Studenty má za oceán přivábit americká verze Erasmu ****************************************************************************************** * Studenty má za oceán přivábit americká verze Erasmu ****************************************************************************************** 10.4.2012    Hospodářské noviny    Strana 5    Česko, autor:   Julie Daňková        Školství Poprvé v historii míří americké univerzity do Česka jednat o spolupráci Díky dohodě škol m USA levnější než v Evropě Studijním pobytem na univerzitě ve Washingtonu si čtyřiadvacetiletá Jana Novotná splnila s zde mohla loni prožít jen díky v Česku zatím poměrně ojedinělé mezifakultní dohodě, kterou Filozofická fakulta Univerzity Karlovy a washingtonská George Washington University.             Díky tomu stačilo, když zaplatila vízum a pojištění, takže ji pobyt nakonec vy než kdyby jela například na semestr do Paříže s evropským vzdělávacím programem Erasmus. „ pobytu zahrnuje stipendium nejen školné, ale i ubytování a stravu. Jinak bych si studium v vůbec dovolit,“ vysvětluje jedinečnost partnerské smlouvy studentka, která v Praze studuje mezinárodní vztahy.             Pražská filozofická fakulta je jednou z mála škol, které výhodnou partnerskou americkou univerzitou získaly, ale i tak může pobyt ve Státech zajistit jen třem studentům Šance pro vysokoškoláky To se může změnit. Poprvé v historii přijedou do Česka koncem týdn dvanácti amerických univerzit navazovat spolupráci ze zdejšími vysokými školami. A ty bude zajímat, jakým způsobem se vypořádat se školným amerických univerzit, které překračuje půl rok.             „Pokud se v Evropě školné, tak je mnohem nižší než v USA. Takže studenti někdy že Amerika pro ně není v tomto směru atraktivní,“ potvrzuje hlavní překážku českých studen Fulbrightovy komise.             Konkrétní podmínky si musí vyjednat jednotlivé školy. „Chtěli bychom začít s v tak se univerzity víc poznají a začnou si věřit. Pak se můžeme bavit o výměnách studentů a je společný výzkum, třeba v oblasti marketingu a managementu,“ říká Štěpán Müller z Fakult vztahů VŠE v Praze. Studium pro maturanty Veletrh, který se koná v Praze na Anglo-americké vysoké škole, je ur univerzity, ale i středoškoláky toužící po studiu v USA. O aktuální informace o stipendiíc přijímacího řízení by se měli zajímat především ti, kterým do maturity zbývá ještě celý ro nabídka univerzit, které do Prahy přijíždějí, cílí.             „Největším problémem pro české zájemce o studium v Americe je neinformovanost. celý proces vypadá komplikovaně a je problém se ve všem vyznat a vědět, co a v jakém okamž udělat,“ říká z vlastní zkušenosti Marek Svoboda, který nyní studuje bakalářský program na University v New Yorku.             Středoškoláci musí na přijímací proces začít myslet nejpozději během prvního p potvrzuje Matěj Šenkárčin, který na University of Pennsylvania studuje prvním rokem obor f mezinárodní studia. Za nejproblematičtější považuje vyplňování přihlášky. „Jedná se o soub testů, přepisů dosavadních akademických výsledků, sepisování životopisu. Ten proces trvá m notnou dávku plánování a trpělivosti,“ vzpomíná na administrativní stránku cesty na americ Šenkárčin.             Naděje na stipendia pro Čechy přitom nejsou liché. Na americké školy totiž pro Asie, kteří si mohou dovolit hradit plné školné i životní náklady. „Americké univerzity ma zájem o pestrost. Proto jsou ochotné dávat českým studentům stipendia, protože Číňanů a In plnou cenu, mají dostatek,“ míní Jakub Tesař z Fulbrightovy komise. *** Americké univerzity v Praze Pro fakulty Od 15. do 18. dubna budou v Praze americké univerz spolupráci s českými vysokými školami. Ty očekávají výměnné studijní pobyty studentů a pro možnosti spolupráce na výzkumu. Pro veřejnost Ve středu 18. dubna od 15 do 18 hodin se v p americké vysoké školy v Praze mohou zájemci seznámit s možnostmi studia v USA. 12 univerzi univerzit mířících do Česka se v posledních letech umístily mezi 500 nejkvalitnějšími univ žebříčku vydávaném Šanghajskou univerzitou: Rutgers, The State University of New Jersey, S University Carbondale, University at Buffalo.