Peníze v luxusní restauraci nikdy neuvidíte ****************************************************************************************** * Peníze v luxusní restauraci nikdy neuvidíte ****************************************************************************************** 24. 7. 2012; autor: Helena Stinglová; rubrika: Věda na UK Na jedné straně svět movitých lidí, kteří si dopřávají kvalitu a přepych, na druhé straně jim tyto služby poskytují. Právě prostředí luxusního pohostinství se ve svém výzkumu věnuj doktorského cyklu antropologie na Fakultě humanitních studií UK Mgr. Iveta Hajdáková. Studentka si vybrala několik exkluzivních restaurací, kam chodí pomáhat a kde zároveň provádí svůj výzkum. „Vedu rozhovory s hosty, s číšníky i s kuchaři. I když rozhovory nejsou tím úplně nejzásadnějším. Důležité je, že tam s číšníky i s ostatními několik měsíců pobývám a sleduji je. Zajímá mě, jak vzájemně komunikují a jak celá restaurace funguje. Sleduji, jak prostřednictvím interakcí vzniká to, co je pro zákazníky luxusním produktem nebo zážitkem,“ vysvětluje Iveta. K tématu svého výzkumu se Iveta Hajdáková dostala v době svých studentských brigád, když p hosteska na různých akcích. Zaujal ji postoj personálu k prostředí, ve kterém pracuje. „By sledovat, jak se číšníci pohybují v prostředí bohatých a jakoby výjimečných lidí. Zajímalo vyrovnávají s touto nerovností. Oni jsou při práci vlastně neviditelní, hosté je nevnímají pohybují v prostředí, které není běžným lidem přístupné,“ upozorňuje Iveta. Právě tato zkušenost přiměla Ivetu Hajdákovou, aby se světu luxusu věnovala i jako antropo pohostinství je založeno na podivné směně mezi těmi, kteří produkují služby, a mezi těmi, konzumují. Z pohledu číšníků je zásadní to, že ačkoliv práci dělají pro zisk, ekonomičnost je stále popíraná. Číšníci většinou říkají, že to nedělají kvůli spropitnému, že je pro ně poskytovat kvalitní službu a že jsou rádi v kontaktu s lidmi a rádi jim zprostředkovávají zážitek. Zajímá mě napětí mezi pohostinstvím jako ekonomickým odvětvím a pohostinností jak nejdůležitějších tradičních hodnot.“ Iveta Hajdáková také zdůrazňuje, že peníze v exkluzivních pohostinských zařízeních nikdy n za služby probíhá vždy velmi diskrétně, a také proto tento jev Iveta začala nazývat „diskr Doktorandka se zároveň věnuje i dějinám pohostinství, což je podle ní v České republice ve dosud nezpracované téma. „Téma luxusu jsem do své práce zahrnula proto, že je to velmi zaj Na luxusním pohostinství je všechno trochu vyhrocenější, zejména hledání správné míry mezi štědrostí a racionálním kalkulem, autentičností a profesionalitou, zájmem a odstupem. V če tvoří oblast pohostinství prostor pro vyjednávání vlastní identity a zároveň prostor pro u srovnávání se se světem.“ říká. Její výzkum by měl být hotov na konci příštího roku a o tom, jak luxusní pohostinství hýbe pak budou moci zájemci přečíst v její disertační práci.