Knihy pro nevidomé ****************************************************************************************** * Knihy pro nevidomé ****************************************************************************************** 16.4.2013 | 22:00 | Pořad: Události, komentáře | Téma: Univerzita Karlova Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- První psací stroj s Breilovým písmem nebo hmatová mapa Evropy. Exponáty výstavy, která při Aloise Klara. Ten u nás začal jako první pracovat s nevidomými dětmi. Připomene ho expozic Karolinu. Ráchel SKLENIČKOVÁ, nevidomá klavíristka a zpěvačka -------------------- Toto je koncertní sál. Já ho mám strašně ráda, protože se tu hrozně mile rozlejhá akustika tady takové přiměřeně malé. Petr MEŠKÁN, redaktor -------------------- Studuje s vyznamenáním, svůj talent rozvíjí už 6. rokem na konzervatoři Jana Deyla. Pro ne existují dokonce i knihy s obrázky, které si prohlížejí citlivými prsty. Terezie KOCHOVÁ, pedagožka -------------------- Je to takový pěkný, velmi krátký příběh o přátelství chlapce a rybky a ta rybka touží po t chlapec tu rybku vezme a do toho moře jí dá. Petr MEŠKÁN, redaktor -------------------- Letos vyšlo už přes 40 podobných knížek. Porota právě vybírá tu nejlepší z nich. Terezie KOCHOVÁ, pedagožka -------------------- A tady můžete ještě sáhnout na mořské dno. Petr MEŠKÁN, redaktor -------------------- Vůbec poprvé u nás umožnil nevidovým dětem studium Alois Klar. V roce 1832 založil dodnes nadaci, a právě o něm a jeho práci je výstava v pražském Karolinu. Michal STEHLÍK, kurátor výstavy Tys mě vedl ... -------------------- Je znám citát Aloise Klara a vůbec při založení toho ústavu, že nevidomý musí býti veden p v sametové rukavici. Petr MEŠKÁN, redaktor -------------------- Výstava je přizpůsobena i nevidomým. Popisky jsou Breilovým písmem a exponáty ve vitrínách prohlídce hmatem. Nevidomá Ráchel je jednou z těch, kteří ještě po dvou stoletích žijí z d ale prozíravého vizionáře Aloise Klara. Petr Meškán, Česká televize. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Posledním hostem je předsedkyně Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých Te Dobrý večer. Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Dobrý večer. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Tak pro nevidomé děti je obtížné představit si věci, které jsou pro jiné děti běžné. S čím počítat při ilustrování knih pro ně? Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Nevidomé dítě má skutečně jinou výchozí pozici, co se týká obrázků, protože vidící dítě ne s tím, že obrázek auta představuje skutečné auto. To je věc taková automatická. Pro nevido zrovna to auto je něco, co je velké, co je určitý prostor, ve kterém se může nalézat, kde písničky a podobně. A když ztvárníte i v hmatovém dvourozměrném provedení auto, tak to mal nebude rozumět tomu, že tím myslíme úplně to samé, co on zná naprosto jinačím způsobem. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Vy jste donesla nějaké věci, chtěla jste je mít u sebe, chcete nám, můžete nám na nich něc ilustrovat? Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Ano. My tady máme jak knížky, tak tady máme určité hmatové pohádky, které vlastně jsou tak fází, aby dítě vůbec porozumělo tomu, že příběh můžeme nějak hmatově doprovázet. Tak zrovn před sebou příběh o strace Jarce a tady k tomu máme hnízdo. Je to opravdové hnízdo, teda v opravdové hnízdo a tady k tomu je klec a tady máme krabičku věcí, které ta straka krade a závěr toho příběhu ji nalákají na lesklé CD tady do klece a tak ji vlastně chytí a ona mus Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Takže hmatem a zvukem provázíte to dítě. Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Hmatem a zvukem, ano. A když dítě pochopí tady ten trojrozměrný prostor, tak teprva se můž dvojrozměrnému zobrazení, ke knížce. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Takže tím se začíná? Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Tím se určitě začíná. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Jaké jsou reakce dětí na hmatové knihy s obrázky? Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Různé. Knížky, reakce na knížky je vůbec u dětí jsou samozřejmě různé, takže tady v tom př to samé. Některé děti knížky mají velice rády, některé děti naopak vůbec, některé děti jso typy, některé spíš hmatové. Takže to opravdu záleží na tom, jaké, na jaké dítě se ptáte. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Takže některé děti tyto knihy úplně odmítnou, dá se říci stejně jako děti, které vidí. Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Ano, ano. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Jak jsou ... Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Ovšem ta situace je trošičku jiná, protože ze všech smyslových informací zhruba 80 % přich ty děti, ať jsou ten typ spíše sluchový nebo spíše hmatový, musí rozvíjet jak sluch, tak h deficit vlastně dohnalo, takže stejně se jich to týká. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- A když říkáte, že se jich to týká, ale oni tedy nepřijmou tuto cestu, tak dá se nějak jina dohnat? Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Tak některé věci samozřejmě probíhají jinak po celý život, co se dá dohnat, tedy dohnat, t takové slovo, které úplně k tomu tak nepasuje, ale prostě některé věci přicházejí jinou ce Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- No a právě kterou, to by mě zajímalo? Jakým způsobem se s tím dá pracovat? Ty jiné cesty . Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- My tady pracujeme tady na tom projektu hmatových knih už vlastně několik let. A ukazuje se které třeba nerady hmatají, se mohou k tomu dostat přes tu sluhovou cestu. Pokud ta pohádk třeba nějaký vtip, nějaký žert nebo nějaké zvukové prvky, tak to ty děti zaujme a vlastně mohou dostat k tomu hmatu. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Takže hmatové knihy jsou skutečně z toho, co říkáte, poměrně dosti důležité v tom vzdělává zrakově postižených dětí. Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Ano, ano. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Vy jste mimo jiné členkou poroty, která vybírá nejlepší knížku pro nevidomé děti. Podle ja vybíráte? Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Teď právě probíhá 4. ročník soutěže tvůrců hmatových knížek, do této soutěže nám přišlo 40 porota, která se sestává ze 4 nevidomých hodnotitelů a ze 3 odborníků, z nich vybírá teda Samozřejmě, že na prvním místě je ten hmatový dojem a použitelnost pro nevidomé dítě. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Já vám děkuji za rozhovor, dobrou noc přeji. Terezie KOCHOVÁ, Asociace rodičů a přátel dětí nevidomých a slabozrakých v ČR -------------------- Dobrou noc. Daniela DRTINOVÁ, moderátorka -------------------- Tak to je úplný konec, zítra zase na viděnou.