Listopadové svatořečení Anežky bylo zvláštně načasované shůry, říká doc. Kubín ****************************************************************************************** * Listopadové svatořečení Anežky bylo zvláštně načasované shůry, říká docent Kubín ****************************************************************************************** Nejenom Václavské náměstí, Národní třída nebo Albertov. Mezi místa, která budou už navždy událostmi listopadu roku 1989, patří i katedrála sv. Víta, Václava a Vojtěcha, kam lidé př za svatořečení Anežky České. Země na něj čekala sedm set let a to, že se uskutečnilo právě mimořádných dnech, je náhoda s velkým N, jak říká docent Petr Kubín z Katolické teologické "http://www.ktf.cuni.cz/"] , který se ve své práci zaměřuje na studium života a kultu svět Na svatořečení Anežky došlo až sedm set let po její smrti. Proč to trvalo tak dlouho? Nejedná se o nijak výjimečnou situaci, často tento proces trval několik století a někdy vů úspěšně. U Anežky se promarnilo několik šancí, hlavně na začátku, když o její kanonizaci v žádala královna Eliška. Učinila to však v krajně nevhodném okamžiku, protože tehdejší pape konfliktu s minority a Anežka byla klariska, hlásila se k ideálům chudoby a s tím tehdy pa Pak proběhlo několik dalších neúspěšných pokusů, např. v roce 1679, kdy se o Anežčinu kano pražský arcibiskup Valdštejn a císař Leopold I. Nemáme však žádnou zprávu z vatikánských a ani jeden z pokusů nevyšel. Úspěšný byl až tzv. konfirmační proces koncem 19. století, kdy Anežku blahořečil. Je to náhoda s velkým N, že se její svatořečení nakonec konalo až v roc zvláštní, že papež Jan Pavel II. v únoru 1989 určil, že se kanonizace bude konat 12. listo době ještě nemohl vědět, že to bude několik dní po pádu Berlínské zdi a několik dní před n bylo takové zvláštní načasování shůry... Jaké argumenty nakonec pro kanonizaci Anežky rozhodly? Musí být vždy dvojí, jednak dobré skutky za života a pak posmrtné zázraky. Shromážděny byl století, kdy se uváděla především Anežčina zbožnost. Už tehdy bylo zaznamenáno velké množs posmrtných zázraků. V roce 1989 byl nakonec uznán ten, který se odehrál až za protektorátu zázračně uzdraven umírající policejní major ve výslužbě Karel Reisinger. Můžete tento příběh přiblížit? Sedmdesátiletý Karel Reisinger onemocněl prudkým zánětem žlučníku a jater doprovázeným sep srdečním kolapsem. Umírajícímu položila manželka na hruď obrázek sv. Anežky a modlila se z Major Reisinger se prý poté rychle a úplně uzdravil. Prý o svatořečení Anežky usiloval i zakladatel naší univerzity císař Karel IV… Zprávy o tom, že se Karel IV. snažil probudit spící kolegium kardinálů, aby konečně kanoni prapratetu, jsou obsaženy v Marignolově kronice. Podle Anežské legendy byl Anežce vděčný z když jako roční chlapec onemocněl těžkou chorobou. Faktické kroky, které by k Anežčině kan směřovaly, ale Karel IV. neučinil, alespoň o nich nemáme žádný důkaz. Byla to skutečně náhoda, že se o svatořečení Anežky začalo znovu hovořit právě v 80. letec Už jsem říkal, že její svatořečení se „vleklo“ a její případ se stále odkládal. Po té, co století blahoslavena, se o její svatořečení pokoušeli za první republiky, přerušení však z Po druhé světové válce o něj usiloval kardinál Josef Beran, ale zase přišel komunismus. Zm když nastoupil na papežský stolec Jan Pavel II., který měl ke slovanským zemím na rozdíl o papežů blízký vztah. Na počátku osmdesátých let minulého století vyhověl žádosti kardinála se znovu proces otevře. Myslím si, že dotažení procesu kanonizace Anežky České byla předev Jana Pavla II. Ale to, že k němu došlo právě v ony listopadové dny roku 1989, byla opravdu náhoda. Byl jste tehdy ve Vatikánu? Ve Vatikánu jsem nebyl, byl jsem ale v Praze na bohoslužbě konané 25. listopadu na oslavu Jaké jste měl pocity? Čistě euforické, nejenom kvůli Anežce, ale i kvůli tomu obrovskému shromáždění, které bylo Pocity to byly zcela mimořádné... V čem může být odkaz skutků Anežky České blízký lidem i dnes? V prvé řadě je třeba zmínit její příklon k františkánskému hnutí a zřeknutí se veškerého s klášterního majetku, který převedla na špitální bratrstvo. Zvláště dnes, v době, kdy se ře církevního majetku, jde o velmi aktuální myšlenku. Inspirativní je i její péče o chudé. Je v Praze založila ve své době největší špitál, kde bylo později několik desítek lůžek pro n chudé tu byla zdarma. Ona věděla jak na to, využívala podpory svého bratra krále Václava I fungoval i po její smrti a až do 17. století byl největším špitálem v Praze. Z těchto důvo naprosto nadčasový. Jak vznikla legenda o tom, že „až bude Anežka svatořečena, bude v české zemi dobře“? To je parafráze prof. Tomáše Halíka z roku 1989. Poprvé se toto proroctví objevuje už v 15 proslovil litoměřický probošt Papoušek, který jej ale pronesl trochu jinak. Původní verze budou kosti Anežky nalezeny, bude v české zemi dobře“. Na jejich nalezení ale pořád čekáme Doc. PhDr. Petr Kubín, Ph.D., (narozen 1967) studoval na Filozofické fakultě UK, na Katoli Katolické teologické fakultě UK. Absolvoval studijní pobyty v pařížských Maison des Scienc ve Vatikánu. Věnuje se především středověké hagiografii a životu a kultu svatých. V součas DF11P01OVV007 Kultura a umění benediktinského řádu ve střední Evropě 800-1300.