Počítačová hra Československo 38-89 změní výuku soudobých dějin ****************************************************************************************** * Počítačová hra Československo 38-89 změní jednotvárnou výuku soudobých dějin ****************************************************************************************** Prožít rozhodující okamžiky českých a československých soudobých dějin z pohledů různých a studentům nová výuková hra Československo 38-89 [ URL "http://cs3889.cz/"] . Obdobně jako Revolution či dánská Global Conflicts se bude používat při výuce a pomůže žákům lépe poroz politickým, sociálním a kulturním souvislostem. Testovací verzi vyzkouší vybrané střední š do prosince 2013. Projekt redakci iFora představil Mgr. Vít Šisler, Ph.D., z Ústavu inform knihovnictví FF UK. Pro historickou hru jste zvolili historické období let 1938 až 1989. Co vás vedlo k výběru úseku našich dějin? Studenti narození po roce 1989 mají obecně spíše nízké povědomí o klíčových událostech čes dějin, zejména ve vztahu k období totality v letech 1938-1945 a 1948-1989. Především v obd dosud zůstává mnoho bílých míst, která nejsou dostatečně pokryta výukovými materiály pro s školy. V neposlední řadě se také jedná o období, ke kterému naopak existuje, díky aktivitá a mnoha neziskových organizací, dostatek autentických výpovědí pamětníků, ze kterých je mo výukové simulace vycházet. Znamená to, že se hráči ztotožňují s historickými postavami jednotlivých údobí? Hráči v rámci simulace vedou rozhovory s pamětníky dobových událostí. Jednotlivé rozhovory rámovány určitým metapříběhem, ve kterém má hráč jasně definovaný cíl, např. v modulu o He po osudech svého dědečka. V určitých chvílích se vzpomínky pamětníka prolnou s interaktivn který má hráč možnost ovlivňovat. Hra tak kombinuje komiksové zpracování s videem a dobový jako je rozhlasové a televizní vysílání, dobový tisk a dokumenty, deníky a předměty denní Cílem každé jednotlivé hry je na základě různých výpovědí a dobových materiálů složit z do fragmentů konkrétní příběh v celé jeho šíři. V závislosti na tom, jaké otázky hráč volí a získá, se dostává do různých rovin a detailů příběhu. První verze byla vyzkoušena nedávno na Festivalu fantazie. Jaké prvky hry měly největší ús První verzi simulace hrálo na Festivalu fantazie asi tři sta lidí. Nejvíce oceňovali grafi příběh a zahrnutí autentických dobových materiálů. Hra měla obecně velký úspěch, byť jsme mnohé cenné připomínky, jak ji vylepšit. Od počátku spolupracujete s budoucí cílovou skupinou – studenty středních škol. Chtěli stu přizpůsobit většině počítačových her, které denně hrají? Z evaluací našeho předchozího vzdělávacího projektu, Evropa 2045 [ URL "http://www.evropa2 vyplynulo, že studenti nevnímají výukové simulace jako běžné počítačové hry a mají na ně o V přístupu k výuce jsou spíše konzervativní a od výukových materiálů očekávají zejména pří nikoliv zábavu. Jejich připomínky byly proto dost konstruktivní a týkaly se většinou obsah námětů na vylepšení uživatelského rozhraní. Kombinace počítačové hry, komiksu a historie bude náročná na personální složení týmu. Koli se podílí na vzniku hry? Jádro týmu (historici, scénáristé, programátoři, grafici) tvoří asi patnáct lidí, na proje spolupracuje množství externistů, například animátoři, testeři nebo odborníci, kteří pro n dobové filmové záběry. Jak pomáhají historici? Výběr postav, které v rámci simulace pro dané období ztvárňujeme, je klíčový a snažíme se jak „typické“ role, tak jednotlivce a skupiny, jejichž vzpomínky jsou v rámci většinového marginalizovány. Ve hře vystupují i příslušníci národnostních menšin a studenti mají možno na dobové události z jejich pohledu. Základním principem simulace je poskytnout studentům rozdílné pohledy různých aktérů, které jsou pak ve třídě předmětem debaty, kritického zkou do širšího kontextu. Klíčovými členy týmu jsou proto historici z Ústavu pro soudobé dějiny Akademie věd České r Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Při tvorbě metodiky pro učitele dále úzce historiky ze Skupiny vzdělávání Ústavu pro studium totalitních režimů. V průběhu září budete hru testovat v demoverzi na středních školách. Odhadnete, kdy by moh hotov? Od října do prosince 2013 bude testovací verze hry nasazena na dvanácti středních školách republice. Na základě zpětné vazby od studentů a učitelů budeme pracovat na vylepšení jak výukové metodiky. V průběhu roku 2014 bude hra intenzivně testována a budou probíhat kompl kterých se budou moci účastnit střední školy. K dispozici široké veřejnosti bude simulace lednu 2015. Hra vzniká jako mezifakultní spolupráce Filozofické a Matematicko-fyzikální fakulty. Spolu jiných projektech? S Matematicko-fyzikální fakultou, konkrétně s Kabinetem software a výuky informatiky, spol rámci Studií nových médií na FF UK dlouhodobě. Ve spolupráci s kolegy z MFF UK jsme se pod již zmiňované výukové simulace Evropa 2045, jejíž vývoj zaštítila nezisková organizace Gen Dále otevíráme každoročně několik předmětů, které navštěvují studenti obou fakult a spolup mezioborových týmech, třeba Vývoj počítačových her, Umělé bytosti, Výukové simulace nebo V Sociocultural Phenomenon. Rozhovor s Mgr. Cyrilem Bromem z MFF [ URL "http://www.alltv.cz/festivaly/festak/festak-mg d-festival-fantazie/"]