20. ledna 2012
Kritický průvodce „reformou“ vysokých škol
Praha 2012
Úvod
Text, který se Vám dostává do ruky, reaguje na momentální snahu Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) o vytvoření nového zákona o vysokých školách a souvisejícího zákona o finanční pomoci studentům. Věcné záměry obou zákonů již v prosinci roku 2011 prošly vnějším připomínkovým řízením a byly následně na konci prosince, resp. na počátku ledna 2012 z MŠMT poslány ke zpracování Legislativní radou vlády a k projednání vládou České republiky.
Přestože se jedná o návrhy, které by, pokud by vešly v platnost, velmi radikálně změnily podobu českého vysokého školství, obeznámenost akademických obcí s jejich obsahem je stále velmi malá. Akademická obec, která by nepečovala o své prostředí, si však své svobody a práva těžko zaslouží. Na druhou stranu málokdo má čas a chuť se při svém studiu či při své vědecké a pedagogické práci zanořit do mnoha stran často jen těžko srozumitelných formulací. Cílem tohoto textu je proto informovat – na několika málo stranách a pokud možno co nejpřesněji přiblížit základní aspekty návrhů, nastínit logiku, která za nimi stojí, a pokusit se zároveň vysvětlit, proč navrhované změny opakovaně odmítají akademické obce (akademické senáty 21 z 26 veřejných vysokých škol, samostatným usnesením i jejich předsedové) i zákonná reprezentace vysokých škol – Rada vysokých škol i její Studentská komora a Česká konference rektorů.
Historie reformy
První významné pokusy o aktuální reformu vysokých škol navázaly
na zprávu OECD Country Note – Thematic Review of Tertiary
Education, která byla vydána v roce 2005, publikací tezí Bílé knihy
terciárního vzdělávání (BK TV) na podzim 2006. Bílá kniha pak
byla připravována v průběhu roku 2008. Autoři Bílé knihy pod vedením
Petra Matějů následně získali evropský Individuální projekt
národní „Reforma terciárního vzdělávání“, rozpočtený na 93 milionů
Kč a slibující, že do konce roku 2011 bude vládě ČR odeslán
věcný záměr zákona o terciárním vzdělávání. Vůči BK TV, která
již tehdy zakládala ideové vzory dnešních návrhů, zejména snahu
transformovat vysoké školy ve firmy se studenty jakožto klienty,
vznikl v akademické obci nemalý odpor. I proto ji vzala vláda ČR
v lednu roku 2009 pouze na vědomí, neschválila ji. To nicméně
nezabránilo tehdejšímu ministru Ondřeji Liškovi a náměstkovi pro
vysoké školství a výzkum Vlastimilu Růžičkovi, aby na jejím základě
začali pracovat na věcném záměru zákona. Slíbená komunikace
s reprezentacemi dopadla katastrofálně a většina akademické
obce snahy ministerstva odsoudila.
Po pádu vlády premiéra Topolánka byly veškeré práce na věcných
záměrech zastaveny. Na MŠMT nastoupila ministryně Miroslava
Kopicová a do čela projektu reformy byl instalován Jakub
Fischer. Ministryně Kopicová zároveň ustavila „Radu pro reformu
terciárního vzdělávání“, sdružující zástupce vysokých škol, státu
a průmyslu, a do jejího čela jmenovala emeritního profesora univerzity
v Cambridge Rudolfa Haňku. Tato rada v létě roku 2010
vytvořila zprávu obsahující vizi, jak by měly vysoké školy fungovat.
S nástupem nové vlády premiéra Nečase se stává ministrem
Josef Dobeš. Během podzimu roku 2010 do čela projektu přichází
bývalý senátor PČR a náměstek ministra školství z let 1997–1998
Jan Hálek, náměstkem ministra pro vysoké školy se po krátkém
působení Kryštofa Hajna stává ředitel Střediska vzdělávací politiky
PedF UK Jan Koucký a ředitelem odboru vysokých škol bývalý
kancléř Masarykovy univerzity Jiří Nantl. Zpráva Rady pro reformu
terciárního vzdělávání je zapomenuta, připravovaný zákon o terciárním
vzdělávání je rozdělen do dvou norem – zákona o vysokých
školách a zákona o finanční pomoci studentům.
V únoru roku 2011 ministr Dobeš předkládá odborné veřejnosti
návrh věcného záměru zákona o vysokých školách a slibuje maximální
otevřenost při jeho projednávání. Je ustavena oponentní
skupina z řad zástupců České konference rektorů a Rady vysokých
škol, která se se zástupci MŠMT opakovaně schází a návrh projednává.
