S mýty se musíme naučit žít, protože jsou věčné, říká historička Šedivá Koldinsk ****************************************************************************************** * S mýty se musíme naučit žít, protože jsou věčné, říká historička Šedivá Koldinská ****************************************************************************************** Jak se vypořádáváme s kontroverzními tématy našich dějin a co o naší národní povaze vypoví zájem o vojenství? Nad tím, jak Češi dokážou kriticky reflektovat své národní dějiny, jsme scenáristkou a moderátorkou oceněného pořadu České televize Historie.cs doc. Mgr. Marií Še Ph.D. Pořadu Historie.cs byla udělena Cena Václava Havla za to, že „provokuje a prohlubuje spole V čem spočívá jeho výjimečnost? Pokud se někdo z nás dotkne něčeho, co je citlivější nebo co má politicko-publicistický př to diskusi vyvolává, ať už třeba na webu České televize, nebo jinde. Mně se naposledy pove kontroverzi pořadem o mariánském sloupu, sporem nad jeho obnovením a znovuvztyčením na Sta náměstí. Jelikož se jedná o poměrně vypjatou debatu, úmyslně jsem do pořadu pozvala jednoh jednoho zastánce a jednoho hosta bez vyhraněného názoru. Záměr vzbudit vášnivou diskusi se ohlasy na pořad byly poměrně dramatické. Pořad se začal vysílat v roce 2007 a zaměřoval se především na témata našich novodobých dě času ale přibyla i témata ze starší historie. Co k tomu vedlo? Historie.cs vznikla v reakci na pořad Historický magazín, který se orientoval i na témata dějin, ale posléze byl v rámci úsporných opatření v České televizi zrušen. Rok a půl exist současně, poté zůstala jenom Historie.cs, která byla vyprofilovaná na to, co asi diváky v zajímalo, na novodobé a soudobé dějiny. Postupem času se ale ukázalo, že i starší historie našla své místo, a tak jsem do Historie.cs vstoupila já s tématy ze starších dějin. V současnosti se v pořadu objevuje minimálně jednou měsíčně nějaké téma ze středověku, z r nebo z 19. století. Přestože boření mýtů patří mezi velmi populární činnosti, mýty ve skut nelze. S mýty se musíme naučit žít, protože jsou věčné. Důležité je ale tyto zažité předst historii identifikovat a doufám, že k tomu náš pořad přispívá. V roce 2009, kdy Česká republika předsedala Evropské unii, se pořad přechodně zaměřil na č širším kontextu Evropy. Umocnila se tím jedna z funkcí pořadu, kterou je posilování histor Čechů v rámci Evropy a redefinování vlastních dějin z odstupu? Přesně to bylo cílem. Jednalo se vlastně o posunutí optiky a akcentování celoevropských pr ohlasy na tuto změnu ale nebyly pozitivní, protože se diváci domnívali, že do témat, která považujeme za důležitá, se zanáší politická objednávka a jiný pohled motivovaný naším před Evropské unii. Posléze se pořad vrátil ke svému původnímu názvu, ale široce koncipovaná té přesahem se snažíme zařazovat stále. Školní výuka je často poznamenána výkladem českých dějin jako neustálého boje s německými nepřáteli. Jak se snažíte vyrovnat s interpretací dějin v tomto konfrontačním duchu? Myslím, že bychom se naopak na konfrontační témata dějin měli soustředit. Ve 20. století j nespočetně, ale i ze starších období našich dějin pochází řada nadčasových témat, napříkla katolíky a nekatolíky. Měli bychom se je naopak pokoušet otevírat pro diskusi a nabízet al pohledy. Někdy je opravdu pro mě jako historičku velmi zajímavé číst názory diváků, které poplatné zažitým konceptům českých dějin, i názory, které vypovídají o tom, že diváci krit poměrně hodně o českých dějinách vědí. Tyto názory mohou být pro nás jako tvůrce pořadu ve Zohledňujete tuto zpětnou vazbu ve výběru a zpracování témat? V podstatě ano. Přiznám se, že třeba u starší tematiky skoro vždycky bodují témata z vojen je to blízké, protože jsme s manželem před časem vydali knížku o válce a armádě v českých si být téměř jistá, že když udělám pořad o bitvě u Hradce Králové z roku 1866, bude mít do i ohlasy. Právě jsme dotočili díl o bramborové válce, za měsíc budeme natáčet pořad o bitv méně známé napoleonské bitvě. Je vidět, že vojenská tematika diváky hodně zajímá, a to tro mýtus o „holubičím českém národě“. Může to ale také posloužit jako dobrý ukazatel toho, ja pravděpodobně naše mentalita transformuje nebo jaká opravdu je. Mimo jiné se zaměřujete na dějiny každodennosti. Jak se vám daří tuto oblast v pořadu scen zohlednit? Občas je možné i nějaké takto koncipované téma zahrnout. Vladimír Kučera připravil napříkl dějinách pití alkoholu u nás, já jsem zase připravila pořad o české kuchyni. Někdy je to a Říkala jsem si třeba, že by bylo zajímavé zpracovat téma vztahu zvířat a lidí u nás, ale d reakce byly dost rozpačité. Z toho důvodu tato témata již sama o sobě tolik nezahrnujeme, zpracováváme v rámci jinak postavených témat. Diváci totiž očekávají spíše klasické událos protože ty chápou jako plnohodnotnou historii. Dějiny každodennosti se jim vedle toho zdaj nekonfliktní. Více o pořadu Historie.cs a archiv jednotlivých dílů naleznete zde [ URL "http://www.ceska porady/10150778447-historie-cs/213452801400011/"] . Doc. Mgr. Marie Šedivá Koldinská, Ph.D., působí jako historička v Ústavu českých dějin FF středověku do raného novověku. Docentka Šedivá Koldinská je spolueditorkou pramenné edice Každodennost renesančního aristokrata získala v roce 2002 Cenu Josefa Pekaře.