Společné prohlášení Německé konference rektorů (HRK) a České konference rektorů ( ****************************************************************************************** * Společné prohlášení Německé konference rektorů (HRK) a České konference rektorů (ČKR) Pr 2004 ****************************************************************************************** Ve dnech 4. a 5. listopadu 2004 se na Univerzitě Karlově v Praze uskutečnilo společné zase Předsednictva České konference rektorů (ČKR) a Předsednictva Německé konference rektorů (H diskuse byl současný vývoj vysokého školství a výzkumu v České republice a v Německu se zv na poslední vývoj v evropském měřítku, jako je Boloňský proces a nadcházející Konference m v květnu 2005 v Bergenu. Na závěr jednání bylo přijato následující prohlášení: K budoucnosti doktorátu v Evropě V souladu se závěry Berlínského komuniké by mělo dojít k posílení vazby mezi Evropským pro vysokoškolského vzdělávání (EHEA) a Evropským výzkumným prostorem (ERA). Ústřední roli při hrát doktorát. Obě asociace považují doktorát za záležitost univerzity. Zodpovědnost za je je věcí univerzitní autonomie. Bylo stvrzeno, že • výběrové přijímání doktorandů, • podpora interdisciplinárního výzkumu, • vytváření sítí univerzit obdobného zaměření a poslání a • programy doktorského studia zahrnující výměnné akce jsou vhodné prostředky k podpoře excelence a k zahájení ‘kontinuálního procesu zvyšování k Pro budoucí rozvoj doktorátu v rámci evropského prostoru vysokoškolského vzdělávání a výzk považovat za klíčové následující aspekty: • rozvoj struktur, jimiž se zajišťuje na výzkum orientované utváření metodologických, obor mezioborových dovedností a schopností na úrovni převyšující magisterské programy, • nabytí vlastních výzkumných, prezentačních a publikačních dovedností a schopností, • nabytí klíčových kvalifikovaností (schopnost analyzovat a komunikovat; oborově specifick zkušenost; samostatnost a autonomnost), • vhodný časový rámec pro doktorát (jako pravidlo tři roky), • intenzivní podpora doktorandů, resp. intenzivní dohled nad nimi, • využití kurikulárních prvků jako doplňku vlastní samostatné práce. Institucionální struktura a forma doktorátu musí být stanoveny univerzitami autonomně jako které tvoří jejich profil. Pro zajištění aktivní schopnosti univerzit uplatnit se ve vzáje národní i mezinárodní, a i ve vztahu k trhu práce, asociace doporučují uvažovat o následuj • poskytovat doktorandům dohled a podporu týmů zkušených vědců z různých oblastí vědy (‘ně ve smyslu lidských zdrojů a mezioborovosti), • společně průběžně hodnotit, jak příprava a disertace pokročily (zejména u doktorandů, kt integrováni do příslušných vědecko-pedagogických týmů jako jejich pracovníci), • absolvovat doktoráty v rámci formalizovaného prostředí (výzkumné skupiny, vědecké školy) • přijímat domácí i zahraniční doktorandy ve výběrové soutěži na základě transparentních k • zařazovat profilové, definované kurikulární prvky jako prostředky k nabytí metodologický mezioborových dovedností, schopností a klíčových kvalifikovaností, • zaměřovat doktoráty institucionálně a tematicky tak, aby vedly k otevírání nových výzkum podporovaly kompetentnost doktorandů, • specifickými cestami podporovat oborové a metodologické výměny doktorandů příbuzných obo • vytvářet více termínovaných kvalifikačních pracovních míst pro doktorandy. K zajišťování kvality a k akreditacím Kvalita je podstatou Boloňského procesu. ČKR a HRK proto naprosto jednoznačně podporují st Berlínského komuniké, že za zajištění vnitřní kvality každé vysoké školy je primárně odpov deklarují své odhodlání tomuto závazku plně dostát. Podporují Evropskou univerzitní asocia úsilí dosáhnout – společně s ENQA, ESIB a EURASHE – věcné připravenosti zpracovat pro Berg zprávu, která navrhne standardy, pravidla a procedury pro zajišťování kvality na evropské deklarují svůj záměr bilaterálních konzultací stran vzájemných zkušeností týkajících se vý akreditačních systémů. Ke společným programům a titulům Posílení evropské dimenze vysokoškolských programů je jedním z hlavních cílů EHEA. Zahájen Erasmus Mundus na jaře 2004 je významným impulsem pro myšlenku společných programů a spole a HRK deklarují svůj zájem podporovat své členy při rozvíjení společných programů a titulů magisterské a doktorské úrovni poskytováním směrnic a dobrých praktických příkladů. ČKR a modelovou dohodu česko-německých doktorských projektů se společným dohledem (co--tutelle d uvedené bilaterální konzultace týkající se zajišťování kvality usnadní vzájemné uznávání a rozhodnutí, a tím odstraní jednu z hlavních překážek v zavedení společných titulů. K hlavní roli vysokých škol v Boloňském procesu ČKR a HRK zaregistrovaly tendence, o nichž referovala EUA, že vysokým školám není přisuzov vládami a Evropskou komisí náležitá role při pokračující implementaci reforem Boloňského p podporují úsilí EUA vysvětlovat národním vládám, že s pokračujícím procesem zodpovědnost univerzit stále roste. Plnění závazků vysokých škol s aktivita profesorů, administrativních pracovníků a studentů jsou životně důležité pro úspě procesu, a tento fakt by měl být adekvátně reflektován v průběhu Bergenské konference. ČKR svá ministerstva, aby podporovala tento přístup v práci Boloňské kontrolní skupiny. Na závěr předsednictva ČKR a HRK konstatovala, že považují společná zasedání tohoto druhu prospěšná a mají v úmyslu prohloubit spolupráci nejen mezi univerzitami obou států, ale ta Konferencemi rektorů. V budoucnosti budou obě strany akceptovat a iniciovat bilaterální či jednání s dalšími partnery k zaujímání podobných stanovisek jako na tomto setkání. Prof. Dr. Peter Gaehtgens, předseda HRK Prof. Dr. Ivan Wilhelm, předseda ČKR Pracovní překlad z anglického originálu: Dr. Marie Fojtíková, tajemnice ČKR