Vzhledem k nepřijatelnému obsahu oponovaného návrhu
opět stoupá nespokojenost odborné veřejnosti.
K přípravě věcného záměru zákona o finanční pomoci studentům
je v téže době ustavena mezirezortní pracovní komise pod
vedením kvestora Vysoké školy ekonomické Libora Svobody, své
zastoupení v této skupině má i RVŠ a ČKR. Komise ale projednává
jen dílčí materiály (např. materiál definující studenta či studentskou
domácnost), reprezentace je oficiálně k projednání nikdy
nedostaly.
Ministr Dobeš v červnu 2011 odvolává náměstka Kouckého
a nahrazuje jej emeritním rektorem UK Ivanem Wilhelmem, od čehož
si slibuje zlepšení komunikace reformního týmu s vysokými
školami. Náměstek Wilhelm usuzuje, že oponovaný návrh neskýtá
možnost konsensu, nahrazuje ho tedy mnohem obecnějším
a stručnějším materiálem. V červnu také organizuje jednodenní
konferenci, na které má být o návrhu diskutováno.
Během léta 2011 se také mění tým vypracovávající věcný záměr
zákona o finanční pomoci studentům: odchází z něj Petr Matějů,
Daniel Münich a někteří další členové původního týmu. Návrh
tohoto věcného záměru stále není hotový, natož projednaný s reprezentacemi
VŠ.
V září 2011 vrcholí práce oponentní skupiny na návrhu věcného
záměru zákona o vysokých školách, přičemž návrh se přes
všechna úskalí posunuje do polohy, kdy je až na otázky zavedení
školného a funkčních míst docentů a profesorů pro vysoké školy
víceméně přijatelný. Pod vlivem ministra Dobeše a ad hoc ustavené
koaliční skupiny poslanců (tzv. „malá K9“) se však do něj dostávají
nová, s reprezentacemi vysokých škol neprojednaná ustanovení,
která jsou bohužel takové povahy, že srozumitelnost návrhu i jeho
přijatelnost pro vysoké školy opět radikálně klesá.
Na konci listopadu 2011 se najednou objevuje návrh věcného
záměru zákona o finanční pomoci studentům a oba návrhy jsou
bez dalšího (v případě zákona o finanční pomoci studenům tedy
bez jakéhokoli) projednání postoupeny do vnějšího připomínkového
řízení, do něhož jsou jako mimořádná připomínková místa
zařazeny i Česká konference rektorů a Rada vysokých škol.
Obě části reprezentace vznášejí rozsáhlé a podstatné připomínky.
S Radou vysokých škol ministerstvo její připomínky projednalo,
s Českou konferencí rektorů bohužel nikoli – připomínky Konference
jako celku sice projednány jsou, avšak připomínky jednotlivých
škol, které si Konference jako celek osvojila a připojila jako
přílohy, nikoli.
Reprezentace vysokých škol se také bouří proti způsobu, jakým
byl navržen věcný záměr zákona o finanční pomoci studentům,
zejména proti tomu, že až do vložení do vnějšího připomínkového
řízení nebyl k dispozici a v rozporu s platným zákonem o vysokých
školách s nimi nebyl projednán. Přesto oba návrhy ministr Dobeš
odesílá vládě, kde v době sepsání tohoto textu čekají na projednání
Legislativní radou vlády.
Samospr áva
Návrh umenšuje vliv akademické obce na chod
vysoké školy a některé důležité pravomoci předává
externím aktérům. Vysoké školy tak budou vystaveny
působení netransparentních zájmů.
Co je v návrhu
Materiál přesouvá některé konkrétní pravomoci týkající se uspořádání
vnitřních poměrů výhradně na vnitřní předpisy vysoké
školy. Zároveň ale při rozhodováních o klíčových záležitostech
posiluje roli externích aktérů skrze tzv. radu veřejné vysoké školy
(dnes správní rada), kterou jmenuje ministr (ze dvou třetin na základě
návrhu vysoké školy, z jedné třetiny z vlastního podnětu se
souhlasem vlády ČR). Rada veřejné VŠ má například nově místo
akademických senátů schvalovat statut jako základní předpis vysoké
školy a také její rozpočet. V některých momentech naopak
návrh reguluje uspořádání vysoké školy mnohem striktněji než
dnes (např. složení akademického senátu).
Proč to chtějí
Autoři návrhu jsou přesvědčeni, že není nutné, aby bylo uspořádání
všech veřejných vysokých škol shodné. Argumentují tím, že
u malé, regionální školy nemá smysl zbytečně zakládat fakulty
a že i systém řízení může vypadat jinak než u velké školy typu UK.
