Eliška Bendová učí děti vnímat hudbu srdcem ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 10. 2. 2012; autor: Lucie Kettnerová; fotografie Tomáš Vránek a Blanka Bendová; rubrika: S Nový cyklus edukativních programů po žáky 1. stupně základních škol vznikl ve spolupráci Č a katedry hudební výchovy PedF UK. Cyklus Hudba jako řeč srdce navazuje na odkaz pedagoga Jaroslava Herdena, CSc., jeho dramaturgyní, lektorkou i moderátorkou zároveň je Eliška Ben lednu úspěšně složila státní závěrečné zkoušky na katedře hudební výchovy PedF UK. Jak jste se k přípravě edukativních programů pro Českou filharmonii dostala? Když jsem v pátém ročníku měla absolventský koncert ze sbormistrovství, byla na něm přítom Palkovská, vedoucí katedry hudební výchovy. Druhý den mi volala, jestli bych neměla zájem Českou filharmonií právě na nově vznikajících edukativních pořadech pro děti. Pro mě to by nabídka, protože přece jen je Česká filharmonie stále velkým pojmem. Zanedlouho se mi ozva Vejvodová, která má program na starosti, s bližšími informacemi. Na jakém principu jsou tyto programy pro děti vystavěny? Cyklus Hudba jako řeč srdce, v němž působím, je brán jako pocta profesoru Herdenovi, který 2010. Typické pro jeho pedagogický koncept například je, že děti dostávají během poslechů aby dokázaly o hudbě mluvit a opravdu ji vnímat srdcem. Bývá to pro ně docela obtížné, pro pocitech stydí mluvit. Já se jim snažím vysvětlit, že není špatně, když každý z nich vnímá hudbě neexistuje jen jedna správná odpověď, co je správné a hezké.   Jak se na programech podílíte vy? Mým úkolem je připravovat scénáře pro jednotlivá témata. Ta se odehrají v průběhu roku čty několika provedeních. Nejdříve byla na minulou sezonu domluvená dvě provedení, protože byl rychle vyprodaná, byl přidán ještě třetí termín. Současně představení moderuji i lektoruji Jak konkrétně představení vypadá? Jednoho představení se účastní 90 až 100 dětí, které se sejdou v Sukově síni. Během 45minu bloku se děti seznamují hravou formou s náplní daného tématu. Povídání prokládáme hudebním s úkoly, kdy se snažíme děti zaktivizovat a zapojit. Pravidelně se na těchto kraťoučkých v podílejí naši lektoři – zpěvačka Hana Kadlecová a klavírista Egli Prifti, který je doktora hudební výchovy. Pak si rozdělíme děti do tří skupinek a čtvrt hodiny s nimi pracujeme for Vydrží se děti po celou dobu soustředit? Udržet jejich pozornost je obtížné, zvlášť když jsou všechny najednou. Vloni jsme do progr hudební hosty, aby bylo představení pestřejší. Jak se mohou školy na představení přihlásit? S nabídkou obesíláme školy na konci školního roku. Školy se mohou přihlásit telefonicky ne a to na celý cyklus nebo jednotlivá představení Sama hudební výchovu učíte. Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti? Mám pocit, že spousta mladých učitelek, které si potřebují dodělat pedagogické minimum, si specializaci na hudební výchovu, aniž by k ní měly nějaký vztah.  Ani pak nevědí, co s tím dělat a jak ho uchopit. Jsem proto ráda, že mi kromě žáků 2. stupně byly v říjnu přiděleny i ty nejmenší děti, kte vychovat k obrazu svému a za pár let budu mít na co navazovat. Třeba malé děti se ještě ne lidovky, starší by už raději jen poslouchaly to, co poslouchají ve svém volném čase. Eliška Bendová vystudovala obor hudební výchova a sbormistrovství na Pedagogické fakultě U roce 1945. Pochází z hudební rodiny, proto se od dětství věnovala zpěvu a zejména hře na k nyní již třetím rokem učí hudební výchovu na Fakultní základní škole Trávníčkova v Praze-S pořadů pro děti.