Děti hlásící se na osmileté gymnázium snižují sebedůvěru ostatních spolužáků ****************************************************************************************** * Děti hlásící se na osmileté gymnázium snižují sebedůvěru ostatních spolužáků ****************************************************************************************** Jak každý páťák dobře ví, třetí dubnový týden letošního roku je ve znamení přijímacích říz gymnázia. Je přitom jedno, zda se o přijetí sám uchází, či nikoliv. Tyto „dostihy“ totiž p třída. Česká republika patří do menšinové skupiny evropských zemí se vzdělávacím systémem, který rané rozdělování žáků do škol podle jejich studijních výsledků a sociálně-ekonomického záz gymnázia se každoročně hlásí a náročnou přípravu na přijímací zkoušky podstupuje kolem 18 tříd. Průměrně vzato: z osmnáctičlenné třídy se na osmiletá gymnázia hlásí tři žáci a přij dva. Jak zjistila nejnovější studie think-tanku IDEA při CERGE-EI od autorů Miroslavy Federičov Smithe a Filipa Pertolda, hrozba odchodu části třídního kolektivu „za lepším“ má vliv na s všech ostatních dětí ve třídě:  „Naše analýzy na datech z unikátního šetření ve školách uk přítomnost spolužáků hlásících se na osmileté gymnázium má negativní dopad na sebedůvěru o Tento pokles jsme změřili ve výuce matematiky.  Pokles sebedůvěry v porovnání s dobou před příprav na přijímací zkoušky je přibližně 7 %,“ uvádí Filip Pertold, výzkumník IDEA při CE spoluautor studie. Ambiciózní rodič a genderové rozdíly Dalším zjištěním studie je, že přihlášku na osmiletá gymnázia nepodávají nutně jen „ty nej Zhruba polovina dětí, které se na osmileté gymnázium nehlásí, má totiž v matematice stejné ti, kteří přihlášku podají. Nepříznivý dopad  na sebevědomí dětí je mírně výraznější u žáků, jejichž rodiče si nepřejí dítě na gymnázium hlásilo. Toto jen dále podtrhuje významnou roli rodičovského zázemí při rozhodnutích ve vzdělávací kariéře, včetně podání přihlášky na osmileté gymnázium. Primárn jestli se dítě na osmileté gymnázium hlásí, se tak nazývá rodič, nikoliv schopnost dítěte. Další zajímavostí je rozdíl v sebedůvěře chlapců a dívek.  Největší negativní dopad na seb matematických schopností totiž studie vykázala u děvčat. Pravděpodobnost poklesu sebedůvěr třídách se třemi a více přihlášenými žáky oproti třídám s žádnými přihlášenými žáky dosahu Důvodem těchto genderových rozdílů je zřejmě to, že chlapci v tomto věku již lépe snášejí prostředí než děvčata. Tento negativní dopad konkurenčního prostředí na dívky může mít i d (ne)oblibu matematiky v jejich dalším studiu a (ne)ochotu studovat technické a přírodovědn Stačí počkat pár let… Sledování sebedůvěry v matematice vychází z role sebedůvěry jako „měkké“ dovednosti, která ovlivňovat budoucí vzdělávací a profesní výsledky. Bylo prokázáno, že dělení dětí dle výko tracking) v tomto věku na ně klade příliš velkou zátěž. A to jak na žáky, kteří na osmilet chtějí, tak na ty, kteří na základní škole zůstávají. „O pár let později, kdy se dělají př čtyřletá gymnázia, přitom děti hrozbu ´rozpadu kolektivu´ již pravděpodobně vnímají daleko Minimálně jsou na to lépe vybaveni: Jsou vyzrálejší a mohou lépe již snášet konkurenční pr Filip Pertold. Studie Sebedůvěra třídy a soutěž spolužáků o osmiletá gymnázia k nahlédnutí na webu idea.c "http://idea.cerge-ei.cz/zpravy/nova-studie-sebeduvera-tridy-a-soutez-spoluzaku-o-osmileta O IDEA: Institut pro demokracii a ekonomickou analýzu (IDEA) při akademickém pracovišti CE nestranné interpretaci a moderní ekonomické teorie. IDEA vznikla z iniciativy a pod vedení