Studenti se speciálními potřebami mají nárok na různé formy podpory ****************************************************************************************** * Studenti se speciálními potřebami mají nárok na různé formy podpory ****************************************************************************************** Pro úspěšné absolvování vysoké školy někdy nestačí jen studijní úsilí, v některých momente překonat i překážky kladené do cesty okolním prostředím. Pomocnou ruku při jejich zdoláván podpory studentů se speciálními potřebami, jehož podobu na FF UK v rozhovoru přiblížil PhD koordinátor péče o studenty se speciálními potřebami. Pro začátek by bylo vhodné vymezit okruh osob, kterých se poskytovaná pomoc týká. Kdo všec pojmem „studenti se speciálními potřebami“ skrývá? Jedná se o poměrně široký soubor osob. Zahrnuje studenty se smyslovým handicapem, tedy nes nedoslýchavé, nevidomé či s jiným postižením zraku. Dále do této skupiny patří studenti s handicapem, s omezenou hybností dolních nebo horních končetin. Speciální potřeby mají také uchazeči se specifickými poruchami učení, konkrétně s dyslexií, dysgrafií či dysortografií studenti s chronickým tělesným či psychickým onemocněním. Co musí nově přijatý student podniknout, aby mohl systém podpory využít? Především je pro něj výhodné, když rovnou v přihlášce k přijímacímu řízení požádá o modifi řízení na základě svého handicapu.  V případě přijetí jej pak mohu oslovit s nabídkou pomo evidence studentů se speciálními potřebami. Dalším nezbytným krokem je tzv. funkční diagno úkol určit, jaké konkrétní úpravy studijního programu nebo procesu ověřování znalostí stud k tomu, aby byly jeho speciální potřeby naplněny. A po jejím absolvování již může nabízené využívat. Výsledkem funkční diagnostiky jsou rovněž doporučení adresovaná příslušným pedag která je informují, jak by měli konkrétnímu studentovi vyjít vstříc, aby byl jeho potenciá naplněn. Jaké formy pomoci jsou handicapovaným studentům poskytovány? Především se jedná o pět tzv. klíčových podpůrných služeb zajišťovaných Kanceláří pro stud speciálními potřebami rektorátu UK. Patří mezi ně podpora jazykového vzdělávání nabízející i speciálně upravené učební materiály. Rovněž sportovní aktivity určené přímo pro studenty potřebami jsou realizovány centrálně. Další formou podpory, určenou zvláště nevidomým, je studijních textů. Neslyšící a nedoslýchaví studenti naopak využívají služby tlumočnické, m samotného tlumočení patří i zapisování a přepisování textů. Poslední z klíčových služeb př asistence při studiu – může se jednat o doprovod, doučování, ale nabývá i jiných podob. Samotná FF UK nabízí služby Psychologického poradenského centra FF UK, realizuje konkrétní a zkoušek, zajišťuje bezbariérovost studia, vybavuje učebny a ostatní prostory vhodnými te celkově organizuje podporu takovým studentům. A v čem spočívá náplň vaší práce? Koordinátor je takový styčný důstojník mezi dvěma částmi akademického světa. Komunikuje ja rektorátu a akademickými pracovníky FF UK, tak se studenty. A vedle zprostředkování inform míry i organizuje a zajišťuje péči. Dále provádí funkční diagnostiku, připravuje modifikac řízení a přijímá od studentů i vyučujících podněty ke zlepšení podmínek studia studentů se potřebami a pokouší se je uvést do praxe. Také může zajistit některé specifické pomůcky ne určité stavební úpravy. V některých případech rovněž intervenuje u vyučujících, aby vyšli např. vhodnými studijními materiály (v případě nevidomých tzv. editovatelné elektronické d může přečíst speciální software), individuálními konzultacemi či výukou nebo pořadím u zko studentů, kteří by vlivem dlouhého čekání trpěli extrémním stresem, a tím by byl jejich vý Shodou okolností jsem také psycholog a přednáším na katedře psychologie, takže se podílím Psychologického poradenského centra FF UK. Vnímáte nějaké rezervy v poskytování pomoci studentům se speciálními potřebami? Chystají s nějaké změny? Asi nejpalčivějším problémem je v současnosti bariérovost některých budov FF UK, zvláště p 20. Za zlepšení by patrně stálo i povědomí studentů o poskytovaných službách, jejichž exis ani nevnímají. Tato skutečnost vedle dalších faktorů v letošním roce podnítila změnu v poj koordinátora, na niž byla přenesena větší míra iniciativy. V těchto intencích se na Filozo snažím evidenčně podchytit dosud neregistrované studenty s handicapem a seznámit je se slu mohli využít. Vedle toho se snažím zlepšit dostupnost informací o této pomoci i mezi ostat akademické obce, aby se o ní v případě potřeby dozvěděli včas, dokud lze jejich problém ús PhDr. David Čáp vystudoval speciální pedagogiku – etopedii na PedF UK a psychologii na FF poradenském centru FF UK v Praze. Zde poskytuje především psychologické poradenství a psyc