Prorektor Royt: Angličtí profesoři jezdí na kole i v talárech. Já občas v obleku ****************************************************************************************** * Prorektor Royt: Angličtí profesoři jezdí na kole i v talárech. Já se občas projedu v obl ****************************************************************************************** „Tenhle zámek je ze speciální oceli, z níž byly vyrobené i tanky wehrmachtu, které bojoval jen tak někdo nepřeřízne,“ vysvětloval prorektor UK prof. Jan Royt, že na něj si žádný zlo Jako nadšený cyklista denně brázdí Prahu křížem krážem na kole, pozor si tak musí dávat ne nenechavce, ale i na hustou automobilovou dopravu v centru metropole. Den bez aut, který s 22. září, prorektor Royt vyznává 365 dní v roce. Na rektorát do Karolina jezdíte pravidelně každý den na kole. Patří profesor Royt a kolo d odjakživa, nebo jste cyklistice propadl až v poslední době? Jezdím odjakživa. Kolo mi nahrazuje koně. (smích) Cítím se na něm svobodně a je to nejrych dopravy. Jezdím na něm po celé Praze, jsem nezávislý na městské dopravě. Kolo u vás tedy vyhrálo kvůli rychlosti? Já jsem člověk netrpělivý. Nerad čekám na tramvaje, nechci být v těch návalech, rád se cít Navíc mám dobrý pocit, že se člověk udržuje v kondici. Denně ujedu tak deset kilometrů, ně je docela dobré. Jak daleko to máte z domova na rektorát? Není to tak daleko, jezdím z Letné. Je to přesně 2,5 kilometru, měřil jsem si to. Tak to je cesta do práce příjemná – z kopce –, avšak z práce nepříjemná – do kopce… Právě naopak. Když je člověk večer unavený a jede do kopce, vyburcuje vás to k pořádnému s výkonu. A on je to nahoru na Letnou pořádný kopec. Pěkně si cestou vyčistím hlavu, když pa jsem docela v pohodě. Nedávno jsem vás viděla na kole v pěkném lijavci. To jezdíte za každého počasí a v každém Bez ohledu na počasí, bez ohledu na roční dobu. A jezdím i delší úseky, z rektorátu také t Katolickou teologickou fakultu UK, což je trochu delší cesta. Ale měřil jsem si to a na ko minuty rychlejší, než kdybych jel metrem. Praha nemá úplně dobrou pověst mezi cyklisty, v centru je hodně hustá automobilová doprava metropoli jezdí? Už jsem si zvykl, ale není to žádná slast. Je tu hodně agresivních řidičů, kteří nemají ko Cyklostezky v Praze, to je hrůza. Vždycky se musím strašně smát, když jedu po mostech, kde pruhy pro cyklisty, a najednou v půlce mostu pruh končí. Říkám si, jestli mám skočit a pře mám tedy dělat. Někde je to úplně absurdní. Na druhou stranu je spousta pěkných cyklostezek mimo Prahu. Rád jezdím třeba kolem Labe sm pak dál až do Drážďan. Raději tedy mimo hlavní město, ale nebojím se ani v něm, potom je v kole zpětné zrcátko. Cyklistika je teď tak trochu v módě. Sledujete trendy v tomto sportu a to, co se „nosí“? Trošku sleduji, nemám ale rád takové to přiléhavé cyklistické oblečení. Připadá mi to trap jezdívám čtyřicet padesát kilometrů na Okoř, do kopců. Zatím jsem však nepodlehl ani elekt cyklooblečení. Téměř provokativně jezdím ve starých šortkách a otrhaném tričku. Nelíbí se závodníkům, když žádný závodník nejsem. Když je potřeba, tak po Praze jezdím i v obleku. Člověk si na to musí trochu zvyknout, spo nohavice, ale jde to. V Anglii jsem viděl jezdit profesory i v talárech, mají k tomu dokon upravená kola, aby se jim taláry nezachytávaly do řetězu. Kola se ale snažím kupovat relativně kvalitní, aby něco vydržela. Když člověk jezdí trochu být na špatném kole třeba při jízdě z kopce docela nebezpečné. Kromě Okoře a polabské cyklostezky, jaká jsou vaše další oblíbená místa na projížďku? Když jsem na chalupě v Černovicích na Jindřichohradecku, jezdím skutečně každý den okolo p třiceti kilometrů. Příležitostně s přáteli jezdíváme rádi také okolo Blatné, teď si plánuj Hradiště. Rád bych také jel po cyklostezce z Berlína až na sever k moři, oceňuji, že celá rovině. A za dva roky bych rád na kole vyjel až do Santiaga de Compostela. Z Prahy? Z Prahy ne, ale nějakou kratší část bych na kole rád zkusil. Takže i letošní léto jste se opřel do pedálů? Přesně tak. Vzhledem ke své funkci jsem sice neměl moc volna, ale každý den, co jsem byl n pravidelně těch pětadvacet třicet kilometrů ujel. Kolik nyní máte kol? Aktuálně mám tři. Jedno silniční s úzkými pneumatikami a dvě se silnějšími pneumatikami. O rozbije, tak abych měl možnost je vystřídat. Doporučil byste svým kolegům a studentům UK, aby začali jezdit na kole? Určitě. Znám dobře německé prostředí, hodně jsem tam přednášel. Všechny německé univerzity koly. Když se ale porozhlédnete kolem našich fakult, je to smutný pohled. Praha je sice tr pro cyklistiku, přece jenom by se tu ale na kolech mohlo jezdit více. Cyklistika přispívá ovzduší ve městě, člověku dává pocit svobody a zlepšuje jeho fyzickou kondici. Je to takov trénink…