I symboly ve verších Jima Morrisona mohou být zdrojem výzkumů teologa ****************************************************************************************** * Symboly ve verších Jima Morrisona nebo v Batmanovi. I to může být zdrojem výzkumů teolog ****************************************************************************************** Jeho práce ukazuje, že teologie může být blízká i mladým lidem, které zajímá současný film nebo literatura. Ve svém postdoktorandském projektu se plánuje věnovat analýzám textů kape nebo sérii filmů o Batmanovi. Mgr. Pavol Bargár, Th.D., přinesl v rámci svého výzkumu na E teologickou fakultu UK [ URL "http://web.etf.cuni.cz/"] trochu jiný pohled na popkulturu. Už v rámci výzkumu, jehož výsledky představil ve své dizertaci, se vydal tímto směrem, ted toho, jak se při zapojení do konkrétních kontextů proměňují významy tradičních symbolů odk onomu základnímu příběhu popsanému v Bibli. Tehdy se zaměřil přednostně na beletrii 20. a pomocí metody tzv. mýtického čtení, tedy sledování originálních a někdy nečekaných významů dostávají zasazením do nového kontextu formovaného příběhem, analyzoval několik slavných d literatury – Bulgakovova Mistra a Markétku, Orwellův román 1984, Austerovo Skleněné město Kafku na pobřeží. Poté, co úspěšně obhájil svou dizertaci, nyní po krátké pauze na svůj předchozí výzkumný p navázal, zažádal o postdoktorandský příspěvek Grantovou agenturu ČR. Tentokrát by se však vedle literatury také na kinematografii a hudbu. První dílo, do jehož rozboru se pustil, je temné irské filmové drama Kalvárie, které napsa John Michael McDonagh a jež mohli vidět i diváci posledního filmového festivalu v Karlovýc pojednává o příběhu katolického kněze, jemuž jeden z farníků vyhrožuje smrtí, když si ho v náhodného „obětního beránka“ za to, že ho v dětství jiný duchovní zneužíval. „V příběhu ot objevuje paralela mezi osudem jeho a Ježíše Krista. Film zaznamenává poslední týden života který se stává jeho osobní kalvárií analogicky k příběhu Ježíšovu. Ve filmu jsou patrné ve symboly – odpuštění, ukřižování či vzkříšení,“ upozornil Pavol Bargár. V moderních dílech tak Pavol Bargár sleduje to, jak biblické příběhy a jejich významy žijí vlastním životem. „To je na tom právě to zajímavé. Mnoho autorů si na základě vlastní zkuš specifického kontextu přetavuje biblického příběhy do vlastních představ a do něčeho, s čí třeba úplně neztotožnili. Právě to se snažím vysledovat. Ukazuje to, jak Bible nejen v záp formovala a stále formuje vzdělanost a kulturu a jak je stále živá,“ podotkl. Výsledkem jeho postdoktorandského projektu, na kterém by měl pracovat až do konce roku 201 měla být monografie představující mýty moderního člověka v kontextu narativní teologie. Uk dynamický a neustále pokračující proces reinterpretace tradičních symbolů. V současné době mapuje terén a tipuje díla, která by pro jeho práci byla vhodná. Do hledáč kapela The Doors a verše Jima Morrisona i batmanovská série filmů Christophera Nolana. „Ba trilogie od Christophera Nolana je velmi bohatá na mnohé symboly, jež zasazením do nového, kontextu dostávají úplně jiný rozměr. Není to jen komiks nebo pohádka pro dospělé, naznače společenské situace a etických problémů dostávají symboly nový význam,“ upozornil Pavol Ba jeho závěrečné publikace nakonec dostanou i rozbory právě těchto děl, se však teprve uvidí