Školné na vysokých školách ****************************************************************************************** * Školné na vysokých školách ****************************************************************************************** 30.10.2011 11:00    Prima TV    Zpráva     Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Dobrý den. Studenti vysokých škol si už brzy budou muset za své vzdělání zaplatit. Vláda p školné zavede už od přepřeštího akademického roku. V tom tedy mají ministři jasno. Méně ja podmínek ho studenti budou platit a už vůbec není jasné, co by vlastně mělo školné přinést dnešní Partie. Ve studiu vítám ministra školství Josefa Dobeše. Dobrý den. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Hezkou neděli. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- A školskou expertku KSČM Martu Semelovou. Dobrý den. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Dobrý den. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Pane Dobeši, zavádíte školné z nějakého jiného důvodu než proto, že ho má vláda v programo Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Tak do toho programového prohlášení přišla z nějakých důvodů. Řekněme si stav, jaký máme. to, že jsme ojedinělí v Evropě, že v ročníku nám nastupuje na vysoké školy 70 % studentů. tom, že se u nás studuje několik vysokých škol zároveň studenti studují, a to že, máme nej Máme bakalářské studium 3+1 a magisterské 2+1. 7 let může student studovat. Pokud studium ve 4. ročníku, je všechno v pořádku. Myslím si, že to není v pořádku, studium je hodnota a je potřeba dát studentům finanční podporu, aby na studium měli, což když, což když dneska průměrnou rodinu stojí, pokud mají vysokoškoláka, 8 tisíc náklady na studium každý měsíc b pomoci studentů, a my chystáme poměrně silnou sociální síť, tak není třeba čeho se obávat. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Počkejte, takže pokud to shrnu, tak říkáte, že školné proto, že si studenti málo váží stud říkáte - už takhle stojí škola průměrnou rodinu 80 tisíc ročně, takže by měli platit ještě víc vážili? Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Ta rodina to táhne ze svého a my připravujeme několik sociálních věcí. První, že budeme pl Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- My se, my se, my se k nim dostaneme. Paní Semelová, může školné podle vás přinést ten efek budou víc vážit studia? Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Já s tím nesouhlasím. My jako KSČM naprosto odmítáme školné v jakékoli podobě, to znamená, přímé nebo odložené. Myslíme si, že pokud je zavedeno školné, tak to upřednostňuje prostě upřednostňuje bohaté před těmi, kteří jsou z nízkopříjmových nebo středněpříjmových rodin, nakonec ke snižování kvality vzdělání, protože v momentě, kdy je upřednostněna peněženka p schopnostmi, před potřebami společnosti, tak je to vždycky špatné. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Čili, pardon, ten váš argument zní - student se cítí jako klient, platí si za školné a tud diplom, který si zaplatil a nikoli tu kvalitu podle vaší argumentace? Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Zcela určitě. V momentě, kdy bude zavedeno školné, tak ze vzdělání se stává zboží, ze stud s tím my nemůžeme souhlasit. Navíc i zkušenosti ze zahraničí potvrzují, že tam, kde bylo š tam to prostě nefunguje. Začaly se školy orientovat na atraktivní, levné obory, kde získal Řada, řada těch dražších oborů byla zavírána. No, a kromě toho samozřejmě hlavní dopad to takový člověk, který se má rozhodnout, jestli půjde na vysokou školu, anebo ne, a pokud ty docházelo k tomu, že to odradilo od studia. A nakonec odpovídají tomu i naše průzkumy, kdy studentů, kteří by měli nastoupit do školy nebo studovat vysokou školu v případě, že bude tak to chtějí odmítnout. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Já si dovolím oponovat. To je potřeba na to zareagovat. Já bych se vyvaroval nějakých ideo předsudků. Já nevím, co třeba v Oxfordu, anebo v Cambridge, kde klesla kvalita, kde se sni ale já vám chci říct, co tady je. Tady je zhruba 7, 8 let neřešený problém, co se týče pom studentům a co se týče školného. Protože co je dneska? Pro mě jako člověka poměrně sociáln něco v nepořádku v tom, že je rodina, dneska je rodina, která musí velmi zvažovat, jestli studium, jestli má na to, aby 8 tisíc měsíčně tomu dítěti dávalo. A my říkáme - nejdříve r finanční pomoc studentů, a tam je parametr první - dáme výhodné půjčky státem garantované ten, aby byl to placeno ten, ty náklady na tu školu, to znamená ubytování, strava a tohle. zaplatíme. A pak dáme výhodné půjčky na školné. Kdo je sociálně slabý, bude osvobozený od je excelentní student, bude osvobozený od školného. Jaké tady jsou asociální prvky proti d Přesně naopak. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Počkejte, počkejte. Pane ministře, pojďme to rozebrat trochu detailněji. Vy ty peníze nebu studentům dávat, vy jim garantujete nějaké půjčky, ale přeci výsledek té půjčky je úplně s na začátku své pracovní kariéry bude zatížen nějakým dluhem, který není úplně malý, pokud tedy těch, ty náklady plus školné, to je nějakých 100 tisíc za semestr, takže na začátku p by průměrný magistr byl zatížen minimálně půl milionovým dluhem. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Bude, pardon, já, semestr, já, já bych to vzal, je semestr za 10, maximální hranice je 10 tisíc. Bude na vysoké škole, aby si nastavila v rámci konkurence tu míru, takže máme semes Platí se řádné studium, takže já bych tady, já nerozumím, kam jste přišel k půl milionu. T Zároveň je tu. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Promiňte, došel jsem k tomu prostým součtem 80 tisíc náklady na bydlení, to je, náklady sp to znamená bydlení, dojíždění a podobně, a 20 tisíc. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Které jsou už dneska. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- To, to mimochodem, pane ministře, to jsou základy matematiky, to i je základní školy, 80 + milionu. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Ale jestliže říkáte, že je na semestr maximálně 10 tisíc, za rok máte 20 tisíc školné. Jes student, ta rodina musí vynaložit 8 tisíc, 8 tisíc za měsíc a nemá zvýhodněnou půjčku, aby tak těch 80 tisíc už dneska platí. A my říkáme - dejme zvýhodněné půjčky a dejme zvýhodněn maximálně 20 tisíc za rok. A nastavme to tak, že sociálně slabý student je od toho osvoboz věc. To znamená peněženka nerozhoduje. Nadané děti ze sociálně slabých rodin budou mít lep situaci než dneska. A zkraťme to studium. Jestliže skončí student ve 4. ročníku, vrací to své peněženky, to znamená, veďme větší zodpovědnost tomu studiu a zkracujme ty termíny. Ne vystuduji za 5 let, jak je všude ve světě zvykem. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Pojďme to rozdělit. Vy jste říkala, pro KSČM školné jako takové je naprosto nepřijatelné. toho návrhu, tedy půjčky i na náklady spojené se studiem. To je věc, která je pro vás přij Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- To souvisí s tím, co říkal pan ministr. Mluví o tom, že 10 tisíc za semestr, to znamená 10 pětileté studium na vysoké škole. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Pardon, já jsem se, já jsem se teď ptal na ty půjčky. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- A musí si vzít půjčku. To znamená, že musí platit nějaké úroky, dostává se na velké peníze si bere půjčku, tak přichází v době, kdy si má zakládat rodinu, potom bydlení, tak přicház života. To je jedna pro nás nepřijatelná věc. Druhé ty návrhy, které s tím souvisely, byly mohli spořit i na vzdělání svých dětí. Na co všechno mají rodiče spořit? Mají si spořit na spořit na zdraví, mají si spořit na sociální věci v případě nezaměstnanosti, teď mají spoř svých dětí. Z čeho na to mají brát, když je tady velká skupina lidí, kteří už teď mají hlu tahle ta vláda jim dělá ještě další a další škrty, včetně toho školného. Takže nepřijateln nějaké půjčky, školné. