Umělecký ředitel festivalu KAREL OCH: Diváci jsou rok od roku otevřenější ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 1. 7. 2011, autor: Tereza Šimůnková, rubrika: Studenti Po patnácti letech se z křesla umělecké ředitelky festivalu rozhodla odejít Eva Zaoralová. kormidlo převzal KAREL OCH, dlouholetý dramaturg a loňský programový ředitel karlovarské p „Mám štěstí, že paní doktorka zůstala v týmu jako umělecká poradkyně, dál s námi sleduje f a diskutuje. Mně přibyla velká zodpovědnost, adrenalin a spousta hodin před počítačem.“ Jezdil jste do Varů s batůžkem? Trochu se za to stydím, ale – nejezdil. Poprvé jsem přijel v roce 2001 rovnou jako tajemní pro to se snažím pohybovat mezi diváky, chodit do sálů, sledovat atmosféru během promítání reagují na konci, a snažím se s nimi co nejvíc diskutovat. Festival bez diváka by nebyl fe je, že lidé po filmech diskutují čím dál raději a více, jsou otevřenější. Mám pocit, že na že se lidé, co vybírají filmy, potkají s diváky večer u piva. Jak moc ovlivňuje umělecký ředitel tvář festivalu? Festivaly se od sebe navzájem liší právě tím, kdo vybírá filmy a jaký má vkus. Jakkoli je spolupráce s paní doktorkou zajímavá a velice tvůrčí, samozřejmě mám nějaké osobní prefere snažit propagovat. Ale ve větší míře až od příštího roku. Funkci jsem převzal šest měsíců a od 46. ročníku chci především, aby proběhl v pořádku. Pak bude čas si sednout, utřídit m přemýšlet, co do budoucna. Nepůjde však o razantní změny, ale o změny v rámci stávající st považuji za naprosto vyhovující. S kolegy vybíráte 180 filmů z víc než 1 600. Asi se vždycky neshodnete. Dupnete si? Ne, to ne. Aby festival dobře fungoval, prostě se musíme navzájem dohodnout. Ale existuje v níž mám carte blanche, tedy naprostou svobodu ve výběru filmů. Jde obvykle o historickou jako třeba letošní Pocta Samuelu Fullerovi. Stejným způsobem pro nás hudební kritik Pavel připravuje Hudební odyseu a máme v něj plnou důvěru. Jaké filmy baví vás? Romantické komedie. Ale vyloženě po nich nejdu. Vlastně jsem rád, že vůbec nějakou uvidím. klasické filmy a považuji za důležité, aby byly v programu. Na tom je taky hezky vidět vku organizátorů, co z minulosti považují za důležité. A není třeba bát se sáhnout i po známěj kterém sice diváci vědí, ale na plátně ho neviděli. V Cannes jsem byl na projekci restauro ráje, jednoho z nejslavnějších francouzských filmů všech dob. Když se ředitel festivalu př zeptal diváků, kdo ho ještě neviděl, zvedla ruku půlka sálu. Tipnete si, kolik lidí zvedne ruku, když se zeptáte na Marketu Lazarovou, jejíž znovuuvede kopie bude jedním z vrcholů festivalu? Myslím, že pro většinu to bude premiéra. Uváděli ji vůbec v televizi? I když to je skoro r film podle mě patří pouze na plátno. No, já ji stejně neuvidím. Ne proto, že má dvě hodiny protože telefony zvoní každých pět minut a ani mentálně nejsme s to v klidu se kouknout na chodíme na ty půlnoční... Doufám, že Marketa Lazarova půjde skutečně (znovu) do distribuce moci podívat v klidu po festivalu. Co pověstné varské publikum – taky zraje? Baťůžkáři z devadesátých let jsou vrstevníci většiny lidí ze současného organizačního týmu Vracejí se deset, klidně i patnáct let. A i když jsou dneska v zásadě zaopatřeni, někteří stanovém městečku, před kterým parkují velká auta. Sentiment k devadesátým letům je silný, skvělé, že bude obnoven provoz letního kina. Letní kino, to je atmosféra, na kterou hodně rádo vzpomíná, podobně jako na proslulé mejdany na bazénu. Budou si to letos moci prožít z generace diváků to zažije poprvé. Autorka rozhovoru vystudovala žurnalistiku na Fakultě sociálních věd UK. Rozhovor vyšel 1. Festivalovém deníku.