Zároveň se autoři domnívají, že je na vysokých školách třeba
výrazně posílit manažerský způsob řízení a zvýšit vliv veřejnosti
na dění na vysoké škole. Základním argumentem je pro ně nepružnost
vnitřní demokracie a uzavřenost vysokých škol vůči požadavkům
zaměstnavatelů, resp. veřejnosti obecně.
Srovnáním jednotlivých verzí návrhu věcného záměru zákona
lze zároveň zjistit, že vytouženým modelem autorů je silné centrální
řízení VŠ rektorem dosazeným ve výběrovém řízení vedeném
radou veřejné vysoké školy. Zastupitelské orgány veřejné VŠ, akademické
senáty, které nyní mají některé zásadní pravomoci (schvalování
rozpočtu, volba rektora aj.), by tedy v takovém případě byly
redukovány na jakési poradní sbory.
Proč je to špatně
Co se týče posílení role externích aktérů v řízení veřejné VŠ, návrh
potlačuje mezinárodně osvědčený systém řízení VŠ pomocí vnitřní
demokracie. Přitom tvrzení, že VŠ jsou díky tomuto způsobu řízení
nepružné či zahleděné do sebe, není a ani nemůže být podpořeno
žádnými věcnými argumenty. Veřejnost, zastupovaná ministerstvem,
má již nyní k dispozici dostatečně silné regulativy – akreditace
a systém financování. Nastavení části pravidel rozdělování
financí jednotlivým vysokým školám v posledních deseti letech
vedlo k zásadní proměně všech veřejných vysokých škol. Není
přitom vinou vnitřní demokracie těchto škol, že tato pravidla vedla
k pouhému zvyšování počtu studentů bez provedení potřebných
změn pro udržení kvality.
Představa, že posílení role veřejnosti, reprezentované zástupci
politické nebo komerční sféry, povede k efektivnějšímu řízení VŠ,
je mylná. Externí aktéři nemají žádnou motivaci k zodpovědnému
řízení svěřené VŠ. V lepším případě se budou bez znalosti
vnitřního uspořádání chovat tak, aby maximálně využili nastavení
ministerských regulativů, v horším případě budou prosazovat
své partikulární zájmy (to hrozí zvláště v případě aktérů spjatých
s některou konkrétní firmou nebo politickou stranou). Při obou
možnostech jsou však zanedbány ty aspekty, které systém vnitřní
demokracie už z principu zahrnuje, tedy provozování vědy a úroveň
vzdělávání na VŠ.
Koncept manažerského řízení vysokých škol, údajně importovaný
z anglosaského prostředí, přitom nejen že nemůže v českých
podmínkách fungovat, ale navíc je importován nepřesně a tendenčně.
Například tzv. board v USA není v žádném případě přímo
ovlivňován státem, noví členové jsou povoláváni členy stávajícími
a nejčastěji se rekrutují z řad excelentních vědců schopných dobře
řídit i rozhodovat.
Představa silného rektora, který manažersky řídí vysokou školu,
je navíc v návrhu pojímána velmi nedůsledně. Rada vysoké
školy, ač deklarována jako kontrolní a konzultační orgán veřejnosti
vůči vysoké škole, rozhoduje v poslední instanci o nejvýznamnějších
změnách na vysoké škole. Schvaluje statut vysoké
školy, její rozpočet a navrhuje prezidentovi republiky kandidáta
na rektora. Akademická obec tak zejména v případě schvalování
statutu – „ústavy“ vysoké školy – ztrácí svůj samosprávný charakter.
Rozhodování rektora – vrcholného představitele akademické
obce vysoké školy – přitom může být výrazně omezeno partikulárními
zájmy členů rady vysoké školy.
Návrh navíc neobsahuje žádné strukturální pojistky proti dalšímu
omezování samosprávy – změnou pouhých několika slov v textu
je možné samosprávný charakter vysokých škol zcela zrušit.
Reálně hrozí, že při dalším postupu návrhu legislativním procesem
budou vlivem politických a lobbistických skupin, které se
o ovládnutí vysokých škol dlouhodobě snaží, tato slova změněna,
a vysoké školy tak svou samosprávu ztratí.
Stude nti
Návrh snižuje zastoupení studentů v akademických
senátech vysokých škol. Tato redukce povede k proměně
dosavadního kolegiálního prostředí vysokých škol
v prostředí školicích středisek.
Co je v návrhu
Návrh obsahuje zákonné omezení zastoupení studentů v akademických
senátech veřejných vysokých škol, a tedy snížení jejich
vlivu na chod vysoké školy. Zatímco současný zákonný rozsah
počtu studentů v akademických senátech je ? až ? členů, návrh
obsahuje omezení tohoto počtu na ?.
