Bůh ano, církev ne? ETF a PedF UK zahájily mezinárodní konferenci mladých teolog ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** Víra bez církve? Nezávazný postoj k bohu v postkomunistických Čechách a postmoderní Evropě důležitým otázkám, které do vztahu člověka k víře, náboženským společnostem a duchovním ho rozpory moderní doby, věnuje svou pozornost týdenní mezinárodní studentská konference Inte Trust Study Visit. Hostiteli a spolupořadateli konference jsou vedle této mezinárodní orga teologie, jejímž sídlem a centrálou je Roehampton University London, Evangelická teologick Pedagogická fakulta UK. zleva: Jan Roskovec, Th.D., proděkan pro zahraniční a ekumenické vztahy ETF UK, prof. Jeff zahájení konference Pětadvacet studentů ze Spojených států, Velké Británie, České republiky, Polska a dalších dnes zasedlo v prostorách Evangelické teologické fakulty UK, aby vyslechlo přednášky český a britských odborníků na teologii a diskutovalo s nimi o tématech jako jsou například „Kře duchovenstvo v post-sekulární společnosti – svatodušní perspektiva,“ „Bible bez církve? Bi v post-křesťanské české společnosti,“ nebo „Víra v diaspoře - reakce na vliv nigerijských Velké Británii.“ Protože nejméně polovina studentů je zahraničních, a to jak z organizace Student Trust, tak zahraničních studentů ETF UK, jsou pro ně připraveny speciální přednášk přítomnosti České republiky/Československa, o trendech v české literatuře po roce 1989 a o vzdělávacím systému v posledních dvaceti letech. prof. Jeff Pool, College of Kentucky, USA, při přednášce Towards Spirituality for Post-Chr of Jesus Smysl tohoto nevšedního setkání přiblížil Jan Roskovec, proděkan pro zahraniční a ekumenické vztahy ETF UK: „Smy International Student Trust Study Visit, je umožnit stud University, kteří přicházejí z různých částí světa, zejm rozšíření jejich zkušenosti, protože pokud jde o studium situace teologie, křesťanství a církví je v různých zemí velmi rozličná. Podařilo se vytvořit tradici, že jednou přijede skupina studentů, vybraná z různých částí Evropy a stráví tu týden v seminárních setkáních. Polovinu prog Evangelická teologická fakulta, druhou část Pedagogická program má mezioborový rozměr.“ Program týdenního pobytu mladých studentů teologie v Praze zahrnuje i „pohyblivou“ část – celodenní výlet do Terezína a Malé pevnosti spojený s promítáním dokumentárního filmu o Te prohlídku židovského města na Starém Městě pražském spojenou s koncertem ve Dvořákově síni vyslechnou symfonický beethovenský program, nebo v pátek prohlídku kolekce středověkého um a střední Evropě umístěnou v jedinečném komplexu svatoanežského kláštera. Duchovní rozměr účastníků konference neodmyslitelně spjatý se službou druhým posiluje kromě přednášek a di školy pro hendikepované děti a předvelikonoční mše v kostele Sv. Martina ve zdi. * * * Zatímco se konference rozběhla, našel proděkan ETF Jan Roskovec, Th.D. prostor pro krátké mladých teologů. Téma konference je „Víra bez církve? Nezávazný postoj k bohu v postkomunistických Čechách bohu v postkomunistických Čechách a v postmoderní Evropě? Vždycky se snažíme téma formulovat tak, aby v něm zaznělo něco ze specifické situace v čes mohou setkat různé perspektivy a různé zkušenosti. Formulace „víra bez církve“ nás napadla se objevuje především v Čechách, na rozdíl od Moravy, Slovenska, Polska a jiných postkomun a ve světě vůbec, kde podíl těch, kteří se hlásí ke křesťanství, potažmo k jiným náboženst náboženských společenství, je radikálně nejnižší. Podle statistik, které existují, je v to Muslimskou zemí? Ano, protože i tam se komunistická vláda velmi důsledně a radikálně pokoušela zavést ateis podařilo náboženství skutečně vytlačit zcela na okraj společnosti. Být sekularizovaný znamená být ateista? Právě že se ukazuje, že být sekularizovanou zemí neznamená vysoký podíl ateizmu; tato soci Th.D. při včerejší přednášce a většina českých teologů tohle ví. Je zajímavé, že podíl ate jen to, na co si můžeme sáhnout a co si můžeme ověřit prostředky exaktních věd, je v Čechá polokoule. Nejrozšířenější mezi obyvatelstvem je jakási „šedá zóna“ lidí, kteří se neprohl identifikovat s žádnou institucí, která je s křesťanstvím nebo náboženstvím vůbec spojena. víra bez církve. Lidé se tedy nechtějí pouze nijak vázat k organizaci, ale jejich postoj k víře je otevřeně Podtitul konference „vztah k bohu bez závazků“ skutečnost víry bez církve jen rozvíjí - bů protimluv. Tradičně se mělo za to, že na obě otázky je potřeba odpovědět stejně - buď bůh je ještě další součást téhle šedé zóny. Existuje poměrně nezanedbatelná část obyvatelstva, k církvi podílí; nechávají se oddávat v kostele, církevně pohřbívat, někteří dokonce chtěj postoj spíše starší části obyvatelstva a tam podíl populace samozřejmě ubývá s věkem; nicm A nás zajímá to napětí mezi těmito dvěma odpověďmi - mezi „ano bohu - ne církvi,“ napětí, nás je situace zřetelnější, statisticky daleko výraznější, ale velmi obdobnou zkušenost, j Například prof. Pool pochází z Ameriky, což je země, která se tradičně považuje za nejnábo situaci, která tam je, vede k podobným otázkám, jaké si klademe my tady v Čechách i v Evro Děkuji za rozhovor. (Marie Kohoutová)