Erasmus Mundus i nadále na PedF UK ****************************************************************************************** * Erasmus Mundus i nadále na PedF UK ****************************************************************************************** Pedagogická fakulta UK bude i v dalších 5 letech partnerskou institucí v rámci programu Er Spolu s londýnskou Roehampton University a norskou University of Oslo poskytne kursy v obo pedagogiky desítkám studentů ze zemí mimo Evropskou unii. Garantem programu je doc. PhDr. Jaká je historie zapojení fakulty do tohoto studijního programu? Pedagogická fakulta vstoupila do projektu Erasmus Mundus před 6 lety, kdy Evropská komise poprvé. Jeden pětiletý cyklus již máme za sebou. Poté jsme si podali opět přihlášku, vloni přijata a nyní tedy připravujeme v pořadí druhý cyklus programu. Našimi partnery jsou tent Roehampton University a norská University of Oslo. Jak se partneři pro projekt shánějí? Většinou to vychází z nějaké předchozí spolupráce. Třeba University jsme v kontaktu od začátku 90. let. Jak jste se k projektu dostal vy? Před 6 lety mě oslovila proděkanka pro zahraniční styky že Roehampton University hledá partnery do projektu. Pro na některých mezinárodních projektech pracoval, rozhodl přijmout. Kdo se může do programu zapojit? Program je určen přednostně pro uchazeče ze třetích zemí, tedy mimo Evropskou unii. Studen rovněž přihlásit, ale dostanou jen výrazně nižší stipendium. V minulých letech dokonce byl kolik studentů se musí přijmout z kterých zemí. To už ale teď neplatí. Kolik studentů už Prahu navštívilo? Za pět let se do programu zapojilo 128 studentů ze 49 různých zemí, např. Pákistánu, Bhútá Austrálie, Nového Zélandu či Mongolska. Jak je nastaven systém programu Erasmus Mundus? V rámci programu navštíví student všechny partnerské instituce, přičemž každá instituce za modul, jeden modul je navíc společný. Studenti nejprve navštěvují školy jako jedna skupina do třech skupin a na vybraných školách pracují na svých diplomových pracích. Dále mají mož mimoevropskou partnerskou instituci, letos to jsou  University of KwaZulu-Natal v Jihoafri Universiti Sains Malaysia. V jakém jazyce výuka probíhá? Jednotlivé země nabízejí seznámení s domovským jazykem, proto i my nabízíme kurs češtiny, účastníci seznámí jak se základy jazyka, tak s českou historií a kulturou. Samotná výuka p angličtině. Kdo se podílí na přednáškách a seminářích pro studenty? Na programu se podílejí jak členové katedry, tak i odborníci ze zahraničí, které si zveme. speciální pedagogiky také participuje na společném modulu, který se týká výzkumných metod. Absolvují studenti jen teoretickou výuku, nebo se během svého pobytu setkají i s praxí? V současné době speciální pedagogika překračuje hranice, na něž jsme byli donedávna zvyklí se i na další oblasti vzdělávání, např. vzdělávání dospělých, pracovní uplatnění či úlohu organizací. Proto je nezbytné, aby studenti byli v kontaktu se všemi, kteří tyto aktivity Takže mají možnost setkávat se s organizacemi, které se věnují osobám s postižením, a to i Praktickou část v programu zastupují různé besedy a kulaté stoly s odborníky, kteří v dané Studenti pocházejí z velmi odlišných zemí a mají asi i jiné zkušenosti s péčí o handicapov kvůli tomu nějak upravovat náplň výuky? Museli jsme přizpůsobovat obsah kurů diverzitě zemí, z nichž k nám účastníci přicházejí, n zemích je omezený přístup ke vzdělávání lidem s postižením. Důvodem nemusí být jen tělesný dotyčný může být považován ve společnosti za nežádoucího. Proto se snažíme do programu vkl jinakosti v oblasti postižení, jak na tuto problematiku nahlížejí jednotlivé společnosti a důsledky vzdělávání a sociální začleňovaní. Více informací o programu Erasmus Mundus [ URL "http://www.roehampton.ac.uk/admissions/era special-and-inclusive-education/index.html"] . (Lucie Kettnerová)