Proč to chtějí
Ve zprávě, kterou v roce 2009 vypracovala Rada pro terciární vzdělávání
vedená Rudolfem Haňkou a která také navrhovala třetinové
studentské zastoupení, toto omezení vyplývalo z pojetí akademických
senátů jako relativně malých orgánů, přebírajících kromě jiného
i roli stávajících vědeckých rad, které měly být zrušeny. Proto
zpráva navrhovala zvýšit „akademickou váhu“ senátů zavedením
nové „docentské a profesorské“ kurie, což zpětně vedlo k relativnímu
oslabení stávajících kurií (studentské a obecně akademické).
Výhody takového uspořádání ale nikdy nebyly představeny, stejně
jako argumenty, které by tuto změnu ospravedlňovaly.
V současné verzi návrhu zůstává tato logika částečně použitelná
pouze u neuniverzitních vysokých škol (tedy škol, které nemají
akreditované doktorské studium) – na univerzitách zůstává jako
povinný orgán vědecká rada, u obou typů škol bylo také upuštěno
od zavedení „profesorské“ kurie. Změna studentského zastoupení
na všech typech škol se tak jeví jako reziduum prvotních verzí –
relevantní argumenty pro ni nikdy nezazněly.
Z neformálních vyjádření některých aktérů se lze nicméně
dozvědět, že oslabení studentského zastoupení podporují i zcela
obecně – studenti podle nich nejsou schopni plně rozumět projednávaným
záležitostem a jsou náchylnější k manipulaci.
Proč je to špatně
Tvrdé stanovení třetinového počtu studentů v senátech vysokých
škol je silný zásah do autonomie, který jde proti obecným
deklaracím MŠMT o jejím posilování. Každá škola by si měla
stanovit konkrétní poměr studentského zastoupení v senátech
sama, jelikož nejlépe zná kvality, schopnosti a potřeby svých studentů.
Vysoké školy, na rozdíl od škol středních či základních, byly
a jsou založeny na principu kolegiality. Studenti jsou mladší kolegové
svých vyučujících, jsou plnohodnotnými členy akademické
obce, nikoli objekty frontální výuky. Marginalizace vlivu studentů
na chod univerzity tento princip popírá, a hrozí tak redukce vysokých
škol na pouhá školicí střediska. Kvalitní školu nedělají jen
dobří vyučující, ale ve stejné míře i dobří studenti – a bez možnosti
ovlivňovat, co se na škole děje, bude motivace dobrých studentů
rychle klesat.
Nelze také souhlasit s tím, že by studenti obecně rozuměli projednávaným
záležitostem méně než akademičtí pracovníci – projednávané
záležitosti obvykle s odborností akademických pracovníků
nesouvisí, takže ti nejsou a priori ve výhodě vůči studentům
vyšších ročníků. Co se týče spojení studentů s VŠ, členy akademických
senátů se stávají studenti nejen bakalářských, ale i magisterských
a doktorských programů, nelze tedy tvrdit, že by byly
vazby studentských zástupců obecně na VŠ slabší než dříve. I co
se týče náchylnosti k manipulaci, právě díky absenci existenciální
závislosti na zaměstnávající instituci jsou obvykle studenti schopnější
nezávislejšího pohledu a vyšší míry kritiky.
Snaha omezit zastoupení studentů je bohužel součástí obecné
logiky návrhu, jejímž cílem je výrazné omezení fungování vysoké
školy jako obce, jejíž samosprávu vykonávají prostřednictvím
svých zástupců ti, kteří obec tvoří – akademičtí pracovníci a studenti.
Omezení vlivu studentů povede k tomu, že se z akademického
senátu postupně stane nereprezentativní orgán, jehož rozhodovací
pravomoci ztratí svůj význam a bude možné je snadno
odevzdat do rukou rady vysoké školy.
Omezení zastoupení studentů v akademických senátech proto
nezajistí ani zvýšení kvality samosprávy a řízení vysoké školy, ani
zvýšení kvality vysokých škol jako takových.
Funkční míst a
Návrh mění „tituly“ docentů a profesorů na funkční místa.
Tím způsobí zakonzervování současného stavu a výrazně
omezí motivaci mladých akademických pracovníků.
Co je v návrhu
Momentální verze návrhu obsahuje jakýsi hybridní systém akademických
hodností. Na jedné straně má „docent“ a „profesor“
znamenat funkční místo, tedy typ pracovní smlouvy, kterou VŠ
s pracovníkem uzavírá, na druhé straně má být uzavření takové
pracovní smlouvy vázáno na existenci „habilitace“ daného pracovníka.
