Student a malíř Milan Galia: Metro je pro malíře velmi inspirující prostředí ****************************************************************************************** * Student a malíř Milan Galia: Metro je pro malíře velmi inspirující prostředí ****************************************************************************************** Radikální barevnost, hledání i zachycení nálady a atmosféry, výstavba obrazu, fascinace st charakteristické rysy práce čtyřiadvacetiletého malíře a studenta dějin křesťanského umění teologické fakultě UK [ URL "http://www.ktf.cuni.cz/"] Milana Galii. „Je důležité skicovat sebe. Musíte udržovat kontakt se světem, ve kterém žijete. Metro je k tomu ideální prostře člověk stráví spoustu času, který by jinak byl pravděpodobně ztracený,“ říká v rozhovoru p talentovaný umělec. Která výtvarná technika je vám nejbližší? To se těžko rozhoduje, je mi blízká kresba i malba, poslední dobou spíše malba. Kresbou se abstraktnějším smyslu, malba je sdělnější. Všechno má svá pro a proti. Byly pro vás od začátku jasnými favority kresba a malba, nebo jste experimentoval i s jiný Experimentoval jsem spíše s různými materiály. Časem vás to ale omrzí, vyčerpá se to. Je t někam dál. Obraz jako takový je ale nevyčerpatelná entita a určitě obstojí i v dnešním svě Při vyhlašování jednoho z posledních ročníků Cen Jindřicha Chalupeckého se o malbě mluvilo vyčerpaném a zastaralém médiu. Co na to říkáte vy jako vyznavač této techniky? To si opravdu nemyslím. Dobrá malba bude oceňována vždycky, musí ale odpovídat době. Někte smysl a chybí jim dynamika vývoje, to je dost důležité. Když chybí, umění to škodí, uzavír Je třeba se stále vyvíjet. Důležitá je také zpětná vazba, kterou malba poskytuje. U jiných případně chybí. Co inspiruje k dalšímu vývoji vás? Na to moc nedokážu odpovědět, sám to asi ani přesně nevím. Inspirativní jsou pro mne i pro si všímám okolo sebe, lidé, příroda, ta je nevyčerpatelným zdrojem. Někteří spisovatelé říkají, že s sebou stále nosí zápisník, a když potkají během dne zajím nebo se stanou svědky nějaké zvláštní události, ihned si to zapíší. Děláte něco podobného? třeba svoje spolucestující v metru? Právě metrem jezdím hrozně rád. Je to velmi inspirující prostředí, střídá se v něm hodně l světlo. V metru nebo ve škole si skicuju hodně. Člověk má ale vždycky jenom chviličku na t co se kolem něj děje nebo co ho zaujalo. Myslím, že je důležité vnímat věci kolem sebe. Mu kontakt se světem, ve kterém žijete. Metro je k tomu ideální prostředí, člověk v něm stráv právě z metra pochází velké množství mých skic. V létě často chodím skicovat také do okolí kolo a jedu někam, ke Karlštejnu nebo na Sázavu. Skici krajiny potom zpracovávám v zimě. Mají tedy lidé hledat svoje tváře na vašich obrazech? U portrétů samozřejmě ano. Jinak mi jde spíš o to, abych zachytil určitou barevnost, načer který pak dál v obrazech používám. O přímou podobu mi jde jen málokdy. Máte oblíbené roční období nebo denní dobu, kdy se vám dobře pracuje? Mám rád noc, protože je klid. Je to příznivá doba pro tvorbu, proto hodně pracuji v noci. mi vyhovují všechna kromě zimy. Co vás přivedlo k výtvarnému umění? O výtvarné umění jsem se zajímal už na základní škole, táhlo mě to k tomu. Pak jsem studov průmyslové škole stavební Josefa Gočára a chtěl pokračovat ve studiu architektury. Chodil několik let na přípravné