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- A pokud jde, pojďme to rozdělit na dvě oblasti půjček. Půjčka na školné a půjčka na náklad studiem, to je to, co říkal ministr Dobeš, že už v současné době průměrná rodina platí něj každý měsíc a stát se k tomu nijak nestaví. Není tady žádný výhodný nástroj, jak těm stude Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Než půjčky, tak prostě stipendia. Stipendia, která by jim pomohla v této situaci, to zname nesrozumitelné/, stipendium prospěchové stipendium, ale říkám, jakmile to budou půjčky, ta mladého člověka do budoucna. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Tak sociální stipendium je do jisté míry, jo, ale teď vezměte, že máte tříčlennou rodinu, nadané děti a ty děti nemusí dosáhnout na to stipendium, a naopak takhle výhodná půjčka mů situaci této rodiny. Já si naopak myslím, jestliže to bude velmi kvalitně zpracováno a ten zajímavý, já se spíš obávám opaku, že ti studenti si budou brát ty půjčky, protože to pro a je potřeba říct, že je to odložené školné. Ve chvíli, kdy absolvent a ukončí vysokou ško zaměstnání a bude brát plat větší než průměrný, v tu chvíli začne, začne splácet, začne sp To znamená, není to to, že bude bez práce, bude na mateřské a tohle, od toho je osvobozený Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- S tím souhlasejí, pardon. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Já jenom jestli bych k tomu ještě mohla. Pane ministře, to, co vy říkáte, to prostě není p bohatí, ti si nebudou muset půjčky brát a budou si prostě užívat. Ti, kteří si, jsou chudí muset brát půjčky, zároveň budou muset dělat při studiu na úkor toho studia a jinak získaj budou mít akorát banky, lichváři, exekutoři. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Teď se teda nezlobte, v tu. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- A to, co říkáte, že po určitých letech až dosáhnou průměrného platu, budou moci splácet, t učitele. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Paní poslankyně, vy jste asociální. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Učitele, kteří, kteří teda před důchodem by měli začít splácet půjčku na vysokoškolské vzd Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- A já vám řeknu, jak je to dneska asociální proti tomu, co říkáte. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- To není asociální. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Dneska, pardon, bohatí studenti studují zadarmo daňových poplatníků. Jsou tam 7 let, studu nedokončí je, protože nemají ten tlak. Chudší studenti, nadaní studenti dneska studují, ro náklady za ně a nejsou, nejsou zvýhodněni. Dneska je to asociální. Dneska je to asociální. studenty dokonči školu, dokončit co nejkratším termínem a skutečně ti, co na to mají, aby aby měli podmínky. Dneska si dokonce myslím, že x rodiny, které své nadané děti nemohou po školy, protože na ten provoz té vysoké školy nemají a s tím je potřeba něco dělat. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Promiňte, pane ministře, vy neargumentujete úplně korektně, protože když studujete více šk se vám nasčítají nastudované roky a ve chvíli, kdy dohromady v kumulaci překročíte tu dota začínáte platit, takže. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Ale vy můžete si začít další školu klidně potom jako, a můžete ten příběh dělat do nekoneč Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Ony vás ty, nemůžete, protože vás to dožene celkem, celkem rychle. Mluvím z pozice student školné jenom proto, že si neohlídal čas na studium, takže to není úplně korektní. Ale pojď tomu odloženému školnému, o kterém jste, o kterém jste mluvil. První věc je, pokud ten stu po 10, 15 letech svého pracovního života, kdo za tu dobu bude platit úroky? Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Tam je, tam diskutujeme o tom, kdy se začne, kdy začne nabíhat úrok, jestli je to od doby nastavujeme na poradě ekonomických ministrů a v koaliční, v koaliční, na koaličních schůzk konce studia po dobu placení, a to je stále otevřené. Jestli, jestli za studentem půjde te chvíle, co začal pracovat, anebo je to v nějaké míře od ukončení studia? To je k diskusi a uzavřené. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- A mezitím někdo musí bankám tedy dorovnat ten rozdíl mezi nějakým komerčním úrokem a tím, ti studenti. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Stát garantuje tady, tady tuhle věc a my to nyní ekonomicky načítáme, co to všechno znamen My se tady bavíme jenom o placení studia, finanční pomoci studentu. Ale to je ohromný balí neseme do vlády. To je věcný záměr vysokoškolského zákona, to je optimalizace sítě vysokýc stranu tam jsou náklady, které skutečně stát bude muset říct, že tady jsou, ale tam jsou i věci a úspory. A my nyní nastavujeme, co nás to bude stát skutečně ta garance za ty studen stát, když sociálně slabým studentům to budeme platit, a co naopak díky té reformě ušetřím dáváme do souvislostí. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- A představa tedy, že by se stát podílel na placení úroků do té doby, než začne student spl Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Stát musí garantovat výhodný úrok a stát se musí shodnout na tom, od kdy ten úrok jde za s za státem, ano, přesně tak. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- A další věc, kolik lidí tedy reálně bude to školné platit, protože dnes pod průměrnou mzdo 2/3 zaměstnanců, takže těch, kteří vůbec dosáhnou a překročí průměrnou mzdu, není zas toli ten systém jako do něj dostávalo taky nějaké peníze od těch studentů. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Tak, jestliže říkáme, že, otázka je, kolik vysokoškolsky vzdělaných je pod průměrnou mzdou viděl výrazně optimističtěji, i tou, i to, že člověk vystuduje vysokou školu, by mu mělo d že bere více peněz. To by tak mělo být, v tom je i ta hodnota mimo jiné, takže já si nemys vysokoškolsky vzdělaných, tam to bude úplně opačný poměr, ale, ale to je potřeba všechno d a spočítat. A my to počítáme. S reformou přijdou náklady, ale reforma by dlouhodobě měla p ekonomickou efektivitu. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Já jestli k tomu můžu. Vrátila bych se ještě k tomu, když mě pan ministr nařkl, že je to a ministře, pokud se domníváte, že návrh vaší vlády jsou tak sociální, proč nejste pro, aby progresivní zdanění, kdyby právě bohatí vlastně přispívali na to všechno, o čem mluvíte? J co se týká ke školnému, abych se vrátila. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Ale tam teda ta souvislost se školným je už hodně taková volná, že jo? Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Dobře, ale souvisí to, ono to všechno souvisí se vším. Druhá věc, co se týká školného. Jed Velké Británie, kde před 12 lety bylo zavedeno školné, v tuto chvíli je na devítinásobku. zkušenostech v zahraničí, že jakmile je zavedeno školné, zvyšuje se dál a dál. To je jedna druhá, že se snižují peníze do státního rozpočtu. A nepřispívá to ke zkvalitnění školství, k tomu, že se dávají větší peníze managementu, přispívá to k tomu, že ty peníze jdou úplně včetně různého servisu, různých reklam a tak dále, takže se to zcela míjí účinkem, akorát dopady na většinu lidí. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Já jenom rychle zareaguju. My musíme nastavit naše vysoké školy více zdrojově financovatel efektivně čerpat peníze z evropských zdrojů. My musíme mít státní, státní podporu, která m úroveň a nepodfinancovat vysoké školy, my se musíme shodnout na školném a my musíme vytvoř sponzorské prostředí pro vysoké školy. Pokud to neuděláme, tak žijeme v roce 2011, všude k hovoří o velké, o velké blížící se krizi. Pokud to neuděláme, tak dopadne vysoké školství Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Ono to jste úplně. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Na školném se určitě neshodneme, ale co se týká zodpovědnosti státu, tak to uznávám, stát zodpovědnost. Bohužel jí stále víc a víc přenáší na kraje, na obce a na rodiny. