Čtenářská konference na Pedagogické fakultě UK ****************************************************************************************** * Čtenářská konference na Pedagogické fakultě UK ****************************************************************************************** Pedagogická fakulta UK [ URL "http://pedf.cuni.cz"] pořádala ve dnech 24. a 25. září ve sp mezinárodní pracovní skupinou SILE/ISEL odbornou konferenci s názvem Počáteční čtení: čtu čtenářem (Cesty propojení výzkumu a praxe). Cílem konference bylo prezentovat současný výz gramotnosti v pedagogice a psychologii a příbuzných humanitních vědách, a vytvořit tak pro poznatků základního i aplikovaného výzkumu do pedagogické i poradenské praxe. Od prvního dne konference probíhal workshop mezinárodní pracovní skupiny SILE/ISEL (Intern symposium on educational literacy / Symposium international sur la littératie ? l’école), propojit mezinárodní výzkumné pracovníky různých oborů (vzdělání, psychologie, lingvistika zdravotnictví) zajímající se o podporu rozvoje pregramotnosti i gramotnosti v mateřské i z škole. Hlavní pozornost byla věnována čtyřem tématům v oblasti pregramotnosti a počáteční didaktickým postupům a intervencím, čtení a psaní v primární škole, podpoře žáků s problém a psaní a technologiím pro podporu čtení a psaní, viz zde [ URL "http://www.pedf.cuni.cz/i cat=konference&id=2&lang=cz"] . Do Prahy přiletělo na 35 odborníků z mnoha vysokých škol západní Evropy a Kanady, kteří pr výsledky svých bádání, často společně se svými kolegy-doktorandy. Hlavními garanty této se Alamargot z Université Paris-Est Créteil a Marie-France Morinová z Université de Sherbrook Druhý den se ke konferenci připojila i česká sekce programu Zasedání v plénu, které bylo pro zahraniční návštěvníky tlumočeno do angličtiny, si kladlo postihnout celou šíři rozvoje počáteční gramotnosti. Úvodní příspěvek Radky Wildové a Anny zaměřil na vytyčení hlavních tendencí v rozvoji čtenářské gramotnosti v České republice, n tohoto fenoménu a na podporu žáků s riziky v rozvoji gramotnosti. Referát Gabriely Seidlové Málkové seznámil účastníky konference s odlišnostmi v počátečním jazycích a s netransparentní ortografií, jak se jeví na základě výzkumných šetření realizo zahraničí. Jak se dítě stává čtenářem, bylo námětem příspěvku Ondřeje Hníka, tentokrát skrze optiku l Dopolední program uzavřeli zahraniční hosté – Denis Alamargot a Marie-France Morinová, kte seznámili s odlišnostmi v přístupech k rozvoji psaní ve Francii a Kanadě. Více informací naleznete zde [ URL "http://www.pedf.cuni.cz/index.php?cat=konference&id=2& Odpoledne probíhalo v české části programu pět sekcí V sekci A, která byla zaměřena na didaktické procesy při rozvoji čtenářské gramotnosti, za zajímavých příspěvků. Jejich společným jmenovatelem bylo hledání efektivních metodologicko postupů při školním i mimoškolním rozvoji čtení. Z tohoto pohledu stojí za zmínku příspěve Kropáčkové, věnovaný rozvoji čtenářské pregramotnosti, a příspěvek Zuzany Maňourové, sezna praktickou aplikací analyticko-syntetické metody v její inovované podobě. Zazněly i dva příspěvky věnované výzkumným činnostem v oblasti čtení a čtenářství. Příspěv Laufkové posluchače seznámil s kritickými místy při rozvoji čtení. Příspěvek Martiny Fasne sledování efektivity a praktické aplikaci celostátního projektu na podporu čtení a čtenářs čte dětem. V následující diskuzi zazněly především názory na hodnocení čtení a na využití počátečním rozvoji čtení. V sekci B účastníci konference vyslechli 3 příspěvky. Jolana Ronková představila výsledky týkajícího se čtení žáků, který šíří zkoumaného vzorku žáků, množstvím a kvalitou testovýc řadu informací o současném čtenáři (obliba čtení, preferovaná témata, frekvence čtení, vli na čtenářské dovednosti a osobnostní preference čtení aj). Věra Vykoukalová se zamýšlela n s textem z pohledu čtenářské gramotnosti a nastínila možnosti, jak s textem pracovat, aby doposud opomíjené schopnosti a dovednosti. Irena Poláková představila průběh projektu podp a provoz školních čtenářských klubů, náplň práce a vliv na osobnostní rozvoj dítěte i jeho rovněž i vývojové posuny od nečtenáře ke čtenáři. V sekci C zaznělo pět příspěvků, týkajících se určitých charakteristik vývoje dětí ve čten např. psaní v kontextu různých výukových postupů a vzorů (Comenia Script vs. běžné spojité Olgy Kučerové, Daniela Kubína a Anny Kucharské), psaní v předškolním věku (od Idy Viktorov čtenářství a jeho podpory v kontextu věku i vrstevnické skupiny (od Kateřiny Homolové a Ma vývoje a podpory porozumění čtenému (od Dany Cibákové). V sekci D byly prezentovány čtyři příspěvky, z nichž každý akcentoval jiný aspekt vývoje r dovedností, zvláště u dětí s riziky v rozvoji čtenářské gramotnosti. Veronika Plachá sezná konference s metodologií a aktuálním rozpracováním svého výzkumu funkční gramotnosti v pře věku. Tereza Medřická, Veronika Bláhová a Anna Kucharská se ve svém příspěvku zaměřily na čtenářského výkonu dětí s rizikem dyslexie a jejich vrstevníků ve 2. třídě základní školy. přiblížila výzkum, porovnávající domácí gramotnostní prostředí dětí s vývojovou dysfázií a dyslexie s kontrolní skupinou dětí s typickým jazykovým vývojem. Poslední příspěvek, jejž Magdalena Gorčíková a Gabriela Seidlová Málková, prezentoval výzkum sledující jazykové, ko gramotnostní dovednosti dívek a chlapců prvních tříd základních škol. Účastníci i samotní ocenili odlišnost v přístupech, cílech i metodologii prezentovaných šetření. Sekce E byla věnována porozumění čtenému textu a představovala výzkumný záměr i první výsl ČR – Typický vývoj a jeho rizika. Hlavní řešitelky projektu – Anna Kucharská a Gabriela Se – zdůraznily, že cílem není jen připravit nové nástroje pro diagnostiku čtenářských dovedn hodnocení porozumění čtenému, nýbrž také podat svědectví o vývoji porozumění čtenému textu čtyřech letech školní docházky, a to včetně postižení faktorů, které do rodícího se porozu textu vstupují (kognitivní i jazykové předpoklady, ale také environmentální vlivy). Projek i na děti s riziky v rozvoji čtenářské gramotnosti – Klára Špačková představila specifické problémového porozumění čtenému textu u dětí se specifickými poruchami učení, Eva Richtero s vývojovou dysfázií. Pozornost byla věnována i slabým čtenářům, tedy nespecifickým problé gramotnosti, na což se zaměřil příspěvek Pavly Presslerové. Konference umožnila setkání odborníků se společným zájmem o podporu čtenářské gramotnosti mnoho zajímavých setkání a byla pozitivně hodnocena. Mezi aktivními, ale i pasivními poslu expertů z vysokých škol z celé České republiky nejen studenti, ale i odborníci z praxe (ze školských zařízení). Výsledkem pozitivního ohlasu je i to, že je plánováno v příštím roce běh konference. Konference se konala v rámci projektu PRVOUK P15 Škola a učitelská profese v kontextu rost