Hledání nových cest – kreativita a inovace v hudebním vzdělávání ****************************************************************************************** * Hledání nových cest – kreativita a inovace v hudebním vzdělávání ****************************************************************************************** V litevském hlavním městě se letos v březnu uskutečnil již 24. ročník mezinárodní konferen asociace pro hudební výchovu. Vedle diskuzí o aktuálním způsobu a obsahu výuky hudební výc různých stupňů došlo i na teoretické úvahy o roli kreativity a inovací v tomto předmětu, c letošním tématem celé konference. A mimo jiné došlo i na folklor. Evropská asociace pro hudební výchovu (EAS) je mezinárodní organizace, která sdružuje hude vědce, umělce, studenty, politiky a vůbec všechny, jimž není lhostejný osud hudební výchov vzdělávání. EAS monitoruje stav, úroveň a obsah výuky hudební výchovy zejména na základníc školách v různých evropských zemích a navrhuje změny pro její zkvalitnění – hlavní motivac že hudební vzdělávání hraje důležitou roli v životě každého jedince a může prostřednictvím rozvinout muzikální schopnosti a dovednosti či ovlivnit hudební i mimohudební postoje. Základním posláním asociace je podpořit hudební vzdělávání ve členských zemích prostřednic projektů, seminářů a sítě odborníků, v rámci čehož se EAS zasazuje o dodržování principů U porozumění mezi národy a jejich odlišných kultur a o právo koexistence všech hudebních kul podporuje význam hudebního vzdělávání na všech úrovních a propaguje kulturní vyjádření jak klíčových kompetencí pro celoživotní vzdělávání. Hudební kongres a jednou za dva roky také konference ISME (Mezinárodní společnost pro hudební výchovu, jejíž kořeny spadají do roku se v Praze konal I. Mezinárodní hudebně výchovný kongres), jež organizace pořádá a které s spolupracují, jsou jedněmi z jejích významných výstupů. Od 16. do 19. března se ve Vilniusu, hlavním městě Litvy, uskutečnila 24. konference EAS. 166 účastníků ze 33 zemí světa a 25 delegátů studentského fóra EAS. Během čtyř dní proběhl v rámci 41 tematických bloků. Konání kongresu má svá specifika, která jsou určena hudebním kulturními tradicemi hostitelské země. Navíc v pobaltských státech má hudba nezastupitelné dlouhou tradici, která je vnímána jako významné kulturní bohatství země, a proto důraz na znatelný i v doprovodném programu konference. Neotřele zpracované národní písně nebo mimoh jež doprovázely aranže moderních skladeb s pantomimou, byly oživením kongresu a příležitos setkání účastníků. Téma konference Hledání nových cest – kreativita a inovace v hudebním vzdělávání navázalo koncepce v hudební výchově a přineslo prezentace nejnovějších výsledků v této oblasti. Běh zazněly tři klíčové přednášky odborníků z oblasti kreativity a inovace ve vzdělávání. Prvn již přednesla Pamela Burnard z University of Cambridge (UK), poukázala na požadavky praxe hudební kreativity v oblasti vzdělávání, akademického světa a tzv. kulturního průmyslu (na hudební tvorba, kreativní podnikání, užité umění, hudební management). Definovala kreativi požadavek technologické transformace, rozvoj obchodu, tvorbu kulturních hodnot a je považo přínos napříč všemi profesními sektory. Autorka mimo jiné naznačila, že úspěšný hudebník j podnikatel, který má dostatečně rozvinuté dovednosti v různých oblastech hudby – umí využí a rozvíjí své vůdčí schopnosti kreativním způsobem, aby dokázal motivovat i ostatní a spol Zamýšlela se i nad naší schopností představit si a vynalézt nové světy ve světě již existu poodhalit původ veškerého lidského úspěchu, a poukázala na nutnost rozvoje mnohostranné kr kapitálu u mladých lidí, aby byli schopni obstát v profesích kreativního průmyslu. Autorka v prezentaci jednoznačně naznačila, co je při rozvoji mnohostranné kreativity pods přednášky oslovila všechny přítomné, aby se zamysleli nad vlastním já a jeho možnostmi, a je třeba hledat nové souvislosti a cesty, jak bychom se mohli učit, nazírat a uplatnit mno vlastního lidského kapitálu. V podobném duchu zazněly i další příspěvky, přičemž kromě toh jednotlivých sekcích hlouběji zpracovávala i širší hudebně-pedagogická tematika. Všechna témata se týkala současných problémů hudební pedagogiky, což můžeme očekávat i pří konferenci EAS a 6. evropské regionální konferenci ISME, jež se uskuteční v rakouském Salc 22. dubna 2017. Tématem budou Společná hudební dobrodružství – vytváření sítí jako výzva p Místo konání je zvoleno více než vhodně, Salcburk je známý nejen jako rodné město W. A. Mo coby významné hudební centrum a sídlo proslulé Universität Mozarteum und Carl Orff Institu konference se opět mohou těšit na bohatý program, společenské akce a příležitosti pro navá kontaktů a sdílení odborných zkušeností.