Konec příležitostných brigád studentů ? ****************************************************************************************** * Konec příležitostných brigád studentů ? ****************************************************************************************** ****************************************************************************************** * Úvod ****************************************************************************************** Nový zákon o zaměstnanosti (zákon č. 435/2004 Sb.) ve spojení s doprovodným zákonem č. 436 mimo jiné novelizoval zákoník práce, přinesl novou úpravu vztahů mezi subjekty, které zpro (nacházejí) práci a fyzickými osobami (nejčastěji studenty), kteří pak zprostředkovanou pr Dosavadní praxe byla zpravidla následující, zaměstnavatel (pro přehlednost mu říkejme „pop zaměstnavatel“) se obrátil na fyzickou nebo právnickou osobu, která podnikala v oblasti zp práce, aby mu zajistila k výkonu určitých prací (např. pokladní, uklízečka) zaměstnance. Z ze své databáze vybral fyzické osoby, které vyhovovali požadovaným podmínkám a buď s nimi dohodu o provedení práce (příp. pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti), nebo zp uzavření některé z těchto smluv či dohod přímo s poptávajícím zaměstnavatelem. Nová právní úprava, která je účinná od 1.10.2004, je jiná, jejím hlavním cílem je posílení kterým byla výše uvedeným způsobem zprostředkovávána práce. Což však na druhou stranu nese dále ukážeme, zdražení (znevýhodnění) této práce pro poptávající zaměstnavatele. Nová práv prozatím, dle našich informací, přinesla značnou nervozitu mezi zprostředkovateli, což se projevuje výrazně nižší nabídkou práce. Tolik k účinkům nové právní úpravy, nyní si pojďme stručně ukázat, jak tato úprava vypadá. ****************************************************************************************** * K nové právní úpravě ****************************************************************************************** Zaměstnání mohou tak jako doposud, třebaže pod jiným názvem, zprostředkovávat kromě úřadů agentury práce. Agenturou práce je právnická nebo fyzická osoba, která má povolení ke zprostředkování zamě udělení povolení ke zprostředkování zaměstnání fyzické osobě je dosažení věku nejméně 23 l k právním úkonům, bezúhonnost, odborná způsobilost a bydliště na území České republiky. U musí tyto podmínky splňovat odpovědný zástupce. Evidenci agentur práce, kterým bylo vydáno povolení ke zprostředkování zaměstnání, vede Mi a sociálních věcí. Agentury práce mohou provádět zprostředkování zaměstnání: • na území České republiky • z území České republiky do zahraničí • ze zahraničí na území České republiky Zprostředkování zaměstnání mohou agentury práce provádět: • bezplatně nebo • za úhradu, včetně úhrady, při které je dosahován zisk Při zprostředkování zaměstnání za úhradu však nemůže být od fyzické osoby, které je zaměst zprostředkováváno, požadována úhrada. Zakázány jsou při zprostředkovávání zaměstnání za úh srážky ze mzdy nebo z jiné odměny poskytované zaměstnanci za vykonanou práci ve prospěch a nebo uživatele. Základním motivem nové právní úpravy je posílit práva zaměstnanců (brigádníků), což ale na znamená zdražování této, doposud levné, pracovní síly. ****************************************************************************************** * Schéma zprostředkovávání zaměstnání agenturou práce: ****************************************************************************************** 1. Agentura práce uzavře pracovní smlouvu nebo dohodu o pracovní činnosti s fyzickou osobo výkonu práce u uživatele, tj. u jiné právnické nebo fyzické osoba, která bude zaměstnanci přidělovat práci a dohlížet na její provedení. 2. Agentura práce uzavře s uživatelem písemnou dohodu o dočasném přidělení zaměstnance. 3. Agentura práce přidělí na základě dohody uzavřené s uživatelem svého zaměstnance k výko uživatele. Jedná se tedy o trojstranný vztah předvídaný dosavadním § 38 odst. 4 ZP, kdy zaměstnavatel dočasně přidělí svého zaměstnance jinému zaměstnavateli, aby ukládal zaměstnanci jménem za který zaměstnance dočasně přidělil, pracovní úkoly, organizoval, řídil a kontroloval jeho tomu účelu pokyny. Toto oprávnění měl podle ustanovení § 38 odst. 4 ZP, které bylo zákonem č. 436/2004 Sb. ce zrušeno, každý zaměstnavatel1. Nově od 1.10.2004 přiznává ZP právo dočasně poskytnout zaměstnance jinému zaměstnavateli p práce. Dohody o dočasném přidělení uzavřené podle § 38 odst. 4 ZP přede dnem 1.10.2004 činnosti a dosavadními právními předpisy. Ad 1) Agentura práce může svého zaměstnance dočasně přidělit k výkonu práce k jinému zaměstnavat základě písemného ujednání v pracovní smlouvě