V hudbě se odrážejí změny celé společnosti, upozorňuje etnomuzikoložka ****************************************************************************************** * V hudbě se odrážejí změny celé společnosti, upozorňuje etnomuzikoložka ****************************************************************************************** Jakou roli hraje hudba v procesu vedoucímu k sociálnímu vyloučení, nebo naopak začlenění? se staly spojovacím prvkem publikace Tóny z okrajů: Hudba a marginalita, kterou připravila etnomuzikologů pod vedením docentky Zuzany Jurkové z Fakulty humanitních studií UK [ URL " fhs.cuni.cz/"] . Monografie vyšla zatím pouze v digitální podobě vhodné pro tablety či chy čtečky a také jako CD-Rom. Tato forma výborně slouží potřebám daného vědního oboru, kdy je nutné doplnit audio nahrávkami či videem. „Sociální vyloučení a marginalizace jsou ústředním tématem, kterým se v této publikaci zab doktorandkami jsme napsali pět studií z různého prostředí. Hudba totiž dobře odráží společ vysvětlila docentka Jurková. Česko-anglická publikace, jež vyšla v nakladatelství KHER (a stáhnout [ URL "http://www.kher.cz/eknihy_nase.php?prvni=40"] z jeho stránek), se věnuje r projevům od koncertu uctívajícího romské oběti rasové politiky druhé světové války až po h který se zrodil na okraji portugalské společnosti a z něj se dostal až na seznam nehmotnéh dědictví lidstva UNESCO. Etnomuzikologie je obor, který u nás lidé někdy zaměňují s hudební folkloristikou, jedná s odlišné disciplíny. „My hudbu chápeme jako výsledek lidské činnosti, a proto je náš pohled antropologický. Především nás zajímá, proč lidé hudbu provozují, proč ji poslouchají, jaké tomto procesu zachycené hodnoty. Ty jsou pak zřetelné i v onom znějícím fenoménu, kterému říkat hudba. Celý komplex zvuků, myšlenek a hodnot reflektuje lidskou společnost, dozvídám se ve společnosti děje. Je ovšem zároveň prvkem, který společenskou skutečnost ovlivňuje,“ etnomuzikoložka. Docentka Jurková se věnuje převážně studiu romské hudby, vedle toho však sleduje různé hud které se objevují v současném městě. Na základě toho nyní připravila se svými studenty roz nazvanou Pražské hudební světy, jež letos na jaře vyšla v Nakladatelství Karolinum [ URL " www.cupress.cuni.cz/ink2_stat/"] , a to nejen v češtině, ale také v angličtině. Také tato se inspirovala moderními technologiemi, a přestože vyšla tiskem, namísto obvyklých CD nosi doplněna QR kódem. Jeho prostřednictvím se čtenáři dostanou na internetové stránky, kde si přehrát související videa a hudební nahrávky či prohlédnout rozsáhlý soubor fotografií. An distribuovaná prostřednictvím Chicago University Press, pak může fungovat jako jakási vizi etnomuzikologie. Autoři při práci na knize vycházeli z hudebních událostí, které se v posledních několika l v české metropoli. „Prostřednictvím publikace ukazujeme, že neexistuje něco jako jedna pra Naopak by bylo vhodné začít užívat v angličtině běžné ‚musics‘, tedy pražské ‚hudby‘, prot různé skupiny lidí, kteří poslouchají a provozují různé hudební styly, jež vycházejí z roz hodnot. Jejich příznivci si tak vytvářejí různými způsoby vlastní světy. Chtěli jsme tím u zobrazuje a formuje realitu,“ vysvětlila docentka Jurková. Tým etnomuzikologů se tak zabýval hudební sebeprezentací migrantů žijících v Praze a tím, odrážet společenskou stratifikaci a specializaci. Sledoval také svět elektronické taneční spirituality či rebelie projevované prostřednictvím hudby. Věnoval se i otázce hudební kom Vedle vědecké a publikační činnosti se docentka Jurková nyní věnuje i přípravě významné me již třicátého Evropského etnomuzikologického semináře, který tentokrát v Praze uspořádá v Fakulta humanitních studií UK pod vedením docentky Jurkové. Ještě před tím navíc na fakult studenti University of Pittsburgh na pravidelnou letní školu etnomuzikologie specializovan hudbu.