Třináct variací na téma lidského osamění ****************************************************************************************** * Třináct variací na téma lidského osamění ****************************************************************************************** 3. 1. 2012; autor: Helena Stinglová; rubrika: Studenti Šaty z igelitu, to je název sbírky povídek, kterou vydal Bc. Vratislav Maňák, třiadvacetil magisterského oboru Mediální studia na FSV UK. Jeho prvotina vyšla v listopadu a o Maňákov mluvit jako o velkém talentu. PhDr. Jana Čeňková, Ph.D., z katedry žurnalistiky FSV UK na křtu Maňákovy prvotiny (Foto: O své generaci mluvíte jako o Havlových dětech. Sešli jsme se jen pár dní právě po smrti V se teď cítíte? Ladislav Špaček říkal, že se jeho odchod dal očekávat. I já, když jsem viděl Václava Havla jsem předpokládal, že se něco stane. Přesto to člověka zasáhne. To, že zemřel, je velká šk obrovská morální autorita. Je to výrazná ztráta pro český veřejný život. Je to konec jedné zní jako fráze, zároveň je to i pravda. Ve vašich povídkách se téma smrti často opakuje. Proč je vám blízké zrovna toto téma? Je to výrazné téma. Žádný traumatický zážitek nemám, ale už jsem v jednom rozhovoru říkal, jsou dvě největší literární témata. V povídkách Černý chleba a Panství odložených rukavic odpichuji a sleduji to, co se děje po ní. Další téma, které se často ve vašich textech objevuje, je odcházení nebo útěk… To jsou všechno způsoby toho, jak se postavy povídek snaží vyřešit svůj problém. Můžete čtenářům představit své povídky ze sbírky Šaty z igelitu? Je to třináct povídek, třináct variací na téma lidského osamění. Nevystupuje v nich velké spíše se zaměřuji na jednu postavu a na to, jak se snaží v rámci určité situace s různými vypořádat. Povídky jsou psané tak, aby nebyly striktně časově vymezené, nemám to rád. Nech si sám z různých narážek vyvodí, kdy se příběh odehrává. Povídky by mohly působit nadčasov Neodehrávají se v současnosti, některé by mohly, na některých je podle motivů znát, že se v první polovině dvacátého nebo na konci devatenáctého století. Je velmi neobvyklé, aby mladý začínající autor vydal svou prvotinu u tak velkého nakladate Host. Jak se vám to podařilo? Vydal jsem dvě povídky ve Tvaru, kde si jich všimla paní doktorka Jana Čeňková od nás z fa mi, že kdybych jich měl víc, tak mě může zkontaktovat s nakladatelem. A povedlo se, Host [ www.nakladatelstvi.hostbrno.cz/"] o ně k mé potěše projevil zájem. Jak dlouho publikujete? Asi od roku 2008, kdy mi vyšly první povídky ve zmíněném Tvaru. Potom, co se začalo jednat vyšly dvě povídky také v Hostu. Průběžně vycházejí povídky v Plzeňském literárním životě, plzeňské spisovatelské obce. Pracujete v České televizi. Jak se dá skloubit studium, zaměstnání a psaní povídek? Stanov pravidelný režim, kdy píšete? Pravidelný režim nemám vůbec, říkám si, že to je asi chyba. Většinou je to tak, že jednou moment, kdy mě popadne nutkavá potřeba psát, a pak jde všechno stranou. A teď něco píšete? Píšu, i když teď bych měl psát hlavně diplomovou práci (smích). Mám rozepsaný dlouhý pohád obávám se ale, že v dohledné době nebudu mít čas se mu věnovat. Pokud teď vedle diplomové něco jiného, spíš se vrátím k nějakým komornějším záležitostem. Nápadů mám v hlavě spousty Prozradíte nám téma pohádky? Příběh se odehrává v jednom městě na Dunaji na přelomu devatenáctého a dvacátého století v epoque. Hlavní postavou je rybář Štefan, který usiluje o přízeň rychtářčiny chráněnky. Jeh hlavní záporná postava je tajemný podnikatel Wilhelm Finster, hodinář posedlý mocí. Pohádk silvestrovské noci a měla by alternativním způsobem odpovídat na otázku, proč nejsou lidé Na jaké téma píšete diplomovou práci? Mediální kampaň proti Jaroslavu Seifertovi v padesátých letech. Měla by to být historická kulturní politika padesátých let. Celá padesátá léta jsou zajímavá a divným způsobem zvrác se tím zabývat.