K žebříčkům a hodnocení ****************************************************************************************** * K žebříčkům a hodnocení ****************************************************************************************** V ČR dosud neexistuje odbornou veřejností nezpochybnitelný, kvalitní nástroj hodnocení a s činnosti vysokých škol, a to i přes zřejmý zájem veřejnosti o souhrnné a přehledné informa včetně univerzit, jsou tak v současnosti zaplaveny různými hodnoceními výkonu, profily čin kvality, určováním pořadí a vzorových postupů převážně zahraniční provenience. Poslední domácí „žebříček“ v HN 7. 2. 2011 Univerzita Karlova chápe jako výraz zájmu médií při řadě nedostatků takových srovnání si školy i veřejnost výsledků všímají a reagují. Zve lze ocenit také za volbu metody, protože vícekriteriální pohled na činnosti škol je rozhod postupem než jednodimenzionální „ranking“. O to více udivuje, proč jsou nakonec výsledky p „žebříček“ a navíc ještě „škol“. Ve zmíněném srovnání totiž došlo k agregaci dat z různých oblastí do jednoho čísla, ačkoli například grafické vyjádření v podobě spider grafu, který užívá metoda U Multi Map zkoumaj činností. A navíc, veřejnost je poněkud matena tvrzením, že jde o srovnání škol a že jde ú „prestižní“ obory. Logika jejich výběru však není jasná. Chybí mezi nimi totiž často ty sk které dělají dané škole v různých oblastech největší renomé. V případě UK chybí hodnocení matematika, fyzika, biologie nebo biochemie. V případě jiných škol chybí elektrotechnika n systémy, o uměleckých oborech nemluvě. U každé z posuzovaných oblastí (vědecký výkon, záje personální zajištění, „světovost“) lze najít metodologické nedostatky, které značně zpochy hodnotu výsledků již v rámci oblasti samotné, natož pak v rámci agregovaného ukazatele poř V zahraničí, např. v Centru pro rozvoj vysokých škol CHE – SRN, byla vyvinuta respektovaná posuzování oborů, nikoli škol, z jejíchž kritérií by bylo možné se poučit. Z výsledků naši zveřejněných hodnocení by měla česká odborná veřejnost, ČKR, RVŠ i MŠMT vyvodit pozitivní třeba urychleně vypracovat přiměřené nástroje hodnocení kvality vysokých škol. prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc., prorektor pro rozvoj