Pražská univerzitní skupina Amnesty International uspořádala Romský týden ****************************************************************************************** * Pražská univerzitní skupina Amnesty International uspořádala Romský týden ****************************************************************************************** Lekci romštiny, koncert romské kapely Benga Show, vernisáž dokumentárního komiksu Keva neb inkluzivního vzdělávání. To vše přinesl Romský týden, jehož program skončil ve čtvrtek 15. V listopadu uplynulo již pět let od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva v případu D versus Česká republika, v němž bylo rozhodnuto, že v České republice dochází k systémové d dětí v přístupu ke vzdělání. „Stále velký počet romských dětí je nesprávně zařazován do zá praktických, kde se jim nedostává rovnocenného vzdělání. Tyto praktiky považujeme za diskr na tento problém má poukázat Romský týden. Neomezuje se však pouze na problematiku diskrim se také návštěvníky seznámit s romskou kulturou,“ říká za organizátory studentka Pedagogic Karolína Chloubová. Romský týden zahájila v pondělí 12. listopadu vernisáž dokumentárního komiksu Keva, který romské dívky z pražských Stodůlek. O dva dny později proběhla na Fakultě sociálních věd di Vliv médií na obraz Romů ve společnosti, do níž se zapojili mj. romistka a novinářka Saša koordinátor Programů sociální integrace Člověka v tísni Martin Kovalčík. Čtvrtek 15. listopadu byl vyhrazen debatě na téma inkluzivní vzdělávání, kterou hostila Pe UK. „Inkluze je o rovnosti, díky níž by mohly chodit děti do školy v místě, odkud pocházej jim i dává zákon o rovném přístupu ke vzdělávání,“ řekla v úvodu Klára Laurenčíková z Česk společnost pro inkluzivní vzdělávání, která zároveň upozornila, že tímto krokem získává ce „Když se budou ve škole potkávat lidé z více kultur, budeme zakládat na pestrou společnost nebojí jinakosti.“ O své konkrétní zkušenosti se začleňováním romských děti do „normálních“ základních škol s ředitelka ZŠ a MŠ Červený vrch Jana Matoušová a ředitel ZŠ a MŠ Praha Jan Korda (obě školy aktivity v této oblasti certifikát Férová škola). Podle Jany Matouškové není inkluze stav, neboť se jedná o nikdy nekončící proces. Jan Korda vyjádřil názor, že „je jedno, jestli je nebo exkluzivní, měla by být hlavně kvalitní, což znamená otevřená všem“. Zároveň ale vola škol, které by byly vhodné pro různé typy dětí, například s třídami pro malé kolektivy. Odborný pohled založený na letech výzkumu do debaty vnesla doc. PaedDr. Eva Šotolová. Ph.D speciální pedagogiky Pedagogické fakulty UK, která na jaře letošního roku získala právě za oblasti vzdělávání romských dětí od ministra školství medaili MŠMT prvního stupně. Ve svém upozornila na neexistenci kurzů romistiky na pedagogických fakultách. „Jazyková bariéra me a pedagogem je významným problémem.“ Posledním diskutujícím byl lektor projektu Klíče pro život David Tišer, který má jako Rom se začleňováním romských dětí do většinové společnosti. Romský týden měl i svůj doprovodný program v podobě ukázkové hodiny romštiny, projekce fil vystoupení romské kapely Benga Show.