České děti nemají školu rády, více v ní trpí chlapci ****************************************************************************************** * České děti nemají školu rády, více v ní trpí chlapci ****************************************************************************************** Ve srovnání s evropskými zeměmi panuje v Česku velmi nízká obliba školy a učení. Dáno je t mnohem negativnějšími postoji chlapců, které se nejvýrazněji projevují v 8. třídách základ Zjistili to odborníci CERGE-EI [ URL "https://www.cerge-ei.cz"] na základě analýzy šetření Mgr. Miroslava Federičová a doc. Ing. Daniel Münich, Ph.D., se ve své studii podrobně zabý školy a učení se matematice u žáků 4., 8., 9. a 10. tříd, tak jak své subjektivní vnímání aktuálních mezinárodních průzkumech. Zároveň identifikovali faktory na úrovni žáků, učitel které jsou s žákovskými postoji asociované. Svou pozornost odborníci zaměřili na dosud nez v České republice. Částečný vhled do problematiky obliby školy a učení jim nabídlo mezinárodní šetření PISA 2 zaměřeno na patnáctileté žáky ve všech zemích OECD a řadě dalších. Šetření ukázalo, že v z téměř 80 % žáků ve škole cítí šťastně (OECD, 2013). Z celkem 64 zúčastněných zemí nejvyšší žáků vykazují Indonésie, Albánie a Peru (96 %, 94 % a 94 %). Naopak nejnižší podíl takovýc Jižní Korea, Česko a Slovensko (60 %, 63 % a 64 %). Podobně nízké procento českých žáků od na otázky ohledně obliby školy také v průzkumu Světové zdravotnické organizace v letech 20 Srovnání obliby školy a učení se v Česku s vybranými evropskými zeměmi jsou založena na in žákovských datech z několika kol mezinárodního šetření TIMSS. Kromě údajů o matematické a funkční gramotnosti šetření zároveň poskytuje informace o rodinném a školním prostředí žák názory dětí na školu a učení se. Česko zaujímá dolní příčky Průzkum ukázal, že průměrná obliba školy mezi českými žáky 4. tříd je výrazně podprůměrná, nejnižší ze všech uvedených zemí. Obliba v 8. třídách v Česku pak ještě dále klesá, horší ve Slovinsku a na Slovensku. O něco lepší situace je na první stupni v oblibě matematiky. Zde je situace v České republ průměrem ve sledovaných zemí. Ovšem na druhém stupni škol obliba matematiky mezi českými ž takže v 8. třídách je již jedna z nejnižších. Obliba školy je všeobecně vyšší u dívek, a to jak na prvním, tak na druhém stupni. „Na dru patrné vyšší zastoupení chlapců, a to výrazné, ve skupině vykazující nejnižší oblibu školy zemí je v této skupině podíl chlapců 70 %. Česko se od průměru ostatních zemí odlišuje v t jsou nadprůměrně koncentrování ve skupině, která má školu velmi nerada, a dívky naopak ve školu velmi ráda,“ konstatují autoři studie. Svou roli při oblibě školy hraje i nejvyšší dosažené vzdělání obou rodičů. Zatímco ve 4. t hraje vzdělání rodičů roli velmi malou, v 8. třídách neobliba školy roste s klesajícím vzd Nezanedbatelné nejsou ani školní úspěchy žáků, metody výuky či obliba učitelů. „Česko zaujímá velmi výjimečnou pozici tím, že ve školách je výrazně více nespokojených žá zemích. Je to dáno především tím, že standardní fenomény se v Česku projevují abnormálně s zde k obrovskému propadu obliby školy a učení mezi 4. a 8. třídou. Na celkové neoblibě ško českých 8. třídách více než v jiných zemích podílí chlapci. Neobliba školy je také mnohem mezi žáky s horšími a nejhoršími výsledky. Ověřili jsme, že tento propad v oblibě školy a a 8. ročníkem nesouvisí se selekcí na víceletá gymnázia. Ačkoliv je neobliba školy na více významně nižší než na základních školách, i tak je vysoce nad průměrem sledovaných zemí,“ CERGE-EI. Kompletní studii naleznete zde [ URL "http://idea.cerge-ei.cz/files/DPuceni_muceni.pdf"] . Doc. Ing. Daniel Münich, Ph.D. [ URL "http://www.cerge-ei.cz/people/daniel-munich"] , se z ministerstev i mezinárodních institucí. V současnosti vyučuje v doktorském programu na CER Mgr. Miroslava Federičová absolvovala magisterské studium na Univerzitě Komenského v Brati