Habilitací se rozumí v principu podobný institut, jak ho
známe nyní, až na jeho lokální působnost (habilitaci nutně uznává
pouze škola, na které byla udělena, ostatní školy se mohou
rozhodnout, zda ji uznají či nikoli) a to, že být habilitován neznamená
být ustanoven docentem či profesorem. Dále platí, že
„profesoři“ mohou být ustanoveni pouze na školách univerzitního
typu.
Současní docenti a profesoři se mají stát automaticky „docenty“
a „profesory“ podle nového zákona.
Proč to chtějí
Hlavním argumentem pro zavedení funkčních míst je pro autory
to, že ČR je jednou z mála zemí, kde zavedeny nejsou. Na věcné
úrovni mají řešit jednak problémy s přijímáním akademických pracovníků
ze zahraničí a z praxe (ti nyní nastupují na asistentská
místa, která jsou pro ně většinou neatraktivní), jednak problémy
s „létajícími profesory“ (pokud si daná škola může jmenovat profesory
sama, nepotřebuje si je kupovat).
Proč je to špatně
Současný systém funguje motivačně. Postupem v „akademické hierarchii“
a související prestiží se tak částečně nahrazuje mnohdy
podprůměrné ohodnocení. Navrhovaný systém takovouto roli neplní,
neboť iniciativa k ustanovení docentem či profesorem není
v rukou samotného pracovníka, ale v rukou instituce. Návrh je tak
naopak pro akademické pracovníky demotivující, neboť instituce
nemusí být k ustanovování nových docentů či profesorů motivována
(profesor a docent „stojí víc“), takže jakýkoli kariérní růst může
být vázán na penzionování některého z již ustanovených docentů
či profesorů. Ve spojení s tím, že návrh přiznává funkční místa
docentů a profesorů všem současným pracovníkům s odpovídajícími
akademicko-pedagogickými hodnostmi, tak hrozí mnohaleté
zamrznutí ve stavu, který sami autoři kritizují a uvádějí jako důvod
pro reformu.
V navrhovaném systému se také poněkud ztrácí jasné rozlišení
docenta a profesora, rozdíl je pouze deklaratorní povahy (profesor
„vědecky nebo umělecky působí na mezinárodní úrovni“, což u docenta
zřejmě nově vyžadováno nebude).
Současné akreditace pro konání habilitačních, resp. jmenovacích
řízení umožňují celostátně garantovat minimální standardy
kvality a zároveň ponechávají jednotlivým vysokým školám možnost
uplatňovat přísnější podmínky. V návrhu předpokládanou
akreditaci tematicky vymezených oblastí vzdělávání by bylo možné
funkčně provázat s akreditací právě zmíněného oprávnění, při
splnění vyšších a náročných standardů. Pak by nebyl problém, aby
příslušná škola byla podrobena účelné a účinné veřejné kontrole
a byla jí uložena povinnost konat příslušná řízení obecně, tj. nikoli
pouze pro své akademické pracovníky. Návrh, aby byly docentury
a profesury chápány jako pracovní pozice na dané škole, však zcela
postrádá právě popsanou výhodu a fakticky za ni nepřináší nic
pozitivního, navíc nezaručuje dnes povinnou externí účast v příslušných
komisích. Vedlo by to zřejmě ke ztrátě veřejné kontroly
a objektivních měřítek.
Škol né
Návrh obsahuje variantu školného, která nepovede
ani ke zvýšení motivace studentů, ani k nárůstu kvality
vysokého školství. Vzhledem ke snižování výdajů
na vysoké školy školné ani nezlepší finanční situaci
vysokých škol. Na návrhu vydělá pouze bankovní sektor.
Co je v návrhu
Podle návrhu by všichni studenti na vysokých školách měli platit
školné ve výši stanovené danou školou. Po dobu standardní doby
studia by přitom zákon garantoval maximální výši takto stanoveného
školného v hodnotě 10 000 Kč za semestr. Studenti si
na školné budou moci brát půjčky – podle věcného záměru zákona
o finanční pomoci studentům by úroky z této půjčky spláceli
okamžitě po ukončení studia (ať už úspěšném, či neúspěšném),
samotnou půjčku pak po dosažení hrubé měsíční mzdy ve výši
alespoň dvojnásobku mzdy minimální, tj. v současnosti 16 000 Kč.
Proč to chtějí
Návrh na zavedení školného je obsažen v programovém prohlášení
vlády Petra Nečase. Původním záměrem zavedení školného bylo
umožnit studium většímu počtu osob v době, kdy stát nebyl schopen
skokově zvyšovat výdaje na vysoké školy. Školné pak měli platit
pouze ti, kteří z dosaženého vzdělání budou osobně profitovat,
tedy budou mít příjem vyšší, než je průměrná mzda. Cílem celého
systému, který předpokládal zavedení školného s možností odloženého
splácení dluhu a zavedení systému grantů a stipendií, tak
bylo snížení selektivity v přístupu různých společenských skupin
ke studiu na vysoké škole.
