Inaugurační projev děkana 1. LF UK prof. Aleksi Šeda ****************************************************************************************** * Inaugurační projev děkana 1. LF UK prof. Aleksi Šeda ****************************************************************************************** Vaše Magnificence, Spectabiles, Honorabiles, Dominae honoratae, Domini honorati V programu inaugurace má nově instalovaný děkan svým způsobem nevděčnou úlohu. Za odstupuj jasně hovoří výsledky vykonané práce. Děkan nastupující se většinou prezentuje tím, co tep naplní koncepci směřování fakulty, na jejímž základě byl zvolen Akademickým senátem. Ve sv dnes ovšem nechci zabývat jednotlivými detaily a kroky naplňování této koncepce. Ty byly š v rámci akademické obce, před senátem fakulty, v internetových diskusích a jsou k dispozic webových stránek. Nebudu tedy svůj projev tentokrát členit do možná očekávaných podkapitol postgraduální výuka, hospodaření atd., ale zaměřím se na ideová východiska své koncepce, t koncepci koncepce. Pokusím se vysvětlit, jak přijímaný závazek vnímám v kontextu hodnot, k symbolicky reprezentovány vámi, účastníky inaugurační procedury: I. Rektor představuje autoritu a svrchovanost samosprávné univerzity a její nejzákladnější demokratické a etické tradice. Závazkem fakulty vůči univerzitě je podíl na naplňování uni koncepce, na tvorbě jejího jména a mezinárodním respektu. Naše univerzita se hlásí k humbo jednoty vzdělávání a vědy, nikoli k redukcionistickému modelu „masifikovaného“ vzdělávání. fakulta musí poskytovat nejen profesní, ale v pravém slova smyslu profesionální přípravu. Cílem naší fakulty je kvalitní, v mezinárodní soutěži konkurenceschopný absolvent, připrav praktickou medicínu. Musí být vybavený chápáním širšího kontextu lékařských disciplín, s o základním lidským hodnotám. Zároveň je však naší povinností vytvářet podmínky pro přípravu kteří budou nejen chápat vědecký základ medicíny, ale i posouvat úroveň poznání v biomedic toto poznání dalším generacím studentů. II. Předseda Akademického senátu fakulty zde symbolizuje hlas fakultní obce. Je tedy i pře toho, co lze nazvat „kolektivním vědomím“ fakulty. Toto „vědomí“ ovšem není utvářeno jen v fakulty či jinak definovanými strukturami. Je utvářeno jednotlivými excelentními kolegy, k profesionální elitu svých oborů a autoritu často přesahující fakultní a národní rozměr. To být utvářeno energií a entuziasmem těch, kteří se věnují rozvoji fakulty a jejího života b jejich postavení v akademické hierarchii, věk, disciplínu či národnost. III. Emeritní děkani a odstupující děkan. Jejich přítomnost symbolizuje kontinuitu cesty f se pozitivní, vzniklé v minulosti, stává substrátem pro nové v budoucnu. Měl jsem potěšení odstupujícím děkanem prof. Zimou ve vedení fakulty během obou jeho funkčních období. Výsle týmu jsou závazkem pro další rozvoj fakulty a osobně mu za jeho práci chci poděkovat. IV. Fakultní obec, studenti, učitelé jsou tím, čím je ve státě občan. Právě jim orgány a s spravující a reprezentující fakultu patří. Úkolem vedení fakulty je vytvářet podmínky pro práci a pro obhajobu práv a zájmů fakultní obce. Pro definování zájmu fakulty, při příprav rozhodnutí a při identifikaci problémů je nezbytný trvalý dialog a co nejširší celofakultn Diskuse s tříbením názorů, bez statutárních bariér, trvalá péče o to, aby formální, a někd zábrany nedusily svobodné vyjádření názoru. Takové diskuse žádají trpělivost, zodpovědnost a kuráž všech zúčastněných. Pravdu nelze uzurpovat z pozice síly ani prosadit lamentací, s ale za zavřenými dveřmi, bez ochoty vložit vlastní práci a přijmout odpovědnost. Pro to vš naprosto zásadní otevřít co nejvíce cest komunikaci, možnostem argumentace a objektivnímu měřitelnými důsledky. V tom vidím možnost průběžného definování neznásilněných „zájmů faku definovaných v důstojném partnerství členů obce – ve prospěch věci, nikoli jako účelový ch pro prosazení partikulárního zájmu navzdory „těm