tak je tam dost práce. Jinak astroláb, samozřejmě z povrchního zas tak složitá věc, s nebeskou mechanikou nemám velký problém. Dokonce jsem si asi před p svůj vlastní orloj, protože tehdy jsem opravoval orloj litomyšlský a ten mě inspiroval. Ří to přece není tak složité - a tak jsem si vyřezal kolečka a mám ho na zdi. Má 92cm v průmě šlape. Takže tam jsem se poprvé setkal s problémem astrolábu a s výpočty. Musím ale říct, měl s tím, že mi někdy nesedí poloha měsíce, tak jsem zkoumal a porovnával praxi se strojo jsem přišel na to, že tam je velká odchylka asi 7 stupňů, která osciluje kolem pravidelnéh pohybu, když je astroláb poháněn strojovým mechanismem, zatímco na nebi je to strašně slož A tento nedostatek, který jste zmínil, pražský orloj nemá? Má, samozřejmě, ale tím, že dr. Šíma vypočítal tu střední, ideální polohu, tak teď je orlo měsíci, jeho poloze na ekliptice, nastaven tak, že jeho odchylka je maximálně 7 stupňů do mínusu a je to odchylka velmi krátkodobá, protože potom se chyba mění přibližně asi o jede den, takže nemá smysl honit měsíc po ekliptice po orloji a neustále ho přestavovat. Je nas odchylka je optimalizována na minimum. Může mít orlojník a navíc k tomu umělec prostor pro vlastní nápady a plány s orlojem nebo geniálnímu, dokonalému a neměnnému dílu? Ve velmi omezené míře. Mám své plány do budoucna a už jsem je i diskutoval s památkáři. Ch orloji vrátit pohyb kohoutovi. Nahoře je kohout od Františka Kamberského z roku 1882, kter inspirován štrasburským kohoutem, který je a vždycky byl v katedrále v interiéru, ale jeho je už pozměněná. Původní kohout je ale velmi složitý. A protože je interiérový, mohli si j dovolit, že má dřevěné tělo, kovaná brka a dělá takový zvláštní pohyb - a při tom pohybu n (smích) ... to mohl opravdu sestrojit jen mužský... ... ano, jen hračičkové... A po další opravě pražského orloje, která byla na konci 19. sto Kamberský, hodinář, zaměstnanec firmy Hainz, poté dělal hodináře v Táboře, tam udělal zmín V mnoha popisech předválečných je ale psáno, jak kohout při kokrhání mává křídly. Po požár kdy kohout shořel, udělali jiného kohouta, a on od té doby už jenom tak líně pohne křídly to vůbec vidět, prostě udělali to ne moc dobře. Takže bych mu chtěl pohyb vrátit, ale musí prodiskutovat s památkáři. To je snad jediná věc, která se na orloji dá změnit, protože to je návrat k původnímu stav zas tak stará záležitost. Jinak se samozřejmě do orloje nesmí zasahovat. Děkuji za rozhovor. (Marie Kohoutová)