Komunitní zahrádky jsou v USA hit. První vznikají i v Česku ****************************************************************************************** * Komunitní zahrádky jsou v USA hit. První vznikají i v České republice ****************************************************************************************** „Maloobchod je oblastí, kde se stále něco děje, stále se proměňuje, proto mě baví se jím z RNDr. Jana Spilková, Ph.D., z Centra výzkumu geografie volného času Přírodovědecké fakulty "http://web.natur.cuni.cz/ksgrrsek/geovoc/"] . Jana Spilková v létě vydala monografii Geog a spotřeby: Věda o nakupování a odhaduje, že farmářské trhy doplní podobně jako v USA zakl komunitních zahrádek, kde si lidé z okolí budou moci společně pěstovat ovoce a zeleninu. Téma výzkumu Jany Spilkové stojí na hranici geografie, ekonomie, marketingu i sociologie. vývoj v oblasti maloobchodu od transformace až do současnosti. Zatímco první polovina deva se nesla ve znamení podnikatelské horečky a zakládání malých obchůdků, o desetiletí pozděj strategických dopravních tepen na okrajích velkých měst vyrůstat obrovská nákupní centra. přebudované na malé obchůdky se tak zase začaly pomalu přeměňovat zpět na kočárkárny, malé zavíraly, malopodnikatelé krachovali. I když nakupování ve velkých obchodních centrech u nás zůstává stále populární, hlavní boo se už zastavil. Stavitelé dnes projektují nové „katedrály konzumu“, jak se někdy hypermark na východ od nás – v Bulharsku, v evropské části Ruska nebo v Turecku. U nás se před dvěma lety objevil nový fenomén – nakupování na farmářských trzích. Lidé už nedozrálé nebo nahnilé dovážené zeleniny, a trhy, kde si můžou koupit čerstvá rajčata, jež keříku utrhl zemědělec někde na Litoměřicku, se staly hitem. Dokonce takovým, že se velcí porozhlížet, který tuzemský farmář by lokální zeleninu a ovoce dodával do jejich supermark „Tohle je pro Čechy úplně typické. Farmářské trhy u nás byly běžnou věcí, která se ale pos rušit. Pak se začaly ve velkém pořádat v Americe, a u nás se to muselo znovu s velkou sláv pokyvuje hlavou Spilková. Všechny tyto trendy, problematiku územního plánování i typologii zákazníků se Jana Spilková snaží ve své publikaci zachytit. Sleduje také to, jak se z pobývání v nákupních centrech stala pro mnoho lidí náplň jejich volného času. Oblíbené je to i mezi teenagery a mladými lidmi. „Česká mládež nemá takovou kupní sílu jako mladí Američané, v centrech skoro vůbec nenakupuje, když už něco koupí, je to jídlo nebo pití. Jinak tam většinu času prosedí nebo jen tak pokukují po obchodech. Z nákupních center se stal pro mládež takový meeting point,“ vysvětluje RNDr. Spilková. Většina nákupních trendů k nám putuje ze západní Evropy, potažmo ze Severní Ameriky. Ve Sp tak například v poslední době objevili kouzlo tzv. komunitních zahrádek. Lidé ve městech, vlastní pozemky kolem domů, si najdou vhodné pozemky, kde společně zahradničí a hromadně s zeleninu a ovoce. Podobné zahrádky se už objevují i u nás, první vznikly v Brně a v Praze. „Lidem nakonec nejde ani tolik o to pěstování, ale hlavně o to, že se tam potkají s přátel Zatímco ve Státech už je to celkem běžná věc, u nás je to stále výsada spíše alternativněj lidí,“ podotkla Jana Spilková s tím, že tak to dříve ale bylo i s biopotravinami nebo s na farmářských trzích, které už dnes pomalu nálepku „alternativa“ ztrácejí. Podobně se to můž budováním komunitních zahrádek. Právě tématu alternativních forem nakupování se chce Jana Spilková věnovat ve své další mo nyní sbírá podklady. Monografii Geografie maloobchodu a spotřeby. Věda o nakupování si [ URL "http://www.cupress.cuni.cz/ink2_ext/index.jsp?include=podr nákupu v internetovém obchodě knihkupectví dostanete slevu 10 pro ČTĚTE TAKÉ: Invaze Nizozemců do českých chat a chalup [ URL "http://iforum.cuni.cz/IFORUM-