Petra Uhlíková: Na to rozum nestačí. Rizika a prevence poruch příjmu potravy ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 3. až 5. března 2011 se na 1. lékařské fakultě UK a Psychiatrické klinice Všeobecné fakult uskuteční 8. Mezinárodní a mezioborová konference o poruchách příjmu potravy. Spolupořadat je INTACT, mezinárodní projekt Marie Curie, na kterém participuje devět „Center of Excelle EU. Projekt podporuje výzkum postgraduálních studentů medicíny a psychologie zaměřený na p potravy. Cílem konference je mezinárodní výměna zkušeností v postgraduální výuce a prezent výzkumných projektů zaměřených na inovační programy v léčbě a prevenci poruch příjmu potra Stručným průvodcem po připravované konferenci a také vhledem do problematiky komplexní léč poruch příjmu potravy byla tisková konference, kde o záměrech konference hovořili přednost kliniky VFN a 1. LF UK Prof. MUDr. Jiří Raboch, DrSc., vedoucí Centra pro poruchy příjmu p Psychiatrické kliniky VFN a 1. LF UK Prof. MUDr. Hana Papežová, CSc., a vedoucí denního st adolescenty MUDr. Petra Uhlíková. zleva: Prof. MUDr. Jiří Raboch, DrSc., přednosta Psychiatrické kliniky VFN a 1. LF UK, Pro Papežová, CSc., vedoucí Centra pro poruchy příjmu potravy Psychiatrické kliniky VFN a 1. L Bříza, CSc., MBA, zástupce ředitelky VFN, MUDr. Petra Uhlíková, vedoucí denního stacionáře 8. Mezinárodní a mezioborová konference o poruchách příjmu potravy a obezitě-tisková zpráv "IFORUM-10606-version1-TZ_PPP_01_03_11.doc"] Jak jsou na tom vysokoškoláci MUDr. Petra Uhlíková, vedoucZdá se, že nemůže být nic jednoduššího, než se najíst, pokud č stacionáře pro adolescenty tak složité? Pokud je to porucha, je to proto, že pacienti mají velikou úzk atraktivní, nějakým způsobem se změní a že se s nimi něco stan připomínají přibývání na váze, protože rostou, mění se jejich je blokuje tak, že jíst prostě nemůžou. Jakou část vašich pacientů tvoří vysokoškolští studenti s poru Na to nedokážu odpovědět, musela bych se podívat do statistiky s určitou formou zátěže a ctižádosti - perfekcionizmus patří k často jsou tu například studenti medicíny, kteří jsou vysoce z Jaké jsou nejčastější projevy psychického nezvládnutí zátěže vysokoškolského studia? Je to například změna životního stylu, poruchy nálady ve smyslu úzkostných a depresivních osobních zájmů ve prospěch nadměrné práce do školy. Je to možná trochu nadsazené, ale tím, kladou důraz na školní výkon a zároveň to provází nějaká forma úzkostné poruchy, to už je člověka omezuje v běžném fungování. Vypadá to třeba tak, že přestože se učí, nejdou na zko mají pocit, že to neumí a stres se zvyšuje. Pak jsou na konci zkouškového období, nemají h propadají se do ještě hlubší poruchy nálady. V lepším případě přijdou k nám, v horším příp nebo mají nějaké jiné mechanizmy, kterými se snaží stres odreagovat, včetně třeba i sebevr Kudy vede cesta ven ze začarovaného kruhu rozmanitých projevů poruch příjmu potravy? Hlavně prevence ve smyslu zdravého sebehodnocení, sebedůvěry a dostatečného sebevědomí, al plynoucích přiměřených nároků, které na sebe člověk klade a které na něj v časném věku kla znamená rodiče a škola. Samozřejmě každý rodič chce, aby to jeho dítě dotáhlo co nejdál, a co nejlépe uplatnilo, ale když je to nad schopnosti dítěte, je to v podstatě traumatizujíc který dítě nikdy není schopné splnit. Pak je trvale frustrované a trvale deptané neúspěche požadavkům a očekávání. Rodičům doporučuji chválit, chválit, chválit, stoprocentně chválit je velmi důležité. Málo rodičů umí říci dítěti - ty jsi nejlepší na světě. Vždycky řeknou ale... ještě bys mohl přidat, víc se snažit a tak dále. To je v podstatě kritika, to není dítě.  Řekla jste, že poruchy příjmu potravy nesouvisejí se vzděláním. Když si vysokoškolský stud má problém, pomáhá mu, když si sám k tomu nastuduje materiály a snaží se k chorobě přistou a podpořit svou motivaci k léčbě pomocí poznání? Moc to nepomáhá. Mám pocit, že je to spíš kontraproduktivní. Čili je příčina poruchy příjmu potravy něco, co člověka ovládá z hlubin nevědomí, nebo jak Úzkost je mechanizmus, který se rozumem nedá ovládnout, emoce, kterou lze rozumovým zpraco zvládat. Rozumově se k tomu dá přistoupit tak, že je třeba něco dělat, vyhledat odborníka poradit. Zvládnout emoční stav vlastním rozumem je těžké i pro dospělého, ale v dospívání emoční zralost adolescentů a mladistvých někdy zaostává, zejména u těch nadprůměrně inteli jakoby předhoní své vrstevníky v rozumové sféře, ale emoční inteligence vyzrává svým tempe disproporce, tak nerozumí svým stavům, svému vlastnímu prožívání, tomu, co se s nimi děje Na to rozum nestačí. Děkuji za rozhovor. (Marie Kohoutová)