Společný projekt UK a ČVUT pomáhá seniorům užívat si aktivní stáří ****************************************************************************************** * Projekt „Zůstaň fit“ pomáhá seniorům užívat si aktivní stáří ****************************************************************************************** Projekt „Zůstaň fit“ pomáhá seniorům užívat si aktivní stáří – to je cíl mobilní asistenčn vznikla díky spolupráci výzkumných týmů 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Fakulty b inženýrství Českého vysokého učení technického v Praze. Za pomoci moderních technologií se vzdávat svých aktivit a omezovat svůj pohyb. Díky službě „Zůstaň fit“ budou mít stále jist případě nesnází někdo pomůže. Prostřednictvím chytré krabičky si starší lidé jednoduše zav jsou kdekoliv. Délka lidského života se prodlužuje, avšak adekvátně tomu se nezvyšuje věková hranice, dok aktivní. Udržování běžných činností přitom vede k výraznému zpomalení stárnutí. U starších těch, kteří žijí sami, ovšem s přibývajícími léty roste strach tyto aktivity provozovat. P na procházky, na nákupy či starat se o vlastní zahrádku. Tím se bohužel stávají čím dál tí „Naším cílem bylo vyvinout inteligentní, ale přitom jednoduše použitelný systém, který umo prožít stáří aktivně a bez obav. A to jak bez obav samotných seniorů, kteří si budou moci přivolat pomoc, tak bez obav jejich potomků, kteří mohou v případě nutnosti zasáhnout a se přibližuje Karel Hána, vedoucí univerzitního výzkumného týmu. Důležitá je mobilita Služba pojmenovaná „Zůstaň fit“ je oproti doposud používaným asistenčním službám tísňové p dispozici i mimo jejich domov. Chytrá krabička, kterou senior nosí stále u sebe, dokáže na červeného tlačítka zavolat do asistenčního centra. S uživatelem se ihned spojí operátor, j vyřešit obtížnou situaci, zavolat někomu z rodiny či přivolat záchranku. Přístroj sám hlásí, když tuší krizovou situaci Přístroj také monitoruje pohyb, polohu a další údaje. V případě vzniku krizové situace pak automaticky rozpoznat problém a zajistit pomoc i v situaci, kdy uživatel nemá krabičku u s nedokáže použít. Tato funkce pomáhá například ve chvíli, kdy senior upadne a přístroj leží v jiné místnosti. Po nějaké době se asistenční centrum samo ozve – krabička začne hlasitě operátora – a senior si může doslova přivolat pomoc. Díky tomu není třeba obávat se rizik aktivity – v případě nesnází je pomoc vždy na dosah. „Služba, kterou jsme vyvinuli, pomáhá lidem nezestárnout. Odbourává pocit strachu a je pro případě, že by se něco stalo. Díky tomu mohou být senioři stále aktivní a dělat to, co je projektu Radek Fiala ze společnosti CleverTech, která je spin-off firmou univerzitního výz

Na projektu oceňuji přiblížení moderní mobilní technol veřejnosti a zároveň to, že umí zajistit skutečně kvalitní a funkční oporu

rekt Zima
Novinka: zákazníci mohou hlídat své rodiče i prostřednictvím vlastního mobilního telefonu Služba již funguje v několika stovkách rodin. Nově existuje také možnost nainstalovat si a fit – Senior“ do chytrého telefonu s operačním systémem Android. Místo hlavního menu se se objeví tlačítko aplikace „Zůstaň fit“. Přivolat si pomoc je tedy velice jednoduché a rychl Společnost CleverTech vyvinula zároveň novou aplikaci „Zůstaň fit – Family“  pro rodinné p seniorů. Díky ní mohou své rodiče či prarodiče pravidelně kontrolovat a řešit s nimi nenad využití call centra. Alarm a volání se jim jednoduše objeví na displeji a zvukem je upozor děje. Službu „Zůstaň fit“ uvedl v život transdisciplinární tým vědců z Univerzity Karlovy a z Če učení technického v Praze. „Na projektu oceňuji přiblížení moderní mobilní technologie sen a zároveň to, že umí zajistit skutečně kvalitní a funkční oporu,“ říká k projektu rektor U Zima. Služba našla využití i u řady partnerských organizací (například Život 90 či Bezpečný živo Vodafone: „Technologie přinášejí největší užitek tam, kde pomáhají propojovat lidi. Sedmde seniorů uvádí, že při provozování svých aktivit využívají pomoc rodiny. Služba, kterou jsm pomáhá seniorům mít člena rodiny nebo asistenta vždy po ruce a zůstávat aktivní do vysokéh říká Ondřej Zapletal, ředitel Nadace Vodafone, která v rámci svého grantového programu Tec společnost v uplynulých šesti letech projekt významně podpořila. Česká služba „Zůstaň fit“ sklízí velký úspěch ve Švédsku – podporuje ji tamní vláda Mimo Českou republiku se služba rozvíjí i v dalších státech Evropské unie, například ve Šv Slovensku. Právě v severských zemích získal projekt „Zůstaň fit“ podporu vlády a obcí. Asi jsou zde velmi rozšířené a současný vládní kabinet podporuje projekty, ve kterých si uživa stacionárních asistenčních služeb – tedy těch, které jim poskytují podporu jen z domova – mobilní asistenci, a dopřát si tak aktivní stáří. Jak přístroj funguje v běžném životě? Příklad 1 Senior jde sám se svým psem na procházku do lesa. Při cestě se mu udělá nevolno a posadí s krabičce červené tlačítko, které ho ihned spojí s asistenční službou. Operátor vidí jeho p zeptá se, co ho trápí, a následně zavolá záchrannou službu, případně zkontaktuje rodinu. D je se seniorem stále v kontaktu. Příklad 2 Senior doma v kuchyni upadne a poraní si nohu. Není schopen vstát a chytrou krabičku má na na ni). Jelikož asistenční služba automaticky hlídá i pravidelný pohyb krabičky, systém po intervalu rozpozná, že se s ní dlouho nic neděje. Operátor se pak sám seniorovi ozve – zač krabičky mluvit. Příklad 3 Syn bydlí v Praze a často si není jistý, zda je jeho maminka na Vysočině v pořádku. Nechce ale chtěl by vědět, kdyby se s ní něco dělo. Pořídí proto chytrý telefon s aplikací „Zůsta a sám si nainstaloval aplikaci „Zůstaň fit – Family“. V aplikaci kdykoliv vidí, že je mami a momentálně například na procházce v lese. Ona může v případě potřeby jednoduše stisknout a na synově mobilu se objeví alarm. V případě krizové události ji systém automaticky rozpo upozorní. Funkci sledování polohy je samozřejmě možné vypnout ve chvíli, kdy senior požadu Radek Fiala říká: „Chceme, aby byla naše služba pro uživatele co největší oporou. V kartě jsou vedle kontaktů na blízké osoby zapsány například i léky, které užívá, a další informa případě nesnází potřeba. Vedle toho je možné nastavit u každého z nich individuální pokyny Například koho z rodiny kontaktovat v konkrétní časy či dle lokality, kde se senior nacház vyhoví většině rodin i uživatelům.“ Kontakty: Ing. Karel Hána, Ph.D. – 1. lékařská fakulta UK (karel.hana(zavinac)lf1.cuni.cz [ MAIL "karel.hana(zavinac)lf1.cuni.cz"] ) Ing. Radek Fiala – CleverTech (radek.fiala(zavinac)clevertech.cz [ MAIL "radek.fiala(zavinac)clevertech.cz"] )