Má-li vysoké školství dobře fungovat, musí mít dominantně veřejný charakter ****************************************************************************************** * Má-li vysoké školství dobře fungovat, musí mít dominantně veřejný charakter ****************************************************************************************** 25. 5. 2012; autor: P.K.; rubrika: i-Forum informuje Překlad britského dokumentu Braňme veřejné vysoké školství [ URL "http://iforum.cuni.cz/IF version1-InDefence_final.pdf"] se stal základem debaty prorektora UK Stanislava Štecha, pr MŠMT Jiřího Nantla a předsedy SK RVŠ Miroslava Jašurka. V rámci diskuse, která proběhla ve května, její účastníci hledali především odpověď na otázku, zda je třeba bránit veřejné vy „Nelze popřít odlišnosti,“ zhodnotil prorektor Stanislav Štech dokument podepsaný zástupci britských univerzit. Na dokumentu ocenil, že poměrně srozumitelně uvádí na jednom místě ar kritizující oslabování veřejnoprávního charakteru britských univerzit, které můžeme sledov poloze v pojednáních Konrada Paula Liessmanna nebo Zygmunta Baumana. „Ukazuje se, že  naše protesty, které tu byly a jsou proti určité verzi věcných záměrů na nejsou úlet a nejsou vedeny ,zpovykanými studenty‘, jak je označila některá média. Existuj profesoři z velké anglické čtyřky – Oxford, Cambridge, Sussex a Warwick. Jedná se o dokume za to číst velmi podrobně, protože na druhou stranu podobnost trendů ve vysokoškolské poli doporučil auditoriu prof. Štech. Mezi základní problémy vysokého školství v českých podmínkách zařadil první náměstek MŠMT krizi jeho identity. „Nevíme, co je vysoké školství a co by mělo být, pojmy se překrývají soustředila na univerzity. Když si to promítnu zpětně, tak jsme nediskutovali komplexně o školství,“ uvedl. Zatímco v Británii je možné setkat se s názory, že vzdělání je zboží, u neexistují aktéři, kteří by tvrdili, že vysokoškolské vzdělání je zboží a že by se systém principy. „Situace v Británii je odlišná, ale možná jen dočasně,“ uvedl předseda SK RVŠ Miroslav Jaš rovněž doporučil publiku text si přečíst, aby si uvědomilo, jaké jsou důsledky, byť nezamý opatření. V českém prostředí bychom měli podle předsedy SK RVŠ přemýšlet o změnách více do uvědomit si, jaké budou mít tyto změny dopad za pět nebo deset let. Jašurek na dokumentu pozitivně hodnotil skutečnost, že zasazuje problematiku vysokého škol společenského kontextu. Britská vládní politika, realizující reformy v celém veřejném sekt dokumentu komplexně posiluje nerovnosti v společnosti. Přeložený text naopak zdůrazňuje, ž vzdělání má emancipační charakter a slouží celé společnosti na rozdíl od Liessmannova poje vysokého školství. Elitní školství V české debatě existují podle Jiřího Nantla přibližně tři proudy kritiků, mezi něž patří i nostalgici, kteří by rádi navrátili vysoké školství do stavu za první republiky. Prof. Štech odmítl interpretaci, že kritika předkládaných receptů, jak řešit problémy masi vysokého školství je vedena především nostalgií po návratu systému elitních univerzit. Nao redukce veřejného financování a větší vliv partikulárních zájmů povedou k nové fázi elitní školství, kdy bude na skutečných  univerzitách studovat 15 procent populace, předpokládá p Štech. Dopady obdobného procesu je možné sledovat nejen ve Velké Británii, ale i v USA, kd systému, ale jen určitých institucích. Jedním z dalších témat, kterými se panelisté zabývali, byla diverzifikace českého školství sama o sobě cílem reformy,“ zdůraznil Miroslav Jašurek, „diverzifikace slouží k tomu, abyc nějaký systém, od kterého něco chceme.“ V rámci odpovědí na diskusní otázky, do kterých se zapojili i někteří členové akademického náměstek Jiří Nantl uvedl, že z hlediska akademické kvality představuje rozdělení doktorsk po školách jednu z černých děr v rozpočtu vysokého školství. Odmítl také názor, že by se n privatizaci veřejných vysokých škol nebo že zápisné bylo návrhem ministerstva. Jak řekl Na zápisné dále zvažovat za předpokladu, že analýzy prokážou, že jeho zavedení nemá negativní současné době nepracuje na legislativním návrhu. Nedávná debata se podle Nantla vedla v me ministerstvo na tom nikdy nepracovalo, protože nemělo tento úkol zadaný. Předseda SK RVŠ Miroslav Jašurek „Jiří Nantl řekl velmi důležitou věc – generické věci získané na vysoké škole by měly vydr vysoké školství musí mít dominantně veřejný charakter, pokud chceme, aby svoje funkce plni