I naše doba je pokračováním jeho příběhu ****************************************************************************************** * I naše doba je pokračováním jeho příběhu – a záleží jen na nás, jestli ho zapomeneme, šp nebo se necháme inspirovat ****************************************************************************************** 18. 1. 2012, autor: P. K., rubrika: Rozhovory & portréty Chtěli jsme poskytnout uživatelům hlubší sondu do Palachova příběhu a doby, ze které vyrůs je podnítit k tomu, aby začali tehdejší dobu sami zkoumat. Uživatelé se neseznamují s příb prostřednictvím textu, podařilo se nám také shromáždit velké množství dobových fotografií, nahrávek a filmových dokumentů. Uvedl v rozhovoru o novém multimediálním projektu www.janp "http://janpalach.cz/"] jeho spoluator Michal Ježek. Zprava: Student FF UK Michal Ježek na záhájení výstavy [ URL "http://iforum.cuni.cz/IFORUM společně s Patrikem Eichlerem a děkanem FF UK doc. Michalem Stehlíkem Jak vznikly webové stránky věnované Janu Palachovi? Multimediální web je vyvrcholením akcí, které započaly u příležitosti 40. výročí před třem logicky navazuje na sborník Jan Palach ’69 a stejnojmennou výstavu, která byla prezentován Chtěli jsme poskytnout uživatelům hlubší sondu do Palachova příběhu a doby, ze které vyrůs je podnítit k tomu, aby začali tehdejší dobu sami zkoumat. Uživatelé se neseznamují s příb prostřednictvím textu, podařilo se nám také shromáždit velké množství dobových fotografií, nahrávek a filmových dokumentů.  Jádro webových stránek tvoří příběh Jana Palacha, který je rozdělen do 16 různých zastaven vztahují k jednotlivým obdobím Palachova života – dětství, studentské období, příprava čin ale nekončí Palachovou smrtí, pokračuje reakcemi politiků, československé i zahraniční spo polistopadové tradici. Další čtyři zastavení zasazují Palachův život do společensko-politi jeho drastický čin tak můžete vnímat v kontextu tzv. pražského jara. Na stránkách se věnujete i dalším živým pochodním… Ano, web prezentuje příběhy dalších devíti lidí, kteří se v Československu či zahraničí up politických důvodů, a protože byli duševně zdraví a racionální, jejich činy lze charakteri altruistické. Představujeme například příběh polského úředníka Ryszarda Siwiece, první živ sovětském bloku, který se upálil na protest proti účasti polské armády při okupaci Českosl Pozornost věnujeme také studentu Janu Zajíci a dělníku Evženu Plockovi. Rádi bychom upozor lze vnímat v kontextu sebeupalování jako fenoménu radikálního politického protestu, který celém světě a který je v zásadě přítomný nejen v době studené války, ale i dnes. Stránky z případ upálení během arabského jara. Bude web určen pouze pro české uživatele? Na začátku projektu jsme považovali české středoškoláky a vysokoškoláky za cílovou skupinu myslíme, že mladá generace o Janu Palachovi ví poměrně málo. Postupem času jsme se rozhodl s pomocí českých i zahraničních institucí budeme informovat zájemce v dalších zemích. Krom web spuštěn v angličtině a polštině, ale do konce letošního dubna plánujeme ještě francouz mutaci. Web by měl být provozován původními organizátory a Studentskou radou Filozofické fakulty U zdroj poznatků a zajímavých pramenů, přičemž rádi bychom stránky v budoucnu rozšířili o no které se každoročně objevují k Palachovým výročím. V současné době ale ještě zpracováváme jsme v nedávné době objevili v archivech, jež neprozkoumali ani organizátoři velkého sborn ’69. Jak po hodinách věnovaných studiu šedesátých let hodnotíte Palachovo odhodlání probudit li Pro mne osobně je Palach příkladem mimořádně citlivého člověka, který do hloubky vnímá, co společnosti děje, a zároveň umí odvážně a aktivně vstoupit do veřejného prostoru a radikál akcentovat, že společnost přichází o klíčové hodnoty, jako je svoboda slova a myšlení. Chá lidí má se způsobem protestu problém, a ani já nejsem zastáncem takto radikálního způsobu. vědět, že je to obdivuhodný příklad občanské odvahy. Palachova tragičnost a zároveň velikost vychází z toho, že už neviděl žádnou jinou možnost probudit z letargie, do které se propadali po násilné invazi, ovšem on ty možnosti hledal, zcela racionální a měl věci promyšlené. Předtím se hodně angažoval ve studentském hnutí, k nepodařenou okupační stávkou. Víme, že potom zvažoval obsazení Českého rozhlasu, se kterým studentský vůdce Holeček. Pro celou řadu lidí je jeho čin kontroverzní, protože Palach obětoval svůj mladý život, čí blízkým, a mnozí si oprávněně kladou otázku, jestli to mělo smysl… Národní manifestace po obrovské, v zásadě ale velmi rychle ustaly a začala normalizace, ve které byl jeho čin pos vymazáván ze společenské paměti. My ale známe vyprávění lidí, například profesora Tomáš Ha život znamenal Jan Palach výrazným impulz, a také přeci víme, že Palachův příběh dvacet le společnosti dřímal, až vyhřezl v Palachově týdnu, který odstartoval události zakončené sam Vlastně lze říci, že i naše doba je pokračováním jeho příběhu a záleží jen na nás, jestli špatně pochopíme nebo poznáme, k čemu nás inspiruje… Nepostrádáte v současné době studenty, kteří by méně radikálním způsobem vstoupili do veře Společnost je sama ze sebe frustrovaná. Frustrovaná tím, že správa věcí veřejných je špatn topíme v rozkrádání a nesmyslném využívání veřejných prostředků. Ta frustrace lidi znervóz a z hlediska zájmu o veřejné dění hrozně demotivuje. U některých lidí se ale projevuje tou vystoupit. Zdá se mi, že občanská společnost – byť pomalu, málo a chaoticky – přeci jen ro se objeví hodně sympatické iniciativy. Například k dvacátému výročí sametové revoluce vzni Inventura demokracie, na jejíž závěrečnou manifestaci přišlo skoro deset tisíc lidí. Asi se shodneme, že tu vládne pocit marnosti, že tato společnost jde o desíti k pěti, a on to je vidět. Pokud jsou lidé naštvaní, tak je důležité, aby svoji frustraci nejen vybíjeli a na demonstracích, ale hlavně aby využili její energii při smysluplné práci. Inventura de například vybrala čtyři témata, která pak soustředěně diskutovala, byly to čtyři legislati ke kterým navrhovala konkrétní řešení, dokonce konkrétním politikům. To mi přijde hrozně d být nespokojen, ale zároveň vědět, co chci změnit. Společnost je naše a principiálně má čl možnosti – buď říkat, že je to blbý, popřípadě volit ironický nadhled a stáhnout se do sou tím něco udělat.  Myslím, že například současná situace, kdy reálně hrozí privatizace univerzitního akademic je ideální pro vznik hnutí, které může na Inventuru navázat.