Projev ministra Petra Fialy u příležitosti jmenování profesorů dne 25. 6. 2013 ****************************************************************************************** * Projev ministra Petra Fialy u příležitosti jmenování profesorů dne 25. 6. 2013 ****************************************************************************************** Vážené paní kolegyně, páni kolegové, dámy a pánové, vážení hosté, jsem rád, že se dnes můžeme setkat v těchto tradičních prostorách Karolina u příležitosti šesti novým profesorům. Situace, že profesorské dekrety předává ministr školství, není nová, ale kontext, v němž s odehrává, nový je, protože prezident republiky přestal chápat svoji roli při jmenování pou ale rozhodl se zvažovat, kdo z navržených kandidátů splňuje všechny podmínky, které pan pr v případě profesora za důležité. Jak dobře víte, proto pan prezident nebyl připraven všech docenty jmenovat profesory. Veřejně jsem řekl, že se budu snažit udělat vše, co ze své pozice mohu, aby byli profesory všichni, kteří úspěšně prošli jmenovacím řízením na vysokých školách. To jsem považoval a ministra školství v složité situaci, ve které jsme se ocitli. Kvůli vlastní pravdě ale nel jednotlivého akademika – naopak ten je měřítkem výsledku. Tento cíl, aby byli jmenováni všichni navržení vysokými školami, se podařilo splnit, o čem dnešní setkání a společný ceremoniál. Veřejná diskuse posledních měsíců nám ukazuje, že existuje několik pohledů na způsob ustan i na funkci profesora. Bez ohledu na to, jaký názor v této debatě obhajujeme, měli bychom na paměti, že profesor je jednou z klíčových složek zvláštního společenství „učících“ a „u tedy učitelů a studentů, které tradičně vytváří univerzitu. A právě proto musí být základn jimž svoje i jiné názory na pozici profesora poměřujeme, hluboký respekt k autonomii vysok akademickým svobodám. To jsou ony hodnoty, které zaručují, že vysoké školy mohou plnit své a pozvedat poznání i vzdělanost naší společnosti. Situaci, ve které se nacházíme a ve které vedeme veřejnou debatu o postavení a roli profes ignorovat, ani podceňovat. Je potřeba slyšet vůli přímo zvolené hlavy státu a hledat za da řešení, které bude ku prospěchu akademické obci. S panem prezidentem jsme dospěli k řešení celé situace kolem jmenování profesorů. Pan prez své slovo dodržel, a proto dnes mohu předat profesorský dekret i Martinu Putnovi. Já samozřejmě také dodržím dohodu. Reprezentaci vysokých škol jsem už v souladu se zákonem nejbližší době do vnějšího připomínkového řízení předložím samostatnou novelu vysokoškolsk zbaví prezidenta povinnosti jmenovat nové profesory. Řešení, kdy se navrhne, že profesory je východiskem ze současné situace, i když to není optimální stav, ke kterému bychom jedno Je o mě známo, že jsem v posledních deseti letech v různých svých rolích, v akademické obc navrhoval takovou úpravu vysokoškolské profesury, jež by se podle mého názoru měla stát ne nejen hodností, ale měla by být propojena s konkrétním místem na konkrétní vysoké škole, j vlastně ve všech úspěšných vysokoškolských systémech v zahraničí a jak to odpovídá i naší Vazba profesury na tzv. funkční místo ale nikterak nesnižuje význam profesora pro jeho obo celou společnost, ba právě naopak. I v době masového až univerzálního vysokoškolského vzdě – měl by zůstávat – profesor základním garantem kvality, klíčovým prvkem, na jehož úspěšno vysokoškolský systém. Milé kolegyně, milí kolegové, za chvíli Vám předám profesorský dekret. A abyste nebyli o nic ochuzeni, dovolte, abych Vá připomenul tři úkoly, kterým byste nyní měli jako noví profesoři a profesorky dostát, jak kolegům, kteří získávali dekret před dvěma týdny. Především je důležité si uvědomit, že profesura je sice nejvyšší dosažitelná akademická ho to vrchol, za kterým už nic nenásleduje. Profesor není ten, který končí svou dráhu, ale na plnohodnotný akademický pracovník, který rozvíjí svoji školu, který s veškerou autoritou s rozvíjí nové projekty, motivuje a vede spolupracovníky, vytváří své nejlepší práce. Funkci profesora však nesmíte redukovat na vědecký výkon, ale naopak autority, které se vá hodnosti dostává, byste měli plně využít ve prospěch vzdělávání svých studentů. Vaše pedag nezastupitelná, vaše lidské a badatelské zkušenosti jsou právě to, co mladí lidé potřebují motivovat, inspirovat, co v nich může vyvolávat důvěru, na níž je především založen vzdělá Úlohou profesora ale také je, aby veřejný prostor obohatil svými poznatky, svými názory, a veřejné diskuse a zlepšil ji.  Profesor by tedy měl být kvalitním vědcem, vynikajícím pedagogem a na veřejnosti viditelný nebo se alespoň o většinu z toho snažit. Není to malý požadavek, ale stejně tak nejsou mal která jsou s vaším jmenováním ze strany společnosti spojena. Přeji Vám, abyste tato očekávání dokázali naplňovat, ještě jednou vám blahopřeji ke jmenov věřím, že společně budeme pečovat o rozvoj české vědy a vzdělanosti.