Stanovisko a připomínky České konference rektorů k „Věcnému záměru zákona o vysokých ****************************************************************************************** * Stanovisko a připomínky České konference rektorů k „Věcnému záměru zákona o vysokých ško ****************************************************************************************** ČKR kladně hodnotí způsob dialogu, který s reprezentacemi vysokých škol při přípravě věcné o vysokých školách zástupci MŠMT do letošního října vedli. ČKR byla jako jedna z reprezent v pracovní skupině MŠMT pro přípravu věcného záměru zákona aktivně zastoupena, přesto musí k obsahu věcného záměru má nadále řadu vážných připomínek, kterými se MŠMT dosud nezabýval v žádném případě tvůrcem předloženého věcného záměru zákona. Znění rozeslané k vnějšímu př řízení po politických jednáních nepřihlíží k mnoha konsensuálním formulacím pracně dosažen zmíněné pracovní skupiny. Ve srovnání s pracovními verzemi jde navíc o méně zřetelný text, neboť je velmi obecný a j obsah se projeví až v paragrafovém znění zákona. Zatímco některá ustanovení jdou do detail ve srovnání neméně důležitá, zcela chybí. Po případném schválení věcného záměru Vládou ČR interpretace mimořádně důležitá. Mnoho problémů, kvůli nimž se nová norma připravuje, zůst otevřených. K redukci ? terminologicky i právně stále neujednoceného ? textu došlo v nejpodstatnější č obsahu zákona, právě kde je hlubší informační hodnota pro posuzování i připomínkování záměru směrodatná. *========================================================================================= * Následující připomínky předkládá ČKR jako zásadní: *========================================================================================= 1. Předpokládané cíle zákona, zejména deklarovanou vyšší míru samosprávy vysokých škol, vl věcného záměru popírá kombinací vnějšího rozhodování, limituje prvky samosprávy a nedostat autonomii veřejných vysokých škol včetně oblasti hospodaření. 2. Věcný záměr zavádí novou instituci Národní akreditační agentura, nepochybně znamenající státní rozpočet, aniž by byl prokazatelný obsahový přínos ve srovnání s dosavadní Akredita Vymezení hodnoticích organizací umožňuje jejich netransparentní výběr, ačkoli značně ovliv vysokoškolského vzdělávání, neobjasňuje vztah k procesu akreditace a neodpovídá tak deklar věcného záměru. 3. Návrh úpravy funkčních míst docentů a profesorů prokazuje absenci skutečně relevantních plné nahrazení dnešních habilitačních a jmenovacích řízení pojetím pracovních míst. Chyběj přechodná ustanovení současně podtrhují obavy ze ztížení možností kariérního růstu akademi 4. Význam a pravomoci Rady vysoké školy vylučuje originální pravomoc ministra jmenovat tře dle své úvahy. Kandidát na jmenování rektorem by měl být volen akademickým senátem. Lze ak umožňující Radě vysoké školy vyslovit s volbou senátu nesouhlas, přičemž senát by měl mít možnost vysoce kvalifikovanou většinou zvrátit. Institut výběrového řízení na místo rektora byl již ČKR důrazně odmítnut. 5. Navrhovaná vysoká míra uplatnění Správního řádu vzhledem k charakteru činnosti vysokých protismyslná, vzhledem k jejich samosprávě a deklarovanému posilování autonomie nevhodná. ČKR vzhledem k výše uvedenému „Věcný záměr zákona o vysokých školách“ v předložené podobě nepřijmout. V Hradci Králové dne 1. prosince 2011 Za Českou konferenci rektorů Prof. RNDr. Václav Hampl, DrSc. předseda