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Vy jste úplně neodpověděl na ty argumenty, které paní Semelová použila, pak na ně zřejmě t zapomněla. První je ten, že v tuhle chvíli navrhujete školné ve výši do 20 tisíc za akadem tu zkušenost z Velké Británie, podle které je ten model navíc do České republiky implement nějakých 12 let narostl až na desetinásobek. Přeci negarantujete, že to školné zůstane do Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Dívejte, já, já tady nebudu mluvit za britský systém, já jsem zodpovědný za český systém a zodpovědný za to, že tady se zhruba 7, 8 let o tom hovoří, že je to třeba udělat. A já řík sociálně to ošetřme a nastavme parametry. Já tady nedovedu předjímat, za jak dlouho se bud nebo nebude. Já bych rád tady se díval na Británii, aby se nám ta kvalita vysokých škol ta jako v Británii. Já, já bych tady nestrašil tím, že devítinásobně to bude růst. My jsme v máme tady, máme tady své prostředí, reagujeme úplně jinak a paní, paní poslankyně to ví. M konzervativní školství, poměrně konzervativní školství, které, které drží nějakou linii. J nebál. Přál bych si, aby to mimo jiné vedlo k větší kvalitě toho vysokého školství. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Nicméně počítáte s tím, že se ta částka bude zvyšovat minimálně asi v závislosti na inflac Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- To se obtížně dá říct, jestli s tím počítám. My nastavujeme 0 až 10 tisíc. Já si dovedu př rámci konkurenčního boje ty vysoké školy nepůjdou na ten strop 10 tisíc, a navíc to dává n ještě státu, a to se asi shodneme, aby podpořilo některé nedostatkové oblasti a směry jako technické směry. Tam by stát, a opět diskutujeme, mohl dát nějakou státní podporu a zvýhod Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Jenom abych tomu rozuměl. Pokud říkáte, že školy budou moci konkurovat, tak to znamená, že školy peníze navíc, nebude to tak, že o to školné pokrátíte výdaje na vysoké školy? Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Takto se s tím počítá, že by to měly být peníze za kvalitou do těch vysokých škol. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Můžu? Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- To znamená, že budete rozdělovat stejný balík a těch zhruba 7 miliard, které vycházejí roč strop, se bude rozdělovat i navíc do těch vysokých škol? Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Ano, když se podíváte, jak jde, jak jde podpora vysokých škol, tak se bohužel držíme na př to. Já bych byl pro to trošku zvedat, ale zároveň reformovat ty vysoké školy, optimalizova síť. My máme, my máme mimo jiné, my máme mimo jiné jen o pár vysokých škol méně než ve Vel je sedmkrát více obyvatel, jo. Tady je neskutečný zdroj a neskutečná, neskutečný důraz na školství. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Takže představa vaše tedy je, že se budou rušit vysoké školy v překladu? Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Je potřeba nastavit podmínky financování vysokých škol, aby se neplatila kvantita, to znam studentů, ale nastavovat tam kvalitativní prvky. A já jsem zavedl, a to je potřeba říct, z normativního financování, kdy se platí 100 % na hlavu studenta, už 20 % na kvalitu. Nastav kvalitativní prvky. A tento důraz na kvalitu povede k tomu, že některé vysoké školy si výr na ty státní peníze a budou muset něco dělat. Budou muset jít ke. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Takže logika je, že ministerstvo nezruší školy, ale že prostě některé zkrachují, protože n peněz. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Nastavíme podmínky, které povedou ke kvalitě a vysoká škola bude svobodná. Buď se, buď bud půjde tomu trendu vstříc, anebo třeba rušit, nebo třeba některé regionální školy se budou to je možné. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Co se týká sítě škol, tak ta síť je skutečně nepřiměřená. Někde je velké množství škol blí jsou velké vzdálenosti. Ale na druhou stranu tohle je potřeba. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Mluvíme o vysokých školách? Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- O vysokých školách. Na druhou stranu ale tohle to je skutečně nejdřív si zanalyzovat a vyd mě velice mrzí, že, a nemluvím teď jenom o ministerstvu školství, ale vláda jako taková ne odborné hlasy, které protestují proti všemu možnému. To se týká sociálních věcí, zdravotni školských, kdy rada vysokých škol protestuje proti zavedení školného, protestuje, protestu studenti, ale také veřejnost například Student, občanské sdružení, nasbíralo 6 tisíc podpi myslím, že by bylo velice dobře, kdyby se veřejnost jako taková přihlásila k těmto protest když bude zavedené školné, to se netýká jenom těch jedinců, kteří budou na vysoké škole, a opravdu celé společnosti. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Na druhou stranu, pokud je v současné době v republice nějakých 390 tisíc vysokoškolsky st tak 6 tisíc podpisů není za tak silný argument, tedy. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Ty podpisy se začaly teď sbírat a budou se sbírat samozřejmě dál. Ale jinak pravda je, že množství jak vysokoškoláků, tak maturantů, a myslím si, že to je kolikrát na úkor kvality Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- A v tom případě tedy oba směřujete k tomu, že máme zbytečně moc vysokoškoláků tedy. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Určitě je tady velké množství soukromých škol. Zajímavé je, že například soukromých vysoký 40 z těch 72 nebo 74 a tady se dala velká, velká vůle povolovat právě soukromé školy na úk Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Tak to je stav, kterej tady bohužel je. Já bych jenom oponoval proti tomu, že se tady neve diskuse. Abych změnil parametr financování vysokých škol a ze 100 % šel na 80, 20, tak rok akademickou obcí, s Českou konferenci rektorů, s Radou vysokých škol a musím dojít ke shod skutečně do podmínek, které pro ně jsou na hraně, ale bez jejich shody a vzájemné vůle to my rok diskutujeme, že říkáme - dostanete 80 normativ, 20 % na kvalitu, a bude to za to, ž zahraniční mobilitu, kvalitní profesorský sbor, že budete mít uplatnitelné absolventy. Chc státní maturitu, chceme říct - nejlepší studenti ze státní maturity si vyberou tu nejlepší peníze navíc. To znamená, my diskutujeme rok o těchto parametrech. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Pojďme, bavíme se o penězích ještě k jedné věci, která se peněz týká celkem bezprostředně které bude mít ministerstvo školství k dispozici v dalších letech. Vy pro příští rok jako ministrů nemusíte šetřit, nominálně ta částka zhruba odpovídá, ale v dalších 2 letech bude podle rozpočtového výhledu 36 miliard, jak to uděláte? Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Teď jste mě, pane, pane redaktore, nadzvedl ze židličky. Vy nemusíte šetřit. Já jsem propu úředníků svého ministerstva, abych se. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Já mluvím o tom, že rozpočet na příští rok je nominálně stejný jako na letošní. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Já jsem vděčný vládě a to je tady, možná paní Semelové se to bude špatně poslouchat, že ta opakovaně říká, že šanuje, preferuje školství. Opakovaně školství oba dva roky se mu drží zůstává stejný. Tak já za to děkuju. Ale já, abych mohl přidat učitelům do regionálního šk seškrtat byrokracii. To dělám vcelku rád, i když je to bolestné, a propouštím z organizací tento rok 167 úředníků a 100 úředníků svého ministerstva. Já si myslím, že to ve státní sp nikdo neudělal. Takže mě nadzvedlo to, že nemusím šetřit. Já chci šetřit, je to třeba v dn Pro školství je potřeba vybojovat peníze, ale na druhou stranu je velmi efektivně využívat relativně, relativně těch peněz je dost, ne že bych nechtěl víc, ale ty toky nejsou vždyck je úkol mě ministra. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Tak a teď se pojďme posunou tedy do roku 2013, 2014. Jako ministr jste hlasoval pro rozpoč který počítá pro rok 2013 se škrtnutím, tuším, asi 13 miliard a potom dalších 10, to je do miliard, které byste měl během 2 let najít a tam mi řekněte, už asi jako nevystačíte s pro několika desítek úředníků. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- To nevystačím a já beru to to, co jsem řekl na vládě. Já jsem na vládě na mikrofon, a neje řekl, že rok 2013 v dnešní ekonomické krizi, v dnešní obtížné předvídatelnosti, jak to bud pro nás nepředvídatelný. Já ty čísla beru velice orientačně a stejně tak jsme se o tom bav financí Kalouskem. Já jsem zvedl zejména ruku pro rok 2012, protože potřebujeme mít stabil a potřebujeme mít schválený rozpočet. Kdybysme to neměli, tak nahráváme té krizi, která je a proto jsem řekl - pojďme do roku 2013 jako velmi obrysového rozpočtu, pojďme hledat reze mám. Jestli se budeme bavit, bavit o nějakých optimalizacích vysokých škol, tam jsou možné pořád na té byrokracii jsou velké rezervy. Já už nemám 17 organizací přímo řízených, ale u jich mám jenom 12, 5 jsem zrušil, a tam je ještě cesta. Ne 15 miliard, to skutečně ne, ale cesta ještě. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Pro mě je zajímavé, že ministři vlády rozpočtové odpovědnosti všichni odhlasovali rozpočto kterých říkají, že jsou naprosto nereálné. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Tak my držíme ty základní, my držíme zadlužení České republiky. To je ten rámec, v kterém je potřeba toto podporovat. V dnešní ekonomické krizi, kdybysme povolili, povolili maastri šli dolů a zadlužovali se více, než máme povoleno, tak je to špatně. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- To říkáte hezky, jenomže jste si odhlasovali něco, co nikdo nejste schopen splnit, velmi j Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Tak nikdo z nás nemůže vědět, jaký bude růst, růst ekonomiky. To je něco, co dneska nemůže takže já znovu říkám, schválili jsme rozpočet 2012, zde jsem vybojoval peníze a děkuji kol podpořili školství, a jsem připravený hledat rezervy. Na rovinu vám říkám skutečně to, co miliard nejsou rezervy ve školství, ale je potřeba ty rezervy hledat. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Já jestli k tomu můžu, tak nevím, jak jsou spokojené vysoké školy, které mají přijít o pen roce. A co se týká toho, že je potřeba udržet, udržet dluhovou úroveň. Ono je to, ono to z úkor a bohužel je to na těch nejpotřebnějších. Skutečně na těch, kteří už nemají, kde brát že nemáte peníze a musí se uskromňovat a tak dále, ale já vám poradím jako vládě. Jak už j prvé zavést progresivní zdanění, zrušit stropy na sociální a zdravotní odvody, nedávat teď a miliardy církvím, když nejsou peníze. Další neplatit žoldnéřské mise v zahraničí a tak d Kromě, co se týká školství přímo, tak já si myslím, že stát, kraje a obce by se měly také o veřejné školství a neplatit peníze, nedávat peníze soukromému a církevnímu školství. A t zdroje. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Čili abych to shrnul, zdroje jsou. Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Obtížně hledatelné, ale zdroje jsou. Já znovu říkám, já jsem zdědil velmi byrokratické min jisté zdroje jsou, nejenom, že je to ekonomický problém, že ti úředníci, kterých je hodně, ale zatěžují ty školy. A už teda nevím, ta vaše první poznámka, paní poslankyně, že vysoké stěžují. Vysoké školy držíme na stejné lince i v dobách krize tato vláda. A já naopak jeno poměr. Já říkám - neplaťme těm nasávacím efektem na hlavu žáka, kdy vůbec nehovoříme o kva škol, ale o počtu, kolik dětí přijmout bez ohledu na to, jestli mají předpoklady pro tu vy změňme to. Dejme těm vysokým školám placení za kvalitu, a to je cesta, jak zkvalitnit vyso popřípadě optimalizovat ty náklady. Jan PUNČOCHÁŘ, moderátor -------------------- Jestli tomu dobře rozumím, tak jste vlastně hrozně rád, že před vámi řídili ministerstvo š byrokrati, protože máte kde škrtat, aniž by to dopadalo přímo na školy tedy? Josef DOBEŠ, ministr školství /VV/ -------------------- Na jednu stranu ten systém je velmi byrokracií zatížený, na druhou stranu je tam tolik věc potřeba k řešení, že se přiznám, že před rokem a čtvrt jsem to nečekal, že školství má tol problémů. Marta SEMELOVÁ, poslankyně PČR /KSČM/ -------------------- Já ale jenom k těm úředníkům propuštěním a k tomu slučování těchto organizací. Byla bych v důsledek toho byl ten, že se potom budou platit za velké peníze různé soukromé firmy, aby ministerské organizace a za úředníky, kteří jsou teď propuštěni.