Současná podoba věcného záměru zákona o finanční pomoci
studentům však ukazuje, že MŠMT tento původní záměr opustilo.
V návaznosti na dlouhodobý plán rozpočtu ČR je zřejmé, že zásadní
motivací pro zavedení školného je nahrazení části veřejných zdrojů,
které jsou v současnosti jedním z pilířů příjmů vysokých škol.
Proč je to špatně
Systém, který předpokládají oba věcné záměry zákonů (o vysokých
školách a o finanční pomoci studentům), již neobsahuje zavedení
studijních grantů a státních stipendií, naopak stojí téměř
výhradně na systému půjček. Splácet školné by pak neměli pouze
ti, kteří dosáhnou vyššího platu, než je průměrná mzda, ale již ti,
kteří dosáhnou dvojnásobku minimální mzdy – tedy platu o třetinu
nižšího, než je mzda průměrná. Tento systém by tedy vedl k efektivnímu
snížení platů v profesích, kde jsou mzdy poměrně nízké
a rostou až po dlouhé době od nástupu do zaměstnání – učitelé,
pracovníci ve zdravotnictví, lékaři apod.
Návrh také předpokládá, že půjčky budou poskytovat banky,
kterým bude stát dotovat úroky tak, aby se jim poskytování půjček
vyplatilo. Fakticky tak půjde o systematickou dotaci zisků bank
z veřejného sektoru.
Je také nutno upozornit, že ve všech zemích, kde bylo takto
„zastropované“ školné zavedeno, se po krátké době začalo skokově
zvyšovat (v Anglii v průběhu deseti let o 900 %) a zároveň s tím
výrazně klesaly veřejné výdaje na vysoké školství. Příjmy vysokých
škol se proto po zavedení školného nijak výrazně nezvýší – zato
dojde k výraznému zadlužení absolventů vysokých škol a jejich rodin.
Rozpočtové plány vlády ČR navíc předpokládají do roku 2015
výrazný pokles financování vysokých škol z veřejných zdrojů, jehož
objem by měl klesnout až o třetinu. Zavedení školného je proto
pouze způsob, jakým se stát zbavuje odpovědnosti za kvalitní
veřejné vysoké školství.
Neplatí ani často uváděná představa, že by zavedení školného
zvýšilo racionalitu rozhodování studentů ve smyslu tržního
uplatnění studovaného oboru a že by s placením školného vznikal tlak
na kvalitu vysoké školy. Tyto předpoklady se nikde v zahraničí
nepotvrdily.
Otázka zpoplatnění vysokoškolského studia není jednoduchá,
i návrh věcného záměru zákona o finanční pomoci studentům,
jinak vysoce nekoncepční, obsahuje v analytické sekci čtyři varianty
zpoplatnění studia, od absolventské daně až po přímé školné.
Zkušenosti ze zahraničí však ukázaly, že pro zavedení školného
existují spíše důvody politické než věcné. Školné nevede ani
ke zvýšení motivace studujících, ani k růstu kvality vysokého
školství. V situaci, kdy je zřejmé, že záměrem vlády je výrazně
snižovat podíl veřejných výdajů na financování vysokého školství,
nepomůže zvolená verze zpoplatnění studia ani vysokým školám,
ani studentům.
Kvalit a
Návrh nového systému zajišťování kvality vysokých škol
je nekoncepční a nedopracovaný, zároveň se ale jedná
o radikální změnu, které se budou muset vysoké školy
přizpůsobit. Přizpůsobování se nedodělku nepovede
ke zvýšení kvality, ale pouze k chaosu.
Co je v návrhu
Návrh zcela mění pojetí akreditace, kvality VŠ a jejího zajišťování.
