Cena profesora Matějčka za práci věnující se problémům dítěte při nástupu do ško ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 9. 12. 2011, autor: Lucie Kettnerová, rubrika: Studenti Nadace prof. Matějčka udělila 8. prosince už popatnácté ceny za nejlepší diplomové práce z vývojové psychologie obhájené v posledním roce na katedře psychologie Filozofické fakulty setkání proběhlo v rámci česko-francouzsko-kanadské konference zaměřené na součinnost rodi malého školáka při přípravě na školu. Letošní udílení cen bylo výjimečné nejen mezinárodní účastí v řadách posluchačů, ale také výročím Nadace prof. Matějčka. Světově uznávaný dětský psycholog prof. PhDr. Zdeněk Matějč základní nadační jmění ve výši čtvrt milionu korun 11. listopadu 1996, tedy přesně před 15 fungování nadace včetně všech oceněných prací v krátkosti představila prof. PhDr. Lenka Šu v současnosti zastává pozici předsedkyně nadace. Vysoká kvalita nominovaných diplomových prací letos přiměla radu nadace ocenit pět student udílí tři ceny), které se podělily o finanční odměnu ve výši 11 000 korun. 1. místo Mgr. Veronika Šporclová, práce Nástup dítěte do školy a možné problémy spojené s mezníkem Diplomová práce studuje otázky spojené s nástupem dítěte do ZŠ, s určováním školní zralost školních nároků rodiči a postupnou adaptací prvňáčka na nový životní způsob. Zvláštní pozo domácí přípravě dítěte, které začíná chodit do 1. třídy. 2. místo Mgr. Petra Průchová, práce Využití a aplikace Testu pohádek v České republice na šesti- a sedmiletých dětí Téma se věnuje problematice dětské psychologické diagnostiky dětí mladšího školního věku a využití Testu pohádek v diagnostice osobnosti dítěte. 3. místo Mgr. Lucie Scholl, práce Aktuální trendy v otázce dětského bilingvismu Předmětem této diplomové práce je přirozený dětský bilingvismus. V teoretické části práce za cíl podat ucelený přehled současného pohledu na problematiku bilingvismu, empirická čás je pojata jako mapující studie. 4. místo Mgr. Tereza Bidmonová, práce Strategie zvládání stresových situací v populaci jed chování Autorka vycházela z předpokladu, že dospívající s poruchami chování vykazují výraznější ob odlišně než jejich vrstevníci bez poruch chování v situacích, kdy čelí zvýšeným nárokům na Cílovou skupinu respondentů představovali klienti středisek výchovné péče a výchovných úst 5. místo Mgr. Dagmar Beranová, DiS., práce Psychická odolnost dětí matek užívajících nealk (autorka se předávání cen nezúčastnila) Práce dokázala, že zkoumaný vzorek předškolních dětí matek závislých na nealkoholových dro psychickou odolnost než předškolní děti z běžné populace. Dále výsledky výzkumu ukázaly, ž na jinou osobu zvyšuje psychickou odolnost dítěte a že děti matek závislých na nealkoholov předškolním věku i přes svou nižší psychickou odolnost věří v hodnocení vlastního výkonu a neúspěchu.