K hodnocení waldorfských škol chybí kritické analýzy. To by se mělo změnit ****************************************************************************************** * ****************************************************************************************** 16. 2. 2012; autor: Lucie Kettnerová; rubrika: i-Forum informuje První kulatý stůl nazvaný Waldorf otevřeně 2012 uspořádali 15. února zástupci katedry psyc a stejnojmenného občanského sdružení, jež si dalo za cíl informovat rodičovskou veřejnost kořenech waldorfské pedagogiky. Podnětem pro uspořádání semináře se stalo dosavadní ignoro zkušeností mnoha rodičů s těmito školami i absence kritických analýz podstaty a průběhu vz waldorfských školách. „Chtěli jsme, aby se ve veřejném prostoru vyslovily, probraly a prověřily kritické argumen pedagogice. Účelem tohoto setkání tedy není polemika s příznivci waldorfských škol,“ řekl Stanislav Štech, CSc., z pořádající katedry psychologie. Proto také na setkání nebyli zást waldorfských škol (WŠ) pozváni, příležitost ke vzájemné diskusi by měla být na dalším setk předběžně uskuteční v průběhu června. Podle organizátorů však sbírání kritických ohlasů rozhodně nemá vést k zákazu WŠ, ale k za jednostranné glorifikace této „alternativy“ a shromáždění dostatečného množství ověřených na jakých principech tyto školy skutečně fungují. První část setkání tvořila vystoupení pozvaných hostů. Profesor Branislav Pupala z katedry a elementárnej pedagogiky Pedagogické fakulty Trnavské univerzity představil dosavadní fun Slovensku. Zde byla první WŠ otevřena v roce 2001, a to v tzv. experimentálním režimu. Ten po dobu devíti let. Fáze experimentování tedy již skončila a stát se zatím nerozhodl, zda neúspěšně. Proto raději přistoupil na řešení fázi experimentu prodloužit. PhDr. Eva Orbanová, PhD., z katedry etiky a morálnej filozofie Filozofické fakulty Trnavsk hned v úvodu přihlásila ke svému kritickému názoru na WŠ. Vadí jí zejména nezveřejňované s škol a porušování zákona o informovaném souhlasu rodičů. Zároveň upozorňovala na problém s pedagogů, kdy jeden pedagog učí ve třídě všechny předměty. Doc. RNDr. Čeněk Zlatník z Fakulty strojní ČVUT, který se angažuje v Českém klubu skeptiků antroposofii, na jejíchž principech WŠ stojí, za okultní systém neslučující se s požadavky Dalšími referujícími byli Bc. Iva Hluštíková zastupující rodiče, kteří kritizují nedostate skutečném fungování škol, a Mgr. Jaroslav Kopecký, vedoucí odboru školství města Příbram, vhled zřizovatele škol. Po přestávce byl prostor vyhrazen diskusi a tříbení kritických argumentů. I když zástupci setkání pozváni, dorazili v poměrně hojném počtu a začali s příspěvky polemizovat, čemuž s organizátoři chtěli vyhnout. Poměrně hlasitě bylo slyšet také rodiče a prarodiče, kteří ne výukou svých dětí, jež WŠ navštěvovaly. Diskuse postavila před účastníky kulatého stolu další úkoly, s nimiž se musejí vypořádat. detailněji se podívat na vazby antroposofie na výukové materiály, vyhodnotit relevantnost úspěšnosti přijímání absolventů WŠ na střední a vysoké školy či prozkoumat jednotlivé názo zahraničí, kde má WŠ daleko hlubší tradici.