Jak jsme na tom s mediální gramotností ****************************************************************************************** * Jak jsme na tom s mediální gramotností ****************************************************************************************** 13. 4. 2012; autor: Lucie Kettnerová; rubrika: Věda na UK Centrum pro mediální studia CEMES FSV UK [ URL "http://cemes.fsv.cuni.cz/"] se jako výzkum středisko věnuje otázce mediální gramotnosti dlouhodobě. Jsou Češi mediálně gramotní a jak možnosti, pokud se chtějí v těchto dovednostech zlepšit? Na tyto otázky i-Foru odpovídá Mg provozovatel portálu www.medialnigramotnost.cz [ URL "http://www.medialnigramotnost.cz"] . Co to vlastně je mediální gramotnost a koho lze označit za mediálně gramotného? Schopnost rozumět médiím. Mediálně gramotný člověk by se měl učit chápat, proč média dělaj svůj prospěch. Umět se do mediální komunikace zapojit. Umět média kritizovat. Hlavně by mě médii dává a co bere. A podle toho se zařídit. K tomuto umění by měla dopomáhat mediální v soudu nabízet impulzy k přemýšlení. Po werichovsku, když už tu ta média s člověkem jsou, t být… Mediální výchově až doposud moc prostoru dáváno nebylo... Domnívám se, že se to již zlepšilo. Mediální výchova je povinným průřezovým tématem, které na gymnáziích. V naší republice v posledních letech vzniklo mnoho zajímavých projektů podp školách. Učitelé mají k dispozici kvalitní metodické pomůcky a začínají vědět, jak na to. vzdělávání dospělých. V zahraničí je běžné, že existují aktivity, které pomáhají například jejich realizaci podílejí samotné mediální organizace či regulační orgány. Tady jsme stále Znamená to, že pokud předchozí generace mediální výchovou neprošly, jsou v tomto ohledu ne Nelze říci negramotné, jisté míry poznání lze dosáhnout intuitivně. Vzhledem ke složitosti průniku do života společnosti je tato možnost stále omezenější. Mediální gramotnost je ale čili proč se nepoučit. Profesor Jan Jirák, který se hodně zasloužil o to, že snahy o mediální vzdělávání u nás za vážně, na to má hezký příměr: jistě existují lidé, kteří se mohou stát geometry prostým po geometrických obrazců, ale je to nesmírně pracné a je lépe využít toho, co už jiní vědí. Mohou nějak děti v tomto ohledu vychovávat i rodiče? Měli by, škola to nemůže zvládnout sama. Problém je, že mnozí rodiče nevědí jak, často jso mediálně gramotní než jejich potomci. Jak si máte se svým dítětem povídat o rizicích a výh sítí, když si sami ani neumíte založit profil? Výzkum, který jsme loni v Centru pro mediál FSV UK realizovali pro Radu pro rozhlasové a televizní vysílání a v němž jsme zjišťovali s gramotnosti v České republice, potvrdil, že mnozí rodiče nutkání vychovávat své děti k „ži mají, ale potřebovali by pomoci. A jsme opět u vzdělávání dospělých. Ta otázka má ale i dr mediální výchově na školách jsou to často děti, které poučují své rodiče o tom, jak médiím Na pedagogických fakultách obor mediální výchova nelze studovat. Kde mají učitelé brát inf pro výuku? Mají možnost navštěvovat nějaké kurzy? Je pravda, že u nás stále neexistuje možnost aprobovat se v oboru mediální pedagogika. Na kde je situace do jisté míry shodná s naší, loni měli první absolventy. Přesto se ale učit problematice chce (či nedejbože musí) věnovat, má i u nás oč se opřít. Máme několik dobrýc vznikají učebnice, učitelé si vyměňují zkušenosti, je tu i nabídka kurzů dalšího vzděláván není vyrovnaná, je proto důležité tuto nabídku neustále kriticky zkoumat, jinak mediální v hrozit, že povede k utužování stereotypních představ o roli a fungování médií ve společnos třeba, aby učitelé mediální výchovy měli možnost získat kvalitní vzdělání v oblasti mediál Věřím, že se toho brzy dočkají. Do jaké míry se touto oblastí zabývá vaše pracoviště? Centrum pro mediální studia CEMES FSV UK se jako výzkumné a analytické středisko zaměřujíc problematiku médií věnuje otázce mediální gramotnosti dlouhodobě. Vznikla zde obsahová náp tématu mediální gramotnost pro české školství. Analyzujeme potřeby nejen škol a učitelů, a společnosti ve vztahu k médiím. Zkoumáme procesy zavádění mediální výchovy na českých škol vzdělávací kurzy pro učitele základních a středních škol, kteří chtějí učit mediální výcho metodiky, další pomůcky, spolupracujeme s mnoha organizacemi a vzdělávacími centry, předná školách. V oblasti mediálního vzdělávání je práce hodně. Učíte u vás mediální výchovu? Ačkoli nejsme pedagogický obor, mám možnost vyučovat u nás na katedře mediálních studií př gramotnost a mediální výchova, v němž se studenty oboru Mediální studia a oboru Marketingo PR mimo jiné vytváříme metodiky pro učitele základních a středních škol, které jsou jim po našem portálu medialnigramotnost.cz [ URL "http://www.medialnigramotnost.cz/"] . Je pravda, že naši studenti nejsou učitelé a nedisponují pedagogickou erudicí, každý z nic rozumí určité oblasti ze svého oboru. Tu se snaží v souladu s kurikulárními dokumenty zako metodického námětu využitelného ve škole. Výuka v tomto předmětu mne velmi těší, studenti pracích dávají záležet, mnohdy je ve vylepšené verzi posílají i dlouho po získání zápočtu. předmět dělá radost i učitelům mediální výchovy, kteří metodiky využívají, inspirují se ji si je dle svých potřeb, hlavně nám poskytují zpětnou vazbu „z bitevního pole“. Naši studen rádi, že mohou využít odborné znalosti nabyté v rámci studia, je pro ně zajímavá zkušenost zásadních zjednodušení přetavit odborné téma do podoby školního metodického námětu. Mnozí díky předmětu dokáží svému okolí sdělovat, čím se v rámci studia zabývají. Jde o jakousi symbiózu mediálních studií a pedagogické praxe. I tady je ale nutné zkoumat pečlivě vážit, co by se měl žák základní či střední školy z oboru dozvídat, v jaké míře, j Jeden gymnaziální student mi kdysi ve zpětné vazbě k předmětu napsal, že se sice díky medi dozvěděl hodně zajímavého, ale trochu mu to zkazilo radost ze života s médii. O tom je tře