Nechcete pedagoga zbytečně naštvat? Ověřte si, jaký má titul! ****************************************************************************************** * Nechcete pedagoga zbytečně naštvat? Ověřte si, jaký má titul! ****************************************************************************************** Myslíte si, že víte, jak správně oslovovat své pedagogy? A tušíte, která forma komunikace rozčílí? Redakce iFora zjišťovala, které chyby studenti při oslovování vyučujících prostře nejčastěji dělají. Prvních přešlapů se dopouštějí už v úvodu zprávy. „Stále častěji používané dobrý den není ale hodí se spíš pro familiérnější způsob komunikace nebo pro různé helpdesky, kde předem vám bude odpovídat. V akademické sféře byste měli začínat e-mailovou komunikaci oslovením docentko či vážený pane doktore,“ říká PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. [ URL "http://web.pedf. cid=535"] , z katedry českého jazyka Pedagogické fakulty UK. Úplně nejhorší variantou je p úplně přeskočit a začít rovnou dotazem typu Nemůžu se přihlásit do rozvrhu, co mám dělat. komunikace bohužel někteří studenti používají. Trochu zamotat hlavu mohou pisatelům i různé tituly, jež se v akademické sféře používají. jménem, jiné až za ním, některé mají vyšší platnost a jiné se v oslovování vůbec nepoužíva toho nejnižšího, od bakaláře. S ním je to poměrně jednoduché – jeho držitelé ho sice před ale oslovení pane bakaláři  se v češtině nepoužívá. Začíná se až titulem magisterským, ted paní magistro. Pokud má pedagog u jména více titulů – např. Mgr. Jan Novák, PhD., doc. MUDr. Jana Novákov použijeme při oslovení vždy ten nejvyšší titul, a je jedno, zda je před jménem, či za jmén případě tedy dotyčnou osobu oslovíme vážený pane doktore, ve druhém vážená paní docentko. také s titulem dr. h. c. (doctor honoris causa), což je čestný doktorát, který se při oslo Ocenění většinou mívají jiné tituly, které jsou relevantnější,“ vysvětluje doktorka Chejno I při oslovování platí, že méně je někdy více. Za nesprávné se tak považuje například použ pán/paní, titulu a jména, tedy vážený pane doktore Nováku, nebo použití titulu v podobě zk vážená PhDr. Nováková, PhD. Upustit od titulů je možné, budete-li v kontaktu s vyššími akademickými hodnostáři, jako j prorektor, děkan či proděkan. „V tomto případě je vhodnější použít název funkce, např. váž doporučuje doktorka Chejnová. V oficiální akademické komunikaci (např. při promocích a jin se můžete setkat také s tradičním oslovováním Vaše Magnificence pane rektore či Spectabili Honorabilis pane proděkane. I když pedagog osloví studenta na semináři pane kolego, neplatí, že i on je pro studenta k tedy možné mu toto oslovení „vrátit“. „Pedagogové toto oslovení často používají, protože n zapamatovat si všechna jména studentů,“ vysvětluje Pavla Chejnová. „Podle průzkumů, které by ale studenti chtěli mít s pedagogy méně formální vztahy, například by jim nevadilo oslo jménem. To ale v Čechách na akademické půdě není zvykem.“ A které jsou další největší prohřešky v komunikaci? Studenti často pošlou mail, který obsa typu Zapsal jste mi zápočet?, ale nenapíší, ze kterého jsou ročníku a na který předmět se ještě nikdo nic nepokazil, a proto se raději vyvarujte používání rozkazů (Prosím, zapište spíše používejte kondicionál (Mohl byste mě, prosím, zapsat na seminář). Na akademické půd omezit používání smajlíků, ne každý pedagog je jim nakloněn.