Poněkud zmatené, vágní a někdy i vnitřně sporné formulace bohužel
ztěžují orientaci v návrhu až na hranici srozumitelnosti. Přesto
je pravděpodobné, že chce návrh formulovat následující strukturu:
Vysoké školy budou jako součást svých vnitřních předpisů definovat
tzv. „vnitřní systém zajišťování kvality“, který by měl obsahovat
obecné nastavení procesů s kvalitou souvisejících (pravidla
pro habilitace, kariérní řád, způsob vytváření nových studijních
programů, ale i studentské hodnocení výuky, jakési výstupní testy
pro zjištění kvality absolventů či jejich zaměstnatelnosti – tyto
náležitosti ale momentální návrh neobsahuje, lze tak soudit pouze
z „dlouhé verze“, projednávané před létem 2011). Na základě posouzení
tohoto vnitřního systému získá škola na deset let tzv. „institucionální
akreditaci“, která ji oprávní provádět výuku v určité
oblasti či oblastech vzdělávání (oblastmi vzdělávání se myslí např.
fyzika, elektrotechnika, lékařství, ekonomie, herectví či filosofie;
autoritativní seznam oblastí však nikdy nebyl vytvořen). Během
těchto let musí škola nedefinovaným způsobem provádět a zveřejňovat
tzv. „vnitřní hodnocení vnitřního systému zajišťování kvality“
a též „hodnocení dosahovaných výsledků“ (půjde pravděpodobně
o mírně obohacené výkazy, které jsou již v současné době povětšinou
součástí výročních a hodnotících zpráv). Jednou za několik let
se také škola musí podrobit „vnějšímu hodnocení vnitřního
systému zajišťování kvality“ a „vnějšímu hodnocení oblastí vzdělávání“.
Za udělování, omezování nebo odnímání institucionálních akreditací
a zajišťování systému hodnocení bude odpovědná transformovaná
Akreditační komise, nově „Národní akreditační agentura“.
Ta bude moci hodnocením pověřit na státu nezávislou hodnotící
agenturu ze seznamu, který sama vytvoří.
Proč to chtějí
Autoři si od návrhu slibují především zmenšení nadměrné administrativní
zátěže, která je v současnosti s procesem akreditací
spojena. Zároveň doufají, že návrh skrze zveřejňování hodnocení
povede k větší průhlednosti a v jejím důsledku ke zvýšení srovnatelnosti
kvality jednotlivých škol. Přenos odpovědnosti za zajišťování
kvality na vysokou školu by měl též přinést větší flexibilnost
vzhledem k aplikační sféře.
Proč je to špatně
Předložený návrh je naprosto nedopracovaný, až zmatečný. Podstatná
část navrhovaných změn je pouze letmo naznačená, jejich
věcný obsah nebyl nikdy (ani v oné předprázdninové „dlouhé verzi“
záměru) vyjasněn. Některé formulace jsou nejasné, nebo si dokonce
protiřečí: u funkčních míst profesorů a docentů je zmíněn
institut garanta, v části zabývající se akreditacemi zmíněn není;
institucionální akreditace uschopňuje školu provádět výuku v celé
oblasti, Národní akreditační agentura přesto rozhoduje o registraci
jednotlivých programů realizovaných v rámci akreditované oblasti;
v části o typech škol je řečeno, že neuniverzitní vysoké školy
budou „na základě akreditace poskytovat vysokoškolské vzdělávání
prvního, případně druhého stupně“, v části o akreditacích však
o možnosti omezení akreditace na stupně není ani zmínka.
Není také jasné, jak bude ve vztahu k zajišťování kvality ošetřena
autonomie vysoké školy. Stojí-li návrh na principu zvyšování
autonomie, musí umožnit, aby si vysoká škola mohla sama zvolit
hodnotící agenturu, která projde certifikací ze strany státu. Férový
a transparentní systém zajišťování kvality také musí umožnit, aby
se vysoká škola mohla následně k výsledkům hodnocení vyjádřit.
Zejména v případech, kdy by byla těmito výsledky neoprávněně
poškozena, musí být vytvořen systém, který umožní nezávislé posouzení
výsledků hodnocení. Představa o řešení těchto problémů
však v návrhu zcela chybí.
Zároveň se ale jedná o naprosto revoluční změnu, u které není
nikdo schopen dohlédnout, jak bude či nebude fungovat. Ve spojení
s nepřehledností návrhu tak hrozí, že nový systém nepovede
k vytouženým cílům, ale naopak k destabilizaci a zmatku.
Soukrom é vysok é školy
Návrh rezignuje na regulaci poměrů na soukromých
vysokých školách a nereaguje ani na problémy
související s rapidním nárůstem jejich počtu.
Co je v návrhu
Právě že skoro nic. Pro soukromé vysoké školy se reformou v zásadě
vůbec nic nemění.
Proč to chtějí
Autoři návrhu, potažmo MŠMT, se neodhodlali k řešení neuspokojivé
situace a systémových problémů v části sektoru soukromého
vysokého školství. Jedinou změnou tak je, že splněním zákonem
určených podmínek při zakládání nové soukromé vysoké školy
nevzniká nárok na státní souhlas.
