Celoživotní učení v historickém prostředí skýtá velký potenciál ****************************************************************************************** * Celoživotní učení v historickém prostředí skýtá velký potenciál ****************************************************************************************** V polovině února se v prostorách Pedagogické fakulty UK [ URL "http://www.pedf.cuni.cz/"] zástupci pedagogické veřejnosti a památkové péče, aby diskutovali o možnostech, které nabí prostředí pro celoživotní učení. Zúčastněné zaujaly zvláště otázky spojené s koncepcí nově metodického centra pro vzdělávání Národního památkového ústavu se sídlem v Telči. Východiskem pro debatu se staly zkušenosti z pilotních programů tzv. památkové edukace, kt realizovány ve spolupráci se správci státních památkových objektů nebo s odborníky na pamá letech 2013 a 2014 v rámci projektu NAKI Vzdělávací role Národního památkového ústavu: Edu nástroj zkvalitnění péče o kulturní dědictví v ČR. „Velmi inspirativní však byly také zkušenosti zástupců územních odborných pracovišť a pamá NPÚ, kteří se osvětě a edukaci dlouhodobě věnují z vlastního zájmu. Například Radim Vrla z pracoviště prezentoval obdivuhodné výsledky patnáctileté komunitní péče o hradní zříceniny Telče a Hana Pavelková z Ostravy naznačili, že vrozený pedagogický talent lze rozvinout na formalismu a posléze zúročit i v jiné než učitelské profesi. A Dagmar Michoinová z Technol NPÚ představila motivace i cesty, které mohou odborníky přivést k popularizační práci,“ ře Hana Havlůjová z katedry dějin a didaktiky dějepisu Pedagogické fakulty UK. Už loni seminář ukázal, že na památkách ve správě NPÚ působí mnoho nadšených lidí, kteří s znalosti a dovednosti podělit s nejširší veřejností. Nyní je jasné, že mnoho dobrovolníků územních odborných pracovištích. „Proč by se však lidé garantující kvalitu památkové péče měli věnovat popularizaci problematiky péče o kulturní dědictví a památkových hodnot pouze bázi? Proč by NPÚ nemohl účinněji podpořit a zároveň i lépe zúročit jejich nadání a kapaci Martina Veselá, ředitelka územního odborného pracoviště NPÚ v Telči, jež je zároveň hlavní zmíněného projektu NAKI. Díky programu NAKI se již mohlo začít pracovat na koncepčním řešení; například se podařilo regionálních edukačních center NPÚ. Koordinátoři center vycházejí z rozdílných vzdělávacíc i laické veřejnosti a musejí také respektovat podmínky na památkách či pracovištích ve spá „Díky projektu koordinátoři při tvorbě a realizaci edukačních programů mohou spolupracovat odbornými garanty památkové péče nebo správci objektů, ale také se zástupci pedagogických Brně. Do rozvoje památkové edukace se tak daří vnášet odborné přístupy, bez nichž si už kv vzdělávání, zájmové ani profesní, nelze vůbec představit,“ dodává Naďa Rezková Přibylová, koordinátorka edukačního centra NPÚ v Telči a současná ředitelka metodického centra NPÚ pr Dalším podstatným krokem, který směřuje ke zlepšení systémové podpory osvěty, edukace i da pracovníků památkové péče, je zřízení metodického centra NPÚ pro vzdělávání v Telči. Podař založit letos v lednu. Existuje tak jistá záruka, že zkušenosti a kontakty nabyté díky pro po jeho skončení v prosinci 2015 jen na papíře. Metodické centrum se stane prostředníkem m špičkami v oblasti péče o kulturní dědictví a těmi, kteří jsou připraveni jejich znalosti přijímat. Z debaty na semináři však vyplynulo, že stejnou energii bude třeba věnovat internímu vzděl rozvinout ho napříč odborným spektrem NPÚ. Navrhovány byly například kurzy věnované trénin a komunikačních dovedností zaměstnanců nebo školení pro začínající průvodce či odborné gar zkušenými specialisty. Seminář uspořádal Národní památkový ústav ve spolupráci s Pedagogickou fakultou UK. Za NPÚ byli zástupci pedagogických fakult v Praze a Brně, ČVUT, Uměleckoprůmyslového muzea, Národ Program semináře a elektronická podoba prezentací budou od konce února 2015 k dispozici na