K čemu jsou dobré školy ****************************************************************************************** * K čemu jsou dobré školy ****************************************************************************************** 30.1.2012    Právo    Strana 6    Publicistika, autor:  Jan Keller        Česká republika si může nárokovat zápis do knihy rekordů. Jsme určitě jediná země na světě, jejíž ministr školství netuší, k čemu jsou dobré vysoké             Ve večerních televizních zprávách 23. ledna se dopustil tohoto výroku: „Dneska v Kauflandu u pokladny ze svých daní platí vysokoškolákům sedm let studia. Dneska rodina, a nemá jediného vysokoškoláka, ze svých daní platí sedm let studia. Dneska klempíř, který ze svých daní sedm let vysokoškolákům.“ Dobeš považuje takový systém za hluboce asociální školné. Ponechme stranou, že Josef Dobeš neví, že sedm let u nás zdarma studovat nelze. Mi jistě nemůže vědět o školách všechno. Hrozné je, že v podstatě prohlásil, že vysokoškoláci národa zbyteční. Ještě mohl dodat, že středoškoláci jsou zbyteční pro lidi se základním vz             Vůbec si nevšiml, že všichni lidé čas od času používají služeb profesionálů, a platili plnou cenu. Paní prodavačka chodí občas k ženskému lékaři, matka tří dětí posílá s učitelům do školy, mistr pokrývač by bez architektů neměl co pokrývat. Ministr Dobeš to mo ale dokonce i vězeňští psychologové jsou za svou práci placeni tím způsobem, že se na ně s společnost. Včetně lidí, kteří se v životě neocitnou ve vězení.             Pan ministr považuje současný systém za asociální. Docela mu uniklo, že vysoko vyšší daně než paní u pokladny a že svými vyššími odvody přispívá třeba na mateřskou matká dětmi. Není tak trochu asociální, aby vysokoškoláci platili formou školného jakousi zálohu budou moci státu celoživotně odvádět vyšší daně než lidé se základním vzděláním? Ministru nejde o sociální spravedlnost. To by totiž musel spolu se zavedením školného okamžitě navr prodavačce a pokrývači sníženy daně o částku, kterou přestali vyplácet na vysokoškoláky. N ani nenapadne. Nebylo by to ostatně dost dobře možné. Prodavačka i pokrývač se totiž budou reformy muset skládat na úroky ze studentských půjček. Přestanou platit českým školám, kte více škrtí, a začnou platit pobočkám cizích bank.