kurzy na základní uměleckou školu ve Štefánikově ulici v Praze, k se zajímavými lidmi, jako je třeba akademický malíř Karel Matějček, který mě dosud vede. A na ČVUT studoval dva roky, moc mi to ale nevyhovovalo. Štvalo mě, že tam bylo příliš mnoho individuální přístup. Absolventi jsou navíc nuceni dělat pak třeba něco jiného, protože pr To je škoda. Studium jsem raději přerušil a udělal si přestávku, kdy jsem se velmi intenzi malbě. Zkoušel jsem taky divadelní scénografii, ale to taky nebyl úplně obor pro mě, víc m scénografie. A pak jste zvolil dějiny křesťanského umění na Katolické teologické fakultě UK… Tento obor mi vyhovuje nejvíc. Vyučuje tam řada velkých osobností, jako jsou profesoři Mar Royt nebo docent Jaroslav Med. Jejich přednášky jsou velice zajímavé. Je to velmi inspirat který se věnuje umění, by o něm měl také něco vědět. Navíc mám dostatek času věnovat se vl když studium je pochopitelně časově dost náročné. Vám je blízká figurativní malba. Při studiu se soustředíte na křesťanské umění, které práv pracuje. Ovlivňuje to nějakým způsobem vaši práci? Asi ani ne, třeba ikonografie objevující se v křesťanském umění mě zas tolik nezajímá. Nav jinými věcmi, nedělám jenom figurativní malbu, ale také krajiny, příležitostně ilustrace. jsem dělal sérii maleb, která měla existencionální ráz, což se bezpochyby náboženství troc Drama člověka, o němž náboženství hovoří, je trochu zachycené i v mé tvorbě. Čí práce obdivujete a rád se na ně díváte? Vysloveně rád mám Františka Kupku a jeho rané práce, které dělal ještě předtím, než se dos tvorbě. Jeho grafické práce rozhodně stojí za to. Zajímavé práce jsou i od Luciena Freuda. mi blízká tvorba také Giorgia Morandiho, od něj pochází můj zájem malovat zátiší a zabývat Myslím, že to byl velký malíř, který klasickými prostředky dosáhl moderního pojetí obrazu. je vidět, že malba je nevyčerpatelná. Najít odpovídající výraz době lze vždy. Loni jste vedl několik workshopů kresby v Hrdličkově muzeu člověka [ URL "http://muzeumclo Přírodovědecké fakultě UK. Mohou se zájemci těšit na další podobný kurz? Zatím nic neplánujeme. Když se ale naskytne příležitost, rád zase nějaký povedu. Myslím, ž workshopy byly úspěšné, přihlášeným zájemcům jsem zadával kresby podle lebek a koster vyst zdálo se mi, že je to zaujalo. Také pro mne to byla zajímavá zkušenost. Kam mají lidé, kteří by se chtěli blíže seznámit s vaší prací, vyrazit? Snažím se pořádat výstavy, jsou to ale spíše menší akce, většinou tematické. Nyní budu vys fakultě. Chystá se také výstava Jak to vyšlo, která se bude konat na Smíchově v kavárně Ja ní bude spolu se mnou představovat svůj osobitý pohled řada dalších umělců: Ivana Minářová Sarah Bukowsky, Lucie Straňská, Stanislava Bílá ml., Anna Hůlová, Jaroslav Mayer, Petr Cvr Eliška Vondrušková a Blanka Tesárková. Na jakou oblast vaší tvorby se zaměří výstava, která bude od konce února až do konce březn Katolické teologické fakultě UK? Vystavovat budu kresby měst. Je to takový scénografický pohled na fiktivní města. Hodně se zkoumáním světa a struktury, také základní dynamikou a energií tvorby, především v kresbác systémů. Kresby s touto tematikou jsem ale zatím ještě nevystavoval. Stále pro ně hledám v plochy, protože kolem sebe potřebují větší prostor, aby vynikly. Z tohoto důvodu příliš ne kavárnách, snad pro ně to správné místo brzy objevím.