Přednášky se stěhují na síť ****************************************************************************************** * Přednášky se stěhují na síť ****************************************************************************************** 20.11.2012    Lidové noviny    Strana 19    Akademie     EVA HNÍKOVÁ        TREND Nejlepší světové univerzity se zdarma otevírají všem zájemcům, následují je i vysoké Představte si, že řídíte drezínu a selhaly vám brzdy. Když nic neuděláte a pojedete rovně, lidí, kteří právě pracují na koleji před vámi. Můžete však také odbočit doprava, tam na ko pracuje jeden člověk. Takže co si vyberete – pět životů, nebo jeden?             Provokativním příkladem zahajuje svou přednášku o morální stránce vraždy filoz Sandel. Vyučuje na Harvardu už více než třicet let a jeho velmi populární kurzy, nazvané S absolvovalo asi 15 tisíc studentů. Jenže další tisíce, nebo spíše statisíce a miliony lidí Sandelovy přednášky na internetu, kam je univerzita umístila. Hodinové vystoupení zaměřené aspekty vraždy viděly na školním kanálu YouTube více než čtyři miliony lidí. Video se stal nahrávkou Harvardu. Házet oštěpem se naučil z videa Jak poznatky astronomů pomáhají v medicíně, kam se bude ub nebo čerstvé postřehy k výsledkům amerických prezidentských voleb... Tak vypadají náměty n přednášek zveřejněných Harvardovou univerzitou. A svůj kanál mají na internetu i další pre především ty ve Spojených státech. Jen namátkou je to třeba Stanford, Yale, Cambridge, Pri (Massachusetts Institute of Technology). Mnohé školy nabízejí dokonce online kurzy zakonče Nejzajímavější je, že jsou zdarma.             Třeba Kunle Adejumo navštěvoval Ahmadu Bello University v nigerijském městě Za největší školu v zemi, na kterou chodí asi 35 tisíc studentů. Dostat se tam na počítač byl velkému počtu spolužáků poměrně náročné. Když však Kunle získal přístup k internetu doma, díky online kurzům na MIT nové možnosti. Kurz hutnického strojírenství mu v některých ohle studium na nigerijské univerzitě. Našel tam mnohé nové i doplňující informace.             Akademické elity těch nejprestižnějších škol se už přestaly uzavírat před okol Poslechnout si doma v obýváku přednášku nejlepšího světového experta na kvantovou fyziku n může pomoci středoškolákům při výběru univerzity. Studenti vysokých škol si zase rozšíří v nasbírané během klasických přednášek. Videa jednoduše umožňují, aby se s jejich pomocí vzd bude mít chuť, zájem a jasný cíl.             A výuka za pomoci internetu může změnit život. Krásně to dokumentuje příběh ke Juliuse Yega. Narodil se v městečku Cheptonon a stal se policistou. Lákala ho však atletik trénovat, z videí na YouTube okoukával oštěpařský styl Železného, Thorkildsena a Pitkämäki skutečně prosadil na světových soutěžích, na olympijských hrách v Londýně postoupil dokonc Živé spojení se Švýcarskem Světové univerzity se zdarma otevírají všem zájemcům o vědomost na tom ale školy v Česku? Malá anketa mezi zdejšími univerzitami ukazuje, že se nemáme za „Trend hodinových video přednášek je překonaný,“ myslí si třeba Martin Petrásek ze Slezské Opavě. A minulý týden to škola ukázala v praxi – studenti se pomocí telemostu živě spojili Sciacciou, manažerem pro komunikaci firmy IBM v Curychu. Poslouchali přednášku o sociálníc živě diskutovali o jejich možnostech a budoucnosti. Švýcarský expert díky systému Polycom studenty v opavské posluchárně a oni zase jeho. „Dnes jsme to zkusili poprvé a vyšlo to. T pro naše studenty jen začátek pravidelné interaktivní výuky,“ pochvaloval si novinku Marti             Kromě toho Petrásek se studenty bakalářského oboru multimediální technika natá a umisťuje je na internet, kde jsou volně přístupná široké veřejnosti (na YouTube si najdě martincz2). Původně soukromá iniciativa aktivního učitele se totiž postupně mění v regulér Na Slezské univerzitě zatím nepostupují při zveřejňování videí nijak systematicky, nadšení „Děláme to v rámci školní praxe,“ říká Petrásek a upozorňuje, že veřejné vysoké školy by n studijní materiály ani přednášky tajit. Škola tak vlastně veřejnosti ukazuje, jak kvalitní             Živé přednášky zkoušejí také na Univerzitě Karlově. Konkrétně je spustil pedag nyní v zimním semestru v rámci studia nových médií na filozofické fakultě. Přednášky, nazv humanities, mohou zájemci sledovat v živém přenosu každé pondělí od 16 hodin přes Hangout Google+. Proč právě tam? „Pro učitele je to nejdostupnější a nejsnadnější forma, jak předn zpřístupnit veřejnosti. Potřebujete pouze laptop s kamerou, mikrofonem a internetové připo Šlerka. Atlas lidského těla na webu Také Masarykova univerzita se snaží o maximální otevřenost. Na umisťuje kurzy, které mohou mít různé formáty – testy, videa, animace a další multimediáln je na stránce http://elportal.cz/ [ URL "http://elportal.cz/"] . Celkem tam mají už 130 ma nejzajímavější patří třeba interaktivní embryologický atlas člověka.             Na Masarykově univerzitě nedávno přednášela trojice nositelů Nobelovy ceny. Z důvodů byla vystoupení přenášena do poslucháren v kampusu Bohunice. Proč nejsou ke zhlédnu „Čekáme na souhlas jednoho z řečníků,“ sděluje mluvčí univerzity Tereza Fojtová s tím, že Podobně postupují také na Západočeské univerzitě v Plzni. „Přenos videa používáme jen v př přednášek, a to jak online, tak i do archivu,“ sděluje Vladimír Nový z Centra informatizac techniky. V Plzni vybírají hlavně populární témata, aby oslovili širší veřejnost. Někdy „v Plzně na fakultu ekonomickou, která sídlí v Chebu.             Na Univerzitě Pardubice ukládají přednášky do vnitřního systému, který je přís studentům a učitelům školy. „Videopřenos na internet umíme zajistit,“ sděluje mluvčí školy Wágnerová. Využívají ho však zřídka, podobně jako umisťování přednášek volně na web.             Na sousední Univerzitě Hradec Králové je situace obdobná. Třeba pro studenty f informatiky a managementu mají více než dvě stovky e-předmětů a podpůrných kurzů. „Jsou ur pouze zapsaným studentům,“ říká mluvčí Ondřej Tikovský. A „vysílá“ se tam přímo do světa? pedagogické fakultě zveřejňují vybrané přednášky na serveru YouTube (autor KCJLUHK) a odka prostřednictvím Facebooku katedry, případně fakulty.             Na placený e-learning ostatně sázejí i soukromé školy. Třeba na Univerzitě Jan Komenského spustili v roce 2010 projekt Inovadis, který má umožnit distanční studium prost internetu. Kurzy zdarma nebo slevu na školném však nečekejte. „Veškeré technologie a přípa odborníků musíme financovat ze svého,“ vysvětluje mluvčí školy Jan Červenka, proč nelze po zveřejňováním přednášek na internetu.