Proč je to špatně
Odpovědnost za současný kritizovaný stav českého vysokého
školství z velké části padá právě na soukromé vysoké školy, resp.
na MŠMT, protože po mnoho let nijak nekontrolovalo úroveň
soukromých vysokých škol ani neregulovalo jejich počet. Mnohé
z těchto škol jsou vysokými školami jen podle jména a pověření
udělovat akademické tituly. Tyto instituce mnohdy nesplňují ani
základní podmínky (již zmíněná kolegialita, existence akademické
obce a její samosprávy, probíhající tvůrčí činnost atd.). Ačkoli
by návrh mohl stanovit, jak uspořádané firmě bude udělen státní
souhlas či prodloužena akreditace, nečiní tak. V návrhu je sice
deklarováno, že „bude pojetí státního souhlasu reformováno ve vazbě
na institucionální pojetí akreditace tak, aby udělení státního
souhlasu nebylo pouze ověřením formálních náležitostí, ale mělo
skutečný regulativní efekt“, není však vyjasněno, jakým způsobem
k této reformě dojde, a ani tato formulace neobsahuje ochranu
výše zmíněných náležitostí. Přitom takové zpřísnění by pomohlo
nejen školství obecně, ale i těm ze soukromých vysokých škol,
kterým již nyní na kvalitě a zmíněných náležitostech záleží.
Hrozí tak další bujení soukromých vysokých škol mnohdy pochybné
úrovně, jejichž pozice se navíc zlepší zavedením školného
i na veřejných vysokých školách. Nelze ostatně vyloučit, že si soukromé
školy začnou činit nárok na státní příspěvek s poukazem
na svou údajnou diskriminaci (neboť soukromé i veřejné školy budou
vybírat školné, avšak státní příspěvek dostávají pouze školy
veřejné) – před tímto vývojem chybí v návrhu jakákoli ochrana.
Závěrem
Výše uvedený text se snažil v hrubých obrysech popsat hlavní
změny navržené ve věcných záměrech zákonů o vysokých školách
a o finanční pomoci studentům. Těmito tématy se věcné záměry
samozřejmě nevyčerpávají (včetně připomínek vzešlých z vnějšího
připomínkovacího řízení jsou k dispozici na adresách uvedených
níže). I kdyby však kromě zmíněných změn věcné záměry obsahovaly
již jen samé chvályhodné věci, jsou tyto změny dostatečným
důvodem k celkovému odmítnutí návrhů.
Návrhy přinášejí nebezpečí postupné redukce vysokých škol
na provozní instituce velkých zaměstnavatelů a ztráty ohledu na jejich
akademický charakter. Svobodný prostor pro vědu a výzkum
vyžaduje mnohem větší nezávislost na vnějších politických a ekonomických
vlivech, než jakou do budoucna zaručují nynější návrhy.
Změny je navíc nutno vnímat v souvislostech. Některé z návrhů,
které snad mohou fungovat v jiných zemích, v České republice téměř
jistě fungovat nebudou, zvláště ne za současné tendence státu
zbavovat se odpovědnosti za veřejný sektor, vysoké míry korupce
a stále silnějšího podfinancování vysokého školství. V naší zemi
tyto návrhy povedou jen k dalšímu omezení financování veřejného
vysokého školství, prudkému snížení jeho kvality a destabilizaci,
či dokonce destrukci celého vysokoškolského sektoru.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy Josef Dobeš ani vláda
ČR však tyto argumenty neslyší a jsou, zdá se, připraveni oba zákony
přes odpor akademických reprezentací prosadit. Proti tomu
nezbývá než se postavit, postavit se veřejně a hlasitě.
Ačkoli jsou veřejné nátlakové akce českým akademickým obcím
spíše cizí, nastává čas, kdy je potřeba se rozhodnout, zda stojí
za to chránit své almae matres, či zda svou nečinností dovolit
jejich úpadek.
Pro členy akademické obce, kteří by se chtěli více zapojit do koordinace
veřejných akcí, je připravena mailová konference, do které
se je možno přihlásit na internetové adrese https://lists.skrvs.
cz/cgi-bin/mailman/listinfo/ao.
Užitečné linky
Stránky iniciativy Pro Vzdělanost
Souhrn informací a převzatých článků o reformě VŠ na stránkách
Přehled vývoje reformního úsilí včetně materiálů a usnesení AS UK
na stránkách UK
Věcný záměr zákona o vysokých školách
Věcný záměr zákona o finanční pomoci studentům
O autorech
Text vznikl prací kolektivu autorů, členů akademické obce Univerzity
Karlovy v Praze, v lednu roku 2012. Je volně šiřitelný a může
být v libovolném rozsahu citován či parafrázován.
Kontakty
Miroslav Jašurek ( )
Samuel Zajíček ( )