Studenti bojují proti útlaku prostřednictvím autorských divadelních představení ****************************************************************************************** * Studenti bojují proti útlaku prostřednictvím autorských divadelních představení ****************************************************************************************** „Lidé se často stydí za to, že jsou oběťmi útlaku. Divadlo utlačovaných je způsob, jak o n ostatním a jak to změnit,“ říká Mgr. Dana Moree, Dr., která již druhým rokem vede na Fakul studií UK [ URL "http://fhs.cuni.cz/"] kurz tzv. divadla utlačovaných. Tuto metodu v 70. l brazilský dramatik Augusto Boal. Jejím cílem je, aby utlačovaní lidé své pocity převedli d divadelní hry a odehráli ji před publikem. Během představení však ani diváci nezůstanou je roli a do příběhu se aktivně zapojují. Divadlo tak slouží jako prostor pro změnu situace a řešení. Díky podpoře Fakulty humanitních studií UK a Britské rady se už před čtyřmi roky Dana More na uspořádání pražského workshopu o divadle utlačovaných, který byl určený pracovníkům uni neziskových organizací. Před dvěma lety pak Dana Moree při katedře studií občanské společn otevřela kurz věnovaný této metodě. Tehdejší skupina studentů se pustila do ztvárnění tlak ohlas byl velký. Letos se tak do kurzu zapsali i studenti z jiných fakult a zapojila se ta skupina ARA ART Davida Tišera. Představení se vždy vyprofiluje z témat, která vyplynou ve skupině na základě řízených cvi Dana Moree. „Z neherců se postupně stávají herci. Hodně pracujeme na vnímání, řadu věcí to životě děláme automaticky, jde nám o to znovu si je uvědomit. Soustředíme se třeba na to, jak to vypadá, když člověk pláče, když chce říct, že má někoho rád. Paralelně s tím pracuj útlaku, tedy na tom, jak to vypadá, když je člověk v životě utlačován, kdo utlačuje, jaké kdo nebo co brání jejich naplnění,“ vysvětlila doktorka Moree adodala, že jakýkoliv útlak divadelní hry.

Diváci si mohou vybrat různé scény a zkoušet do nich v vymýšlet jiná řešení situací. Divák ale nejenže řekne svůj názor, musí si to vyzkoušet i z zjistit, jestli to funguje, jak zareaguje druhý člověk, jestli to pomůže vyřešit situaci, blockquote> Letošním tématem se stal rasismus, který je středobodem dvou autorských her Americký sen a dobrá. Příběhy sledují konflikty mezi minoritní skupinou lidí se symbolickou červenou barv majoritní částí se symbolickými modrými vlasy. „Ukázalo se, že terminologie, kterou běžně veřejném prostoru, Rom – Nerom, bílý – černý atd., je traumatizující, ve skupině se s tím Lidé si po nějaké době řekli, že to je to hlavní téma, ale že nemáme slovník, kterým bycho otevřeně mluvit. Museli jsme se proto zastavit nad tím, jak o tom vůbec hovořit. Někoho ze že použijeme k rozlišení minority a majority červené a modré paruky. Tím se ve skupině vel atmosféra a dalo se s tím výborně pracovat,“ upřesnila Dana Moree. Oba příběhy vycházejí z osobních zkušeností členů skupiny, na základě kterých vystavěli dv příběhy. Právě tento proces je důležitou fází divadla utlačovaných. „Přes práci na tématu k interpretacím reality, ke kterým se jinými metodami jen velmi těžko dostává, ani hloubko nevede k takovému detailu. Právě to je možná důvodem, proč je v českém prostředí divadlo u spojované hlavně s univerzitami,“ podotkla Dana Moree. Další důležitou fází je pak samotné divadelní vystoupení, do něhož se zapojují i diváci. „ diskusi. Představení se nejprve přehraje celé, pak s diváky diskutujeme o tom, co v předst co je oslovilo, co hlavní protagonista chtěl a co mu v tom bránilo. Diváci si mohou vybrat a zkoušet do nich vstupovat a vymýšlet jiná řešení situací. Divák ale nejenže řekne svůj n to vyzkoušet i zahrát, musí zjistit, jestli to funguje, jak zareaguje druhý člověk, jestli vyřešit situaci, nebo ne. Spíše než divadlo, je to hromadná dílna o tom, jak se bránit útl prožívá vybraný protagonista,“ vysvětlila Dana Moree, která má ve hře roli tzv. jokera, te představení. Studenty divadlo utlačovaných tak nadchlo, že i když mají dávno po zápočtu, stále se svými na veřejných představeních. Tereza Vomastková, která letos kurz absolvovala, připustila, ž „Než jsem se do něj zapsala, neznala jsem osobně žádné vysokoškolsky vzdělané Romy, dosud kontaktu jen s romskými dětmi. Teď se ale změnil celý můj postoj. Získala jsem kamarády Ro ně nenechám nadávat, kdyby někdo měl nějaké hloupé řeči,“ zdůraznila. Skupina nyní chystá několik představení, která odehraje pravděpodobně na podzim v Praze v divadla utlačovaných chce Dana Moree vypsat na Fakultě humanitních studií UK i v příštím a otevřený je zájemcům ze všech fakult. Jaké téma si nakonec zvolí a převedou v divadelní hr na složení budoucí skupiny.