Bílá kniha byla kvalitním strategickým dokumentem a lze na ni navázat ****************************************************************************************** * Bílá kniha byla kvalitním strategickým dokumentem a lze na ni navázat, zaznělo u kulatéh ****************************************************************************************** 9. 6. 2011, autor: Mgr. Irena Lhotková, PhD., rubrika: i-Forum informuje Poslední Kulatý stůl letošního akademického roku s mottem „Strategické řízení v českém ško impossible?“ se konal 26. 5. 2011 opět za přítomnosti odborníků z akademického světa, škol zařízení, ministerstva školství, České školní inspekce  i zástupců dalších organizací. Zák tedy bylo strategické řízení a základní otázka zněla: „Může ředitel školy uvažovat o strat organizace, pokud neexistuje vize českého školství?“ Nepřítomnou paní děkanku zastoupil profesor Michal Nedělka, který v úvodu poukázal na dvě tendence současného (a nejen vysokého) školství: na jedné straně ekonomizace, na straně dr vzdělávání s důrazem na individuální přístup k člověku. Vzhledem k tomu, že ani jeden směr akceptovat, existuje neustálé pnutí mezi ministerstvem školství a jednotlivými školami, kt zkvalitňování vzdělávání. Úvodní příspěvek tradičně přednesl vedoucí katedry PhDr. Václav Trojan, Ph.D., který objas strategie s pomocí moderních technologií (56 500 000 odkazů na GOOGLE za 0,04 s) i akademi Zdůraznil neexistenci Národního plánu vzdělávání a tedy chybějící vizi i strategii českého příspěvek uzavřel odkazem na diskuzi studentů Centra školského managementu, kdy jeden z ře fakt komentoval slovy: “Bez dlouhodobého cíle se nepohybuje pouze rezort školství. Myslím, fungování společnosti.“ Netradičně na Kulatém stole vystoupil novinář – Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin, který p příspěvku „audit zvenku“ a zdůraznil čtyři oblasti potřebné k proměně vzdělávání: - strategické dokumenty - vzdělávací dokumenty - systémová podpora pro pedagogy - nástroje pro ověřování výsledků vzdělávání Následně konstatoval, že existuje jen část potřebného: Bílá kniha (i když nyní v podstatě strategický dokument), rámcové vzdělávací programy (volající po revizi) a na jejich základ školní vzdělávací programy a státní maturity jako nástroj ověřování výsledků. S dalším příspěvkem „Dlouhodobý záměr status quo“ vystoupila jako rovněž netradiční řečník Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze. Rozebrala navrhovaný záměr z hlediska c označila jako velmi nekonkrétní, konstatovala neobjasněnost jednotlivých uváděných termínů komentovala i vágně vymezené dílčí zněny. Její poslední připomínkou bylo to, že navrhovaný nemá autora – a tedy není nikdo konkrétní, kdy by za něj nesl odpovědnost. Docent Jaroslav Kalous přinesl inspiraci ze Světové banky a svůj příspěvek uvedl citátem, instituce řídí: „Zemi se bude dařit, když v ní bude kvalitní vzdělávací systém.“ Toto kons východiskem Vzdělávací strategie Světové banky, která je koncipována až do roku 2020. Auto zdůraznil, že dobrá vláda by měla plánovat v krátkodobém, střednědobém a především dlouhod a pokládat si tři základní otázky: Odkud jdeme? (analýza současné situace), Kam jdeme? (cí dostaneme? (strategie). Posledním řečníkem byl pravidelný účastník Glynn Arthur Kirkham, který zdůraznil skutečnos je nutný i určitý systém hodnot a navrhl základní východisko pro ředitele škol: přestat bý a stát se lídrem a řídit především sebe, následně školu a tím i celý systém. Vystoupení panelistů opět tradičně shrnul vedoucí katedry Václav Trojan a vytvořil tak pro následnou diskuzi. V té bylo účastníky konstatováno: - Strategie jednotlivých škol jsou vytvářeny bez strategie celostátní a tím i bez podpory velkým rozdílům mezi školami a tím vznikají problémy pro žáky (stěhování i přechod na jiný - Ve skutečnosti existují tři tendence strategií: školy, zřizovatele a státu. Kdo hraje ne - Bílá kniha byla kvalitním strategickým dokumentem a lze na ni navázat – nemusí se zásadn - Potřeba „Národní rady pro vzdělávání“ nezávislé na střídání politických garnitur a udržu vizi a strategii českého školství. Diskuze tak uzavřela další aktuální téma českého školství, nicméně Centrum školského manag další na Kulaté stoly, které se budou konat 6.10. 2011, 8.12. 2011 a 8. 3. 2012 a na konfe vzdělávání, která se bude konat 7.-8. 6. 2012 a bude vyvrcholením Kulatých stolů.