Zkouškové období na University College London ****************************************************************************************** * Zkouškové období na University College London ****************************************************************************************** Zkouškové období na britských univerzitách se (především u humanitního studia) od českého několika základních rysech: *========================================================================================= * Eseje *========================================================================================= Značná část (až 50 procent) hodnocení studenta probíhá již během semestru – student odevzd prokazuje svou orientaci v daném předmětu. Termíny pro odevzdání esejů jsou alespoň na UCL při opožděném odevzdání eseje se za každý den výrazně zhoršuje hodnocení práce (a tedy i c výkonu studenta na konci roku). Student může ve výjimečných případech požádat o odklad. Termíny všech povinností včetně zkoušek jsou zveřejněny hned na začátku školního roku a té esejů jsou oznámena nejméně měsíc před termínem jejich odevzdáním – studenti tedy mají dos vypracování a případné konzultace. Esejů je ve srovnání s českým školstvím nejen nesrovnat jejich hodnocení je věnována mnohem větší pozornost – velkou část prací hodnotí nezávisle učitelé a vedoucí kurzu poté poskytne studentovi písemný i ústní komentář k obsahové i for ------------------------------------------------------------------------------------------ Zkouškové období, prázdniny a „reading week“ ------------------------------------------------------------------------------------------ Samotné zkouškové období je v akademickém roce pouze jedno, a to (konkrétně v případě UCL) do poloviny června. Kromě toho však mají studenti UCL měsíční vánoční prázdniny (po 1. sem velikonoční prázdniny (po 2. semestru a před zkouškovým obdobím), které mohou věnovat samo rozsáhlejších písemných prací. Uprostřed každého semestru je navíc jeden týden studijního week“), kdy se neučí a student má možnost přečíst větší objem literatury a věnovat více ča Přestože se některé zkoušky konají i v průběhu roku, většina hlavních zkoušek probíhá práv období. Většina studentů navštěvuje během roku pouze 4 celoroční kurzy (výjimečně více kur některé pouze semestrální) – na jednu zkoušku tedy připadá asi týden závěrečných příprav. zkoušky je pouze jeden a neexistují prakticky žádné výjimky či náhradní termíny – ke zkouš zapsáni všichni registrovaní účastníci kurzu, kteří splnili všechny podmínky pro skládání docházka a odevzdání všech esejů). Pokud student u zkoušky neuspěje (což je méně častý pří univerzitách), musí opakovat celý kurz – a často také o rok déle studovat a platit školné. ------------------------------------------------------------------------------------------ Forma zkoušky a požadavky pro její úspěšné složení ------------------------------------------------------------------------------------------ Na britských (stejně jako amerických) vysokých školách neexistují ústní zkoušky ani písemn Ústní zkoušení je považováno za zcela neobjektivní a paměťové učení (a prověřování zapamat zbytečné. Rovněž neexistuje předem stanovené „penzum“ vědomostí či přečtené literatury, co prostor pro specializaci v rámci jednotlivých kurzů/předmětů podle vlastního zájmu – všeob znalost základní literatury jsou však samozřejmě podmínkou pro dobré hodnocení. Samotná zkouška má vždy písemnou formu a trvá obvykle několik hodin – všichni studenti jso současně. Student vybírá z většího množství otázek (témat), svoje odpovědi sám strukturuje eseje a součástí odpovědí je i rozvinutí vlastního kritického názoru. U magisterského (nav existují i zkoušky, jejichž zadání si student odnáší domů a výsledek musí odevzdat do dvou popisu je jasné, že na zkoušku se nedá „naučit“ během zkouškového období – rozhoduje množs literatury a schopnost zapojit vědomosti do širšího kontextu a obhájit určité stanovisko. nejméně dva vyučující, často i z různých kateder. ------------------------------------------------------------------------------------------ Žádné souborné zkoušky ------------------------------------------------------------------------------------------ V Británii (podobně jako v USA) neexistují žádné souborné (postupové, bakalářské či státní ke značně interdisciplinární povaze studia a výrazné volnosti ve výběru kurzů vlastně čast konkrétním úzce vymezeném oboru, natožpak prověřovat nějaký konkrétní objem vědomostí. Bak magisterské studium je ukončeno pouze bakalářskou, respektive magisterskou prací, která je rozsáhlejší seminární prací vycházející z jednoho či více kurzů v posledním ročníku studia magisterskou práci studenti píší během letních prázdnin (předepsaná délka je pouze přibliž 40 normostran) a odevzdávají v září. *========================================================================================= * Závěr *========================================================================================= Zkouškové období je tedy poněkud méně stresující než u nás – většinu kurzů si student sám zájmu a při zkoušce si může vybrat jen část z nabídnutých otázek (témat), takže není nutné nebo „se naučit všechny okruhy“. Při hodnocení závěrečných zkoušek (i esejů v průběhu roku kritériem pro úspěšné absolvování konkrétního kurzu dokonalého obsáhnutí celého předmětu v Cílem studia je spíše získání odborných a mezioborově přenositelných dovedností (spíše než celkový systém studia je výrazně více interdisciplinární než u nás a studenti mohou v rámc programu kombinovat předměty i z mnohem vzdálenějších oborů, než jsou například literární studies či sociologie a právo.