Výzkum profesora Matolína ušetří průmyslu miliony ****************************************************************************************** * Výzkum profesora Matolína ušetří průmyslu miliony ****************************************************************************************** Revoluční změny na trhu s katalyzátory pro vodíkové palivové články s polymerní membránou základní výzkum profesora Vladimíra Matolína z Matematicko-fyzikální fakulty UK. Jakožto k pro svůj projekt v 7. rámcovém programu podporu ve výši téměř 4 milionů eur. Obsah platiny používaný v katalyzátorech pro palivové články zabudované do aut a autobusů, na vodík, by se mohl v dohledné budoucnosti snížit, což by přineslo průmyslu významné úspo proběhnou první testy tenkovrstvových katalyzátorů obsahujících oxid ceru a velmi malé mno které by otevřely cestu k novým typům palivových článků. V další fázi plánují vědci nahrad jinými oxidy. „Kdyby se podařilo nahradit platinové katalyzátory, které jsou standardní, katalyzátory le neobsahují platinové kovy, byla by globální úspora obrovská a umožnila by široké uplatnění článků v mobilních systémech. Nejsme ovšem sami, kdo se snaží dosáhnout takový cíl,“ říká projektu profesor Matolín. Jedním z hlavních úkolů projektu konsorcia osmi pracovišť je vyrobit také mikročlánek, kte fungovat na křemíkových čipech. „Nejedná se o průmyslový výzkum. Byl by to krok, jenž by u technologie je možná. Následně by vývoj musel převzít průmysl a vytvořit technologie, kter do praxe. Pokud se náš plán vydaří, tak bychom mohli k budoucímu rozvoji mikročlánků přisp přiznat, že se jedná a značně obtížný úkol,“ vysvětlil profesor Matolín. Aplikace na čip předpokládá užití planárních technologií užívaných v polovodičovém průmysl tato část projektu, označovaná jako velmi riziková, podařila, znamenalo by to pro celý tým „Jsem velmi rád, že se účastníme projektu poskytujícího významné prostředky na výzkum, pro nemůže žít pouze z grantů umožňujících cestování. Důležité je rovněž získat peníze pro roz vybavení,“ dodává vedoucí německého týmu profesor Jörg Libuda z univerzity Friedrich-Alexa Nürnberg. Jednou z nejdůležitějších částí projektu jsou podle něj měření na Optické dráze Elettra v Terstu [ URL "http://www.elettra.trieste.it/"] , jejíž provoz profesor Matolín z grantů MŠMT. Je velmi těžké měřit úspěšnost vědeckých projektů, jen málokdy se dosáhne stoprocentního ú tohoto velkého mezinárodního projektu jsou velmi optimističtí a věří, že se jim podaří při deklarovaným cílům. O projektu Design of Thin-Film Nanocatalysts for On-Chip Fuel Cell Technology [ URL "http: cordis.europa.eu/search/index.cfm?fuseaction=proj.document&PJ_RCN=13426786"] (CHIPCAT) Čtyřletý projekt byl zahájen 1. prosince 2012 a je rozdělen na 3 období. Tým reagoval na v projektu základního výzkumu a vycházel z již existující mezinárodní spolupráce týmu profes Šest zahraničních partnerů a dvě česká pracoviště se finančně podílí 25 procenty na náklad podpora přichází od Evropské komise (75 procent). Na jednotlivých částech pracují kromě vědců Univerzity Karlovy kolegové z Barceonské  univ "http://www.ub.edu"] , Univerzity de Bourgogne [ URL "http://www.u-bourgogne.fr"] a univer Alexander-Erlangen-Nürnberg [ URL "http://www.uni-erlangen.de"] . V České republice se kromě Univerzity Karlovy zapojila firma L.E.T. Optomechanika Praha [ www.letpraha.cz"] . Testy a standardizace katalyzátorů pro palivové články z průmyslového probíhají ve firmě Solvicore [ URL "http://www.solvicore.com"] , která se na jejich výrobu V závěrečné fázi využije projekt litografickou techniku italské firmy ThunderNil [ URL "ht www.thundernil.com"] .