nebo v dohodě o pracovní činnosti, kterým se zaváže zajistit svému zaměstnanci dočasný výkon práce podle pracovní smlouvy nebo dohody o činnosti u jiného zaměstnavatele, a zaměstnanec se zaváže tuto práci konat podle pokynů už základě dohody o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce, uzavřené mezi agenturou pr Vláda může nařízením stanovit druhy prací, které agentura práce nemůže formou dočasného př práce u uživatele zprostředkovávat. Agentura práce přiděluje zaměstnance k dočasnému výkonu práce u uživatele na základě písem který obsahuje zejména 1. název a sídlo uživatele, 2. místo výkonu práce u uživatele, 3. dobu trvání dočasného přidělení, 4. určení vedoucího zaměstnance uživatele oprávněného přidělovat zaměstnanci práci a kontr 5. podmínky jednostranného prohlášení o ukončení výkonu práce před uplynutím doby dočasnéh byly-li sjednány v dohodě o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce 6. informaci o pracovních a mzdových podmínkách srovnatelného zaměstnance uživatele. Ad 2) Dohoda agentury práce s uživatelem o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce musí ob 1. jméno, popřípadě jména, příjmení, popřípadě rodné příjmení, 2. státní občanství, rodné číslo nebo datum a místo narození, 3. nebylo-li rodné číslo přiděleno, a bydliště dočasně přiděleného, 4. zaměstnance, 5. druh práce, kterou bude dočasně přidělený zaměstnanec vykonávat, 6. určení doby, po kterou bude dočasně přidělený zaměstnanec vykonávat práci u uživatele, 7. místo výkonu práce, 8. den nástupu dočasně přiděleného zaměstnance k výkonu práce u uživatele, 9. informace o pracovních a mzdových (platových) podmínkách zaměstnance uživatele, který v vykonával stejnou práci jako dočasně přidělený zaměstnanec, s přihlédnutím ke kvalifikaci praxe, 10. podmínky, za nichž může být dočasné přidělení zaměstnancem nebo uživatelem ukončeno př doby, na kterou bylo dočasné přidělení sjednáno, 11. číslo a datum vydání rozhodnutí, kterým bylo agentuře práce vydáno povolení ke zprostř zaměstnání. Dohoda agentury práce s uživatelem o dočasném přidělení zaměstnance agentury práce musí bý písemně. Sjednání podmínek pro ukončení doby dočasného přidělení před uplynutím doby, na kterou byl přidělení sjednáno pouze ve prospěch uživatele, je neplatné. Ad 3) Po dobu dočasného přidělení zaměstnance agentury práce k výkonu práce u uživatele ukládá z agentury práce pracovní úkoly, organizuje, řídí a kontroluje jeho práci, dává mu k tomu úč vytváří příznivé pracovní podmínky a zajišťuje bezpečnost a ochranu zdraví při práci uživa Uživatel však nemůže vůči zaměstnanci agentury práce činit právní úkony jménem agentury pr Agentura práce nemůže téhož zaměstnance dočasně přidělit k výkonu práce u téhož uživatele 12 kalendářních měsíců po sobě jdoucích. Toto omezení neplatí v případech, kdy • o to agenturu práce požádá zaměstnanec agentury práce • nebo jde-li o výkon práce na dobu zastupování za zaměstnance uživatele, který čerpá mate rodičovskou dovolenou nebo vykonává civilní službu. V kolektivní smlouvě uzavřené u uživatele lze rozsah agenturního zaměstnávání omezit. Ukažme si aplikaci nové úpravy na příkladu: U agentury práce projeví zájem zaměstnavatel (uživatel), aby mu zajistila na dočasnou výpo Agentura vybere z řada uchazečů nejvhodnější, s níž sjedná pracovní poměr. Pokynem pak tut zapůjčí uživateli a musí spolu s uživatelem zajistit stejné pracovní podmínky, včetně mzdo srovnatelní zaměstnanci (ostatní prodavačky) u uživatele. 1Ohledně nesmyslnosti zrušení § 38 odst. 4 ZP viz např. Pichrt, J.: Komu vadí dočasné přid zaměstnanců "Zmizí ze zákoníku práce jedno z mála liberálních ustanovení ", Ekonom č. 9, 2 ****************************************************************************************** * Hlavní výhoda/nevýhoda nové platné právní úpravy ****************************************************************************************** Agentura práce a uživatel jsou povinni zabezpečit, aby pracovní a mzdové podmínky dočasně zaměstnance nebyly horší, než jsou nebo by byly podmínky zaměstnance uživatele, který vyko vykonával stejnou práci jako dočasně přidělený zaměstnanec, s přihlédnutím ke kvalifikaci praxe. Pokud jsou po dobu výkonu práce pro uživatele pracovní nebo mzdové podmínky dočasně přiděl horší, je agentura práce povinna na žádost dočasně přiděleného zaměstnance, popřípadě, pok skutečnost zjistí jinak, i bez žádosti zajistit rovné zacházení. Dočasně přidělený zaměstnanec má právo se domáhat u agentury práce uspokojení nároků, kter vznikly. Martin Štefko - Autor působí na PF UK v Praze, katedře Pracovního práva a práva sociálního právní praxi vykonává na České správě sociálního zabezpečení.