druhým“. Je třeba mít na mysli, že i tako „mimoprofesní“ fenomény, jako je způsob jednání učitelů se studenty, lékařů mezi sebou a s třeba postoje pracovníků děkanátu ke studentům-klientům mohou zásadně ovlivnit budoucí cho studentů. A je třeba se zamýšlet, jaký je náš podíl na tom, že řada negativních jevů se ja společenskou normou. V posledních týdnech mě potěšilo množství nápadů a návrhů kolegů – ať učitelů, či studentů zahraničních – týkajících se dalšího směřování naší fakulty. Nejvíce potěšitelné jsou ty z kromě části „Mělo by se“ obsahují i závaznější, exekutivní stanovisko: „Já bych.“ Zmiňuji- studenty, je třeba připomenout naši povinnost poskytnout jim takové vzdělání, které bude d fakulty, jež je zároveň také jejich fakultou. Rovněž si velmi vážím spontánních ohlasů a n jsem dostal od studentů, kteří letos promovali. Imponuje mi nejen jejich otevřenost a kult především snaha pomoci tam, kde z pohledu dnešní pragmatické doby vlastně již nemají důvod Zároveň je to memento, že ani my nesmíme zapomínat na své absolventy. Jak specificky v dal postgraduálním, specializačním a celoživotním vzdělávání, tak i v nejobecnější kolegiálně- V. Představitelé dalších fakult, škol, vědeckých a zdravotnických pracovišť. Jsem přesvědč cesta bude produktivnější nikoli v konfrontaci, ale ve spolupráci s ostatními lékařskými f dalšími organizacemi s podobnými zájmy v oblasti školství, zdravotnictví a vědy. Dnešní šp a vědecká práce je týmová a multioborová ze své podstaty. Otevřená spolupráce sebevědomých vždy představuje lidské obohacení, umožňuje efektivnější vynaložení prostředků i znalostí důsledcích je přínosem i pro studenty a pacienty. S velkým potěšením sleduji rostoucí poče vědeckých projektů s podílem více (a nejen) lékařských fakult v rámci Univerzity i mimo ni i postgraduální vzdělávání v rámci doktorských studijních programů, které velmi často prob s pracovišti Akademie věd České republiky. Tyto programy, jsou-li dobře vedeny, představuj k excelentní vědě. Pozornost a péči je třeba věnovat jak studentům, tak i jejich školitelů odborníkům. Postgraduální studenti tak získávají zkušenosti s prací na národních i mezinár projektech či v rámci různých modelů institucionálního financování vědy. Vrcholnou ukázkou široké spolupráce na platformě více organizací jsou infrastrukturální projekty programu Vě inovace. Je jí ovšem i spolupráce fakulty a VFN na strategii rozvoje v oblasti Karlova nám fakult university v projektu Kampus Albertov. To vše jasně ukazuje, že spolupráce vede k p pramenící z mezioborovosti a individuální originality zúčastněných. Nevede ke kanibalizaci partnerů. To vše platí i pro spolupráci s průmyslovými partnery v oblasti aplikované vědy nemám rád, jsou-li případné problémy účelově označovány nikoli jejich pravým jménem, ale t institucí, odkud, zpravidla pouze zdánlivě, vycházejí. VI. Představitelé státních institucí, stavovských organizací a odborných společností, veře Vzhledem k aktuální, pro vysoké školství složité ekonomické i politické situaci je třeba n využít stávající zdroje, ale i aktivně ovlivňovat zevní procesy, které mají na fakultu dop třeba mít na mysli, že aktivní postoj k budoucnosti není jen bojem o peníze, ale také boje postavení vzdělávacích a vědeckých institucí ve společnosti vůbec. To vše spolu velmi těsn je třeba, aby naše fakulta byla chápána nejen jako škola a „mozkový trust“ expertů ve slon ale i jako to, co je v zahraničí nazýváno „korporátním občanem“. Aby byla respektovaným pa orgánů při přípravě legislativy i aby byla díky své práci a srozumitelně komunikovaným výs povědomí nejširší veřejnosti. Na své další cestě věnuji maximum energie tomu, abych splnil všechny závazky úřadu děkana, důvěru těch, kteří mi ji dosud poskytovali, a získal ji i u těch ostatních. Vám všem děkuj pozornost, kterou jste věnovali mým slovům. Vivat, crescat, floreat facultas medica prima Universitatis Carolinae Pragensis. Quod bonum felix, fastum fortunatumque eveniat.