Izraelský držitel Evropské filmové ceny Sasson Gabai přijel uvést soutěžního Restau ****************************************************************************************** * Izraelský držitel Evropské filmové ceny Sasson Gabai přijel uvést soutěžního Restaurátor ****************************************************************************************** 4. 7. 2011, autor: Kateřina Kadlecová, rubrika: Studenti Vypadám snad jako Američan? Výraznou tvář SASSONA GABAIE už česká filmová plátna znají. Jednoho z nejobsazovanějších i jsme za frenetického potlesku karlovarských festivalových diváků naposledy viděli roku 200 protagonistu komedie Kapela přijela. A teď se do promrzlých a promáčených Varů dostavil os psychologické drama o otci a synovi, o novém a starém, o samotě - a o lásce. Když nás včera během rozhovoru v lobby Thermalu ruská turistka požádala, abychom jí pohlíd zatímco si zaběhne pro kávu, okamžitě jsem souhlasila. Sasson Gabai se však na mě váhavě p „V Izraeli bych tohle nikdy neudělal. Měl bych strach, že je vevnitř schovaná bomba.“ Na t nepomyslela, opáčila jsem. „Zato já na to myslím automaticky,“ povídá Gabai. „A závidím vá nemusíte.“ Dříve jste občas hrával v hollywoodských snímcích - ve třetím dílu Ramba, v dramatu Bez dc Jak jste se k nim dostal? Když přijela zahraniční produkce do Izraele, obvykle mě obsadili. Jeden čas jsem si dokonc bych měl zkusit štěstí ve Státech, ale měl jsem v Izraeli a vůbec po celé Evropě tolik zaj jsem od toho ustoupil. Teď mluvím hlavně o divadelních rolích, kterým jsem věnoval většinu a o spoustě menších i větších filmových rolí. Radši budu dělat na věcech, které mi připada smysluplné, než abych stál ve frontě na konkurz na stále stejné úlohy. Váš obličej je opravdu typicky blízkovýchodní a je fakt, že v amerických filmech hrajete e stereotypní postavy. Samozřejmě mi to vadí, a kdybych se rozhodl dělat kariéru v Americe, určitě bych skončil v škatulce rolí Arabů a lidí s akcentem. Nebo snad podle vás vypadám jako Američan? Moji rod rozkvětu sionismu emigrovali z Iráku do právě vzniknuvší Izraele a doma jsme mluvili arabs kousku se pak učili i hebrejštinu, kterou znávali jen jako mrtvý jazyk Bible. Mně tehdy tá roky, takže jsem vyrůstal prakticky jako bilingvní dítě. Po vzniku Izraele život pro židov arabských zemí dost zhořkl - z práce vás vyhodili na dlažbu, zabavili vám majetek nebo vás Ale nemyslete si, že jsem vůči Arabům zaujatý - bez problémů beru role v arabských filmech ne zášť, když se dívám do minulosti. A co když nahlédnete do budoucnosti? Stane se Palestina někdy samostatným, diplomaticky uz Doufám, že k tomu dojde. Otázka zní, kdy se tak stane a kolik obětí ten proces do té doby život. Všichni v Izraeli, a teď mám na mysli i lidi prohlašující se za pravicové, dobře vě Palestiny je jediným řešením současné zoufalé situace. Snažím se neztratit naději. Už vaše první hlavní role pro stříbrné plátno, egyptský policista v komedii Kapela přijela mnoho cen a oblibu festivalových publik, to karlovarské nevyjímaje. Po tom filmu se muselo Samozřejmě - sesypaly se na mě nabídky, ani se jich tolik nedalo zvládnout. A ta pozornost filmového průmyslu... Ale já radši hraju v Shakespearových hrách a antických komediích i t Bohužel stejně jako všude po světě, i u nás teď zkrouhli státní podporu kultuře a divadla uvádět hry, které diváky zaujmou na první dobrou. Principálové musí riskovat. Chtěl bych s obchodního cestujícího od Arthura Millera, v čemkoli od Eugena O´Neilla, v pár zajímavých dramatech. Momentálně hraju v ohromně úspěšné hře o vdovci, který přežil holocaust a teď s nástrahy běžného života. Mimochodem, kvůli té spoustě divadelních představení, ve kterých nejel na festival Sundance s delegací k Restaurátorovi. A to jste prohloupil, protože reakce publika byla bouřlivá, o ceně za nejlepší scénář neml Po pravdě mě to dost překvapilo. Restaurátor je velmi komorní, intimní drama a dnešní publ žádá halasné, spektakulární kusy v hollywoodském stylu. Film bude mít za tři měsíce premié kinech a já vůbec netuším, jak ho netrpělivé, vznětlivé izraelské publikum přijme. České p evidentně mnohem vnímavější, je schopno nechat příběh plynout, zapomenout na všechno ostat přečtením scénáře jsem měl trochu strach, že se v tom rodinném vztahovém propletenci vlast neděje, ale pak jsem si uvědomil, kolik je na příběhu starého opuštěného Fidelmana dramati Kromě divadla jste na telavivské universitě vystudoval i psychologii, což vám je určitě ku se do postav snažíte vcítit. Samozřejmě, herectví je psychologie. Kdybych nebyl hercem, rozhodně bych se stal psycholog Jaakov Fidelman má vlastnosti, které jsou mi blízké; stejně jako já dělá řemeslo rukama, j poetické, náročné. A stejně jako on mám dospělé děti a utkvělý pocit, že se z našeho vztah Izraelský rybník je malý. Setkali jste se už s režisérem Restaurátora Yossim Madmonym nad projektem? Ne, tohle bylo poprvé. Ale znám jeho práci, není těžké v ní najít zalíbení. I s ním samým pracuje, on i scenárista Erez El-Kav byli velmi vstřícní, na place jsme pořád zkoušeli, mě přepisovali, měnili. Yossi nikdy nepřestává pracovat, ale dělá to velmi šetrně a jemně, sk divadle. Já moc rád střídám filmové, televizní a divadelní role. Každé to médium má své vý můžu pracovat na drobounkých nuancích, na divadle musím diváky vytáhnout ze sedaček, donut namířili veškerou svou pozornost na mě, mám tam víc kontroly nad výsledkem. A navíc na pód tři hodinky skvělé tělesné cvičení - tělo se rozhýbe, krev se rozproudí. Projekce filmu Restaurátor: 4. 7., 10:00, Espace Dorleans Text vyšel ve zkráceném znění ve Festivalovém deníku 4. 7. Jeho autorka absolvovala mediál UK a bohemistiku na FF UK.