Televizní zábava se mění. Populární jsou hrané reality show a soutěž s génii ****************************************************************************************** * Televizní zábava se mění. Populární jsou hrané reality show a vědomostní soutěž s génii ****************************************************************************************** 25. 9. 2012; autor: Helena Stinglová; rubrika: i-Forum informuje „Diváci jsou nevyzpytatelní, to, co je jednou baví, vám příště otlučou o hlavu,“ postihuje televizní práce PhDr. Milan Kruml. Známý mediální analytik na svých seminářích učí student Karlovy kriticky přemýšlet o práci masových médií a seznamuje je i s historií televizní zá se teď pro české diváky chystá nový žánr hraných reality show. Milan Kruml na Fakultě sociálních věd UK vede semináře Mediální kritika a Zábava v médiích předměty primárně určeny pro studenty mediálních studií, o jeho kurzy je velký zájem i z ř jiných oborů a fakult. Jeho semináře mají totiž obecný přesah do běžného života lidí. Medi má naučit studenty kriticky přemýšlet o tom, jak se média chovají. Zábava v médiích zase m momenty v historii televizní zábavy od jejího vzniku až do současnosti. Na prvním semináři studenti pracují s obsahy tuzemských i zahraničních především zpravodaj druhém se zase mohou těšit na řadu ukázek těch nejzásadnějších seriálů, situačních komedií oper, které se zapsaly do dějin. Studenti se tak třeba dozví, proč na počátku nového milénia ovládly reality show televizní „Reality show přišly ve chvíli, kdy se zdálo, že jsou diváci nasyceni hranou tvorbou. Na k let v televizích běžely seriály z prostředí, které divákům připadalo až moc fantastické. B nevěrohodné, proto skutečné příběhy skutečných lidí začaly být tak úspěšné,“ vysvětluje Mi tím, že se dnes situace znovu proměňuje. Některé typy reality show se už totiž vyčerpaly, hledají diváci i lidé, kteří by v nich účinkovali. To je případ třeba talentových show. Nyní se na západě začíná pomalu prosazovat žánr hraných reality. „Dnes se používá model, k říká scripted reality. Natáčejí se tak témata, která jsou atraktivní, ale těžko pro ně hle respondenty, kteří by se nechali natáčet. Realita se proto rekonstruuje s herci,“ popisuje nový žánr, jenž je velmi populární například v Německu. Jeden z pořadů, který byl natočený tímto způsobem, byl o tom, jak si mladí Němci užívají d Mallorce. Původně to měla být skutečná reality show, tvůrcům se ale pro natáčení poněkud o nepodařilo najít zájemce, a proto najali herce. Na stejném principu se dnes začaly natáčet také soap opery. „Jedna z těch velmi úspěšných se jmenuje Berlín, den a noc. Natočené je to tak, že dvě postavy spolu hovoří, rozhovor skončí, jedna z postav vyjde do druhé místnosti, otočí se do kamery a říká, co si o rozhovoru myslí,“ přibližuje Milan Kruml. „Je to sice vymyšlené, divákovi je to ale příjemné, protože má dojem, že to jsou reálnější postavy než v seriálech. Navíc je to zajímavé scenáristicky, příběh to může velmi obohatit, protože se dá podobně jako v beletrii pracovat s vnitřním monologem hrdiny,“ podotýká. Protože soudobou generaci lidí v západních státech trápí neustálý nedostatek času, v oblib televizní vědomostní soutěže, při kterých se divák pobaví a zároveň se dozví nějaké nové i „V současné době je úspěšným formátem pořad s názvem Mozek. Je to v podstatě vědomostní so mezi sebou soutěží lidi, kteří mají nějaké mimořádné schopnosti nebo znalosti. Proti sobě desetiletý geniální matematik a odborník na faunu. Zajímavé je to v tom, že se ukazuje, že lidem chybí některé základní vědomosti z jiných oblastí,“ nastínil obsah nového vědomostní Milan Kruml. „Tento formát pořadu předpokládá, že velké části diváků dělá dobře sledovat c konfrontovat se s nimi, zda by některou z otázek také uměli sami zodpovědět.“ Kdy se k nám nové žánry dostanou, se Milan Kruml neodvažuje odhadnout. Podle něj jsou česk opatrné v tom, co do vysílacích programů zařadí. Na obrazovkách tak stále běží pořady podo často i se stejnými herci. „Já se nejraději dívám na fotbal a vůbec na sport, protože tam většinou nevím, jak to dopa Milan Kruml s tím, že na seriály se dívat prostě musí, protože to je součástí jeho práce. však zábava, jak by se mohlo zdát. „Vidím v podstatě všechny první epizody všech seriálů, v Británii nebo v Německu začaly vysílat. Někdy to není zrovna příjemná podívaná, jak je h byla rána vedle a že to nebude fungovat,“ pokrčil rameny a dodal, že diváci jsou velmi nev je v jednom státě nějaký pořad úspěšný, neznamená to, že bude populární i jinde.