Eurokomisař Figeľ přednášel na Univerzitě Karlově ****************************************************************************************** * Eurokomisař Figeľ přednášel na Univerzitě Karlově ****************************************************************************************** Slovenský eurokomisař pro vzdělání, sport, kulturu a mnohojazyčnost Ing. Ján Figeľ v pondě 2004 představil priority Evropské komise v oblasti školství pro období 2004 – 2009. Předná rektorátu Univerzity Karlovy se účastila ministryně školství Petra Buzková, místopředsedky Výboru pro vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu Ing. Michaela Šojdrová, ale i rektoři č slovenských univerzit a řada dalších, významných hostů. V úvodu Ing. Figeľ vyzdvihl především potřebu lepší koordinace center vzdělávání v integru a připomněl základní myšlenky tzv. Boloňské deklarace z roku 1995. Státy Evropské unie by měly do roku 2010 investovat do vědy a vzdělávání až 3% HDP. Nejvíce z těchto prostředků b směřovat k univerzitám, neboť jak dodal Ing. Figeľ: „Právě univerzity jsou živnou půdou pr O tom co je třeba udělat a proč, existuje široká politická shoda.“ Konkrétní reformy by podle eurokomisaře měly umožnit větší a jednodušší mobility v rámci E čímž přímo souvisí spravedlivý přístup lidí s ukončeným vzděláním na pracovní trh. V tomto rozhodujícím faktorem mělo být snížení počtu lidí bez vysokoškolského vzdělání a zkrácení Jedním z největších problémů současného vysokého školství je dle závěrů Evropské komise vý fragmentarizace VŠ, tedy nedostatečná koncentrace vysokoškolských aktivit do soudržných vz center. V tomto smyslu je problémem už samotné dělení studijních oborů na technické a huma nesoudržností trpí především prestiž akademických pracovišť. Zvyšovat by ji v budoucnu měl Evropský registr zaručování kvality a nezávislé akreditační agentury. Ze slovního spojení „odliv mozků“ už se dnes stalo klišé, přesto je tento výraz na místě, o nelichotivém počtu vědců, kteří odcházejí z Evropy na jiná pracoviště, především do Spoj amerických. Finanční stránka zde hraje hlavní roli, zatímco Evropská unie v současnosti in do vyššího vzdělání, respektive 1,9% do výzkumu, za oceánem je to 2,3%, respektive 2,7%. V jednoho studenta je v USA dvakrát vyšší než v Evropě, na některých amerických univerzitách vyšší. „Právě proto, že univerzity sehrávají ve výzkumu významnou roli, dopad je kumulativ Ing. Figeľ. Jednou z cest k vyrovnání tohoto rozdílu je podle eurokomisaře vzýšení objemu do vzdělání a výzkumu plynou ze soukromého sektoru. Podle Evropské komise by se v nejbližší budoucnosti měly univerzity zaměřit především na h kvalifikací a titulů v rámci evropského prostoru, které je podmíněno především brzkým zave systému přenosu kreditů ve všech studijních oborech a dodatků k absolventským diplomům. Za příležitostí pro studenty by se v budoucnosti měl stát nově připravovaný výměnný program E Ten by měl shromažďovat nejlepší studenty evropských, ale i mimoevropských univerzit a pos nadstandardní studijní, potažmo výzkumné možnosti. První zahraniční návštěva Ing. Jána Figeľa na postu eurokomisaře pro vzdělání, sport, kult mnohojazyčnost se nesla ve výjimečně přátelském duchu. Ještě než v odpoledních hodninách z Univerzity Karlovy převzal eurokomisař pamětní stříbrnou medaili za podporu a rozvoj mezin ve vzdělávání (především v oblasti vysokého školství) absolvoval rozhovor v Českém rozhlas prohlásil: „Ano, můžete mě považovat i za svého komisaře. Budu za to rád.“ Tomáš Sachr