Písmena, nebo hlásky? Vědkyně zkoumá rozvoj rané gramotnosti dětí ****************************************************************************************** * Písmena, nebo hlásky? Vědkyně zkoumá rozvoj rané gramotnosti dětí ****************************************************************************************** Při vzdělávání dětí v mateřském jazyce se v tuzemských školkách klade důraz na všeobecnou průpravu a v posledních letech také na práci s abecedou. Jakou roli by hrálo pro pozdější čtenářských dovedností malých dětí to, kdyby se už ve školce systematicky učily pracovat s stavbou jazyka (rozvíjely tzv. fonologické povědomí)? Jak by rozvoj počáteční gramotnosti systematická průprava v oblasti znalosti písmen abecedy? Na tyto otázky hledá odpověď Mgr. Seidlová Málková, Ph.D., která působí na Fakultě humanitních studií UK [ URL "http://fhs.c Pedagogické fakultě UK [ URL "http://www.pedf.cuni.cz/"] . „Předpokládáme, že kdyby se děti v předškolním věku systematicky trénovaly v oblasti jazyk fonologických dovedností, mělo by to větší efekt na rozvoj počátečních čtenářských dovedno trénink postavený jen na znalosti písmen. Obě dovednosti jsou důležitými předpoklady rozvo a obě jsou potřeba. Náš projekt nyní řeší to, kterou z těchto dovedností je efektivnější t má trénink vypadat, protože k tomu v České republice nemáme téměř žádné podklady,“ vysvětl Seidlová Málková s tím, že jediným dostupným materiálem tohoto typu je program V krajině h autorky Mariny Mikulajové z Bratislavy, ten se však zaměřuje spíše na děti ve věku první t školy. V rámci svého bádání doktorka Seidlová Málková oslovila několik tuzemských mateřských škol učitelů provádí výzkum na dvou stovkách zhruba čtyřletých dětí. Ty rozdělila do tří skupin učitelé prostřednictvím her, které vědkyně připravila, vystavili tréninku cílenému na rozp písmen, druhá skupina se seznamovala skrze program V krajině hlásek a slov se zvukovou sta třetí skupina dětí zvláštní trénink nepodstoupila. Příští rok, kdy se děti budou už pomalu chystat k nástupu do první třídy základní školy, b Seidlová Málková porovnávat, jak se liší u těchto tří skupin předškoláků jejich čtenářské hypotéza je taková, že víc by děti měly reagovat na předtrénování fonologických dovedností ‚naskakuje‘ plynuleji a lépe, předpokládáme, že v této situaci pak také mnohem lépe funguj přirozeného procesu propojování hlásek a písmen, které je nezbytné pro rozvoj počáteční gr vysvětlila. Učitelé nemají pro systematický rozvoj tzv. fonologického povědomí svých svěřenců k dispoz ucelených didaktických materiálů, a to i přesto, že je rozvoj dítěte v oblasti mateřského vzdělávacího programu pro mateřské školy (tzv. kurikula). Proto materiály pro potřeby výzk Seidlová Málková připravila. Inspirovala se texty, které vycházejí v zahraničí (včetně zmí Mariny Mikulajové). Na základě výzkumu by ráda metodické texty a materiály vydala v budouc republice. Na projektu Trénink fonematického povědomí a znalosti písmen – jejich vývojová souvislost počáteční gramotnosti, který finančně podpořila Grantová agentura České republiky, pracuje Seidlová Málková společně s britskými odborníky, doktorkou Marketou Caravolas (University profesorem Charlesem Hulmem (University College London). Výsledky výzkumu